tisdag 18 juli 2017

Lampstället

Biörn Fjärstedt ställde frågan om ljusastaken har flyttats och undrade vart i så fall. Det är en bra fråga från en biskop. Uppb 2:5. Nu kunde man, med f Jan Redin, tänka att biskopen på ett särskilt sätt har tumme med Gud och kan ge besked. Också om ljusstaken kallas lampstället i stället, menar jag.
Asien och Afrika är dynamiska platser för den kristna tron. Det kan förstås vara så, att nådatiden i vårt välmående och sekulariserade land är över. Vi har haft vår chans. Hur djupt är inte mörket, sjunger vi ju klämkäckt inför detta perspektiv. Sv ps 489:3 Men vad kan då jag göra?

Predika när jag får tillfälle och fira mässa blir upplysningstillfällen, för Gud ångrar inte sina löften. Men jag är faktiskt inte säker på att jag om några år kommer att kunna fira en högmässa av allmänkyrkligt snitt i mitt närområde. Det är Guds sak detta. Jag har en liten krigskassa i kontanter om samhällsstrukturen faller ihop, sovsäckar och Trangiakök samt ett förråd av konservburkar, toalettpapper och sopsäckar. Det finns flera goda skäl till oro. Inte sedan förra världskriget har det varit så stora stridskrafter kring Gotland som det blir denna sensommar/höst. För varje dag är frälsningen, det förstår vi inte bara Första söndagen i Advent, en dag närmare än när vi kom till tro.

Å andra sidan är kraftmätningen den gamla. Vi plockar det gnostiska alternativet; en perenn i den kyrkliga rabatten, säger doktor O. INRI mot MTD. Och MTD är vad vi möter som förkunnelse.

Apostladagen fick jag mig via det elektroniska två predikningar till livs. Först i en kommentar på Bloggardag. HFG kl 18.36 beskrev sin gudstjänstupplevelse på den spