måndag 3 juli 2017

Wannborga Cuvée 2014

Det var då för väl att jag av en vän på Öland fått en flaska Wannborga Cuvée 2014, när jag nu skulle bli påhoppad. Inte så att jag är otacksam mot Anna och sällskapet DSK, alls inte, men DSK måste väl vara ett projekt på lite längre sikt. Wannborga-putällen fanns till hands. Den passar till stekt/grillad fisk, till kyckling och till lättare kötträtter. Den passar också för att häva en annalkande lättare depression.

Fader Mikael insåg nog det. Han markerade i en kommentar att han dock ville stödja mitt sätt att försvara sakramental realism och fattade att jag skriver i en svenskkyrklig kontext. I början av flaskan tänkte jag dolska tankar om ortodoxer och romerska katoliker, det medges. Ett stycke ner i falskinnehållet slogs jag av tanken att det - trots allt - är just Svenska kyrkan som varit förutsättningen för tron hos mängder med människor. De romerska katolikerna var inte här på 500 år, de ortodoxa bara i perferin för 900 år sedan eller så, om vi inte räknar den tredjedel av Sverige som var Finland eller (fast under kortare tid) de baltiska staterna. Ortodoxa trosbekännare har funnits i riket också när de romerska katolikerna inte var här. Hur svårt det än är, det var Svenska kyrkan som höll igång tron här i landet.

DSK, De Svagsintas Klubb, är en uppskattad själavårdsinsats. Jag kände det svårt att i mitt evangelisk-katolska bli påhoppad av de ortodoxa och de romerska. Jag kom mig. Tack Anna! Till er som inte läser kommentarerna på Bloggardag är det Anna som kom med idén. Jag blir ibland frestad att boka en kryssning till Åland eller så med hugade deltagare bland Bloggardags kommentatorer. Det kan bara bli - dramatiskt. Och lite roligt. Kanske Den Ranghögste också skulle kunna slita sig? Eller Antje i vart fall.

Antje ja.
Nu är hon i selen i Almedalen, förstår jag. Wanja också. Och en del folk från Kyrkans Hus i Uppsala.
I DN ställde Antje upp mot den våldsbejakande extremismen, hon och en imam, den nationella samordnaren mot extremism och ordföranden för Judiska centralrådet. Det var tydligen viktigt att peka på att det inte bara finns våldsbejakande islamism utan också högerextremism. Har den våldsbejakande högerextremismen någon koppling till religiös trosuppfattning? Det var oklart. Problemet tycktes närmast vara avståndstagandet från oliktänkande. Dessa ska inte få plats. Men hallå, Antje! Jag är oliktänkande. Finns det inte ett litet men dock svenskkyrkligt problem här?

Den våldsbejakande extremismen som emanerar ur kristen tro är annars lätt att identifiera: Frälsningsarmén. Den är det mest krigiska vi kan mobilisera. Men Frälsningsarmén tycks mig rätt beskedlig om man jämför med IS och al-Qaida. I min barndom hade Frälsningsarmén den bästa fiskdammen vid julfesterna, helt överlägsen IS och al-Qaida som alls ingen fiskdamm hade i Tranås i början av 1950-talet.

Det glada budskapet i Sveriges malligaste tidning är att "religion" kan leda människor ut ur våldsbejakande extremism. Jaha. Själv är jag inte religiös. Jag är kristen. Jag har inget behov av att särskilt samverka med de religiösa när det finns så gott om annat folk att hålla ihop med.

De fyras gäng vill samverka med myndigheter, det är själva grejen; uppifrånperspektivet. Tja. Hur eller hur, har inte Antje påfallande liten församlingsprästerfarenhet från den här sortens utanförskapsområden där extremismen frodas? Har hon i Uppsala ens talat med Mats Jonsson? Antje tycks  i samverkan med en myndighetsperson nöja sig med att lyfta fram de fredsbejakande krafterna i varje religion.

Jag tror alls inte på myterna om detta ledarskap som ska leda oss fåkunniga. Här möter det pretentiösa och det patetiska i sällspord förening. Då litar jag mer på Hugo, 15. Han hänger ihop med sina muslimska vänner och kan enkelt definiera sig själv som kristen och få respekt för det. De som betraktas som konstiga, aparta, i den stadsdelen, är de som ingen tro har över huvud taget. Så kan man väl inte leva? Då kanske utmaningen är - mission? I övrigt handlar det om att bygga ett sådant samhälle att människor håller samman. Det är den politiska utmaningen, Politik kommer av grekiskans pólis, som betyder stad. Så bygg på politiskt!

Frågan ställs faktiskt på allvar vilken roll de religiösa ledarna kan ha i arbetet med våldsbejakande extremism. Svaret blir tydligen att skrifterna ska tolkas ansvarsfullt och att religiösa ledare ska få en gedigen utbildning med akademisk standard. Och så sätter de sitt hopp till något som kallas "religionen". Vi ska göra upp med en krampaktig syn på vad religion är och lyfta fram de fredsbejakande krafterna i varje religion. Inte sanningsfrågorna tydligen. Ja, Herre, du var förr ditt folk nådig!

Det ska sålunda från ett ledarperspektiv i Almedalen talas om den våldsbejakande extremismen. Jag börjar tröttna på det upprepade talet om ledarskap, för jag kan översätta det talet till tyska. Hämta en flaska Wannborga Cuvée 2014 eller vad annat som helst som gör att jag blir full och lugnar mig! Nej, det går inte. Kyrkoherdetjänsten i Göteryd, Pjätteryd och Hallaryd kallar. Hur ska denna dag då framlevas? I nåden, i nåden! Denna nåd hindrar inte min egen polarisering mot dem som stiger fram och gör sig märkvärdiga i DN, de religiösa ledarna och myndighetspersonen Samordnaren.

Slutsatsen leder till polarisering. Bekämpa alltså de pretentiösa! Men förfall inte till religiös våldsbejakande extremism för det, även om detta ligger nära till hands. För, hur eller hur, religion kan leda människor in i våldsbejakande extremism. Som i fallet Frälsningsarmén. Där handlar det om eld och blod, kamp och strid.





39 kommentarer:

  1. Patrik Engellau är en självskriven medlem i DSK:

    https://detgodasamhallet.com/2017/07/03/den-som-ar-valdigt-dum-maste-ocksa-vara-valdigt-stark/

    PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. PP: På vilket sätt? PE skrev förrförra veckan ett mail till mig där han tyckte att jag varit för utskällande mot en av hans kommentatorer och därför raderade min kommentar. Smått stolt över mig själv för att jag avstod från att argumentera ytterligare, trots att det frestade.

      Radera
  2. Draken är och förblir nedkastad på jorden. Hur syns det i praktiken?
    -Läs DN Debatt!
    -Åk till Almedalen!
    Nomenklaturan i sina prydno...
    Jag ser ingen annan råd än att vara med och bilda KS-uttytt Kristna Staten.
    Som sommarläsning anbefalles Apg!
    Sign Den sommarlovsledige...

    SvaraRadera
  3. Nu atersta attend de hur de ska kvotera ledarskaostrojan: kardinalen elles arkebiskopen. Km Anders kan fa Franciskus stod for nagon HBTq formulering kan nog bade Gardell och Lofven ge poing. an

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt obegripligt. Vad menas? Är det månne herr Berggren som åker buss nu igen? /John

      Radera
  4. Nu aterstar att se hur de ska kvotera ledarskaostrojan: kardinalen elles arkebiskopen. Kan Anders fa Franciskus stod for nagon HBTq formulering kan nog bade Gardell och Lofven ge poang. an

    SvaraRadera
  5. Jag tror helt enkalt att man får erbjuda myndighetspersoner soppa, tvål och frälsning.
    Religiös extremism och militäridm när den är som finast.
    Även om jag skulle tro att den ranghögste är rätt bekant med de omständigheterna.
    Men en liten ålandskrydsning med DSK skulle sitta fint. Jag kan fixa en sopplunch iland som startpunkt för resan.

    SvaraRadera
  6. Att vars svensk och katolik var väl förbjudet i närmare 300 år och inte i 500 år?!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, även om frikyrkliga och baptister tilläts i slutet på 1800-talet, så dröjde det väl in på 1900-talet innan man lät någon konvertera till katolicism?

      Radera
    2. Det var tillåtet från 1870. Kan inte ni protestantiska sekterister någonting om vårt lands historia?!
      Antony

      Radera
    3. Hur mycket kan Antony? ur det bredkäftade munvädret kommer mest nassevurmande. Marcus

      Radera
    4. Oraklet har nog missat sin medicinering?!
      Antony

      Radera
  7. Nu fastnade jag för en mening här. Visst kunde det väl vara kul att träffa andra kommentatorer! Om inte på en kryssning, med risk för sjögång, så på annat sätt. Mest spännande tycker jag det skulle vara med de svarta huvor som då kunde dyka upp; Anonym kl. 10.15, Anonym kl. 16.10 etcetera. Min rätta identitet finns på min blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. NTL: Ja det vore roligt. Men utan de anonyma kommentatorerna så blir det ju inget skoj. Jag själv räds inte sjögång men vill gärna ha flytväst på ändå, ifall någon får för sig att kasta mig överbord: "Nu har du kommenterat hela åtta gånger på den här Ålandskryssningen!"

      Radera
    2. Nä nu!

      Inte utan min kära, svarta burkha. Jag skulle känna mig som en katt utan päls. Hemska tanke!

      Tocke

      Radera
    3. De kan väl ha svarta huvor med små klisterlappar med tiden från senaste inlägget ex. kl 10.23, kl 14.15 etcetera! :-)

      Radera

    4. Ja - en ålandskryssning vore perfekt för familjeekonomin här i Iggesund. Träffar gärna Anna och Nya tant Lila. Och Dag förstås, även om jag sett honom förr, bl.a. på Stiftelsen (inte Evangeliska Fosterlands-, utan den där det är toppen).

      Radera
    5. Anna, åtta gånger skulle jag klara av innan ombordstigning.
      Själv är jag mest intresserad av att syna EKM på pälsen.

      Radera
    6. Tocke!Vi som skriver poesi är ibland mest intresserade av det som finns under pälsen!Själen...det sanna jaget...det som finns i det fördolda. Kanske finns Gud där och inte i trycksvärta!? Vem vet?

      Radera
    7. Serveras Whiskas i baren på Ålandsbåtarna? Helst kycklingbitar i läcker sås.

      Elaka Katten Mäns

      Radera
    8. Instämmer med Peter T.Jag skulle också vilja syna EKM!
      Trots att jag bäst gillar modiga katter!

      Radera
    9. Det serveras whisk men inte as!

      Radera
    10. "Det serveras whisk men inte as!"

      Nej, men så är det väl ytterst få gamar som åker med Ålandsbåtarna. Fast kanske ändå inte, när man tänker efter. Hmm, nu vart jag brydd...

      Men EKM kan säkert vara lugn. Jag har aldrig åkt med någon sådan båt och tänker inte heller göra det men tror säkert att där finns betydligt bättre kattmat än Whiskas kan erbjuda. Frågan är väl dock om en så högtstående varelse som en katt är välkommen bland det enkla folk som reser med dylika farkoster.

      Radera
    11. Ok. Hjälper till med inbjudan:

      ”Välkommen på Dagskryssning där vi inte lär känna varandra på djupet (för inte ens Anna ska kastas överbord) men där vi under ovänskapliga former får umgås och äta och dricka gott. ”Gott mit uns” som vi brukar säga, vi som gillar nazianspelningar om det ena och det andra.

      Radera
    12. Anna, vi kanske ska fixa en Dagkryssning till Tyskland istället? Då kan vi få Gott om tillfällen att anspela det tyska språket på både Marx, Nietchze, Luther och lilla Anna.

      Radera
    13. Är jag "lilla" nu även för dig? Och varför ska det "tyska språket anspelas på mig och dessa tre halvt om halvt vise män?

      Ja ja, jag fattar inget som vanligt jag. Huvudsaken för mig är dock att vi åker ångbåt, så att SS finns med i båtens namn.

      Radera
    14. Den populära kortformen på tyska för "lilla Anna", är Antje. Som då blir en i raden av de tyskfödda som räknades upp av mig.
      Ångbåt låter som ett utmärkt förslag då somliga uppenbarligen behöver lätta på trycket.

      Radera
  8. "... Svenska kyrkan som varit förutsättningen för tron hos mängder med människor... "

    aj, aj, aj, aj!!!! här gick det väl ändå lite för fort på tastaturen, bäste broder Dag? Sentensen låter förvillande lik tanketöcknet hos en annan tänkare som brukar tävla om översta platsen i blogg-rangrullan.

    En kommentatorernas gemenskapsutfärd var det ju tal om redan förra året men rann väl ut i sanden? Var det av säkerhetsskäl? Årets möte borde definitivt förläggas till Mörrum där vår småpåvlige vän har gott om utrymme hemma på tomten. En visning av Mörrums domkyrka kan bli en riktig höjdare, i synnerhet för att utröna om ciceronen verkligen hittar dit.

    À propos tankeväckande viner i kvällssvalkan vill jag uppmärksamma läsekretsen på den röda vatikanblandningen Cuvée du Vatican från Chateauneuf-du-pape, inte långt från det påvehistoriska Avignon i södra Rhônedalen i Frankrike. Ett vin med historia att dricka med vördnad i väntan på de stora tankarnas ankomst. Finns för närvarande att få i Sverige i 2011 och 2014 års årgång varav den senare kan vara att föredra med tanke på det årets högre kvalitetsbetyg. Årgång 2015 borde vara på väg hit vad det lider och är sannolikt ännu bättre eftersom den av Le Figaro tilldelats högsta betyget 5: Exceptionellt bra.

    Vi har underbara dagar framför oss!
    /John

    https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateaneuf-du-pape-tradition-9554501

    SvaraRadera
  9. Olämpligt!

    -Att placera Frälsningsarmén vid sidan av våldsbejakande extremism i texter är naturligtvis olämpligt. Det är min - och mångas, tror jag - reaktion på texten ovan. Tillägget att FA är det mest fredliga vi har ändrar inte detta. FA och våldets extremism är nämligen som alla vet, varandras motsatser. FA är det godas kraft, extremismen det ondas.

    FA har varit, är och förblir - hoppas jag verkligen - en fantastiskt kraft för mission, humanism, social omtanke och just godhet. Rörelsen har ett nästintill oslagbart varumärke, som verkligen är värt att hållas högt.

    Blanda därför hädanefter, bäste bloggare, inte samman FA i texter med onda krafter i fortsättningen.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, ibland när man tar del av herr Dikes mer salvelsefulla uppharklingar, som detta dåligt underbyggda moralistiska pekfinger som härnad för den småborgerliga prydhetens mest omhulkade högborg, går tankarna omisskännligt till det lilla ordet: våtmark.

      Betänk, herr Dike, att det är skillnad på att ha en och på att va en. /John

      Radera
    2. Bengt Olof Dike skulle bli en nyttig informatör till Svenskkyrkliga Tillsynsgruppen Av Subversiv Ironi.
      Frågan är bara om han skulle hitta ironin om han så letade efter den.
      Jag undrar för övrigt när han senast på ett handfast sätt personligen erbjöd soppa, tvål eller frälsning?

      Radera
    3. Peter T,

      -När kom Du själv med ett sådant erbjudande?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Bäste Bengt Olof Dike.
      45 lördagar om året serverar min lyrka sopplunch. Jag närvara vid minst en tredjedel av dessa frin tidig morgon till städningen är klar.
      Under den tiden brer jag mackor, diskar, brygger kaffe, pratar med gäster, serverar soppa, sjunger läsarsånger, psalmer och annat. Jag brukar även dela Guds ord och be med och för våra gäster.
      Det är väl det där med tvålen som jag inte är så bra på, men det finns på gästtoaletten.

      När jag nu haft vänligheten att svara på din motfråga först, så kvarstår min ursprungsfråga till dig.

      För att ha haft en journalistisk och informerande yrkesbana verkar du vara anmärkningsvärt oinformativ rörande detta personliga ämne.

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Det var så lite så! Vi likasinnade måste hålla ihop och hjälpa varandra i nöd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "...likasinnade..." :-))

      POM

      Radera
  12. "... jag kan översätta det talet till tyska."

    Detta skulle kunna komma att uppfattas som kritik mot och pådyvlande av nazianklagekser på Svenska Kyrkans ledning. Ännu ett domkapitelsärende?

    https://www.youtube.com/watch?v=LxvUvmIrg4E

    Lars-Gunnar

    SvaraRadera
  13. Roligt att vinet var ett passande sådant och tack för butterkaka, the, hundskall och bra prat.

    SvaraRadera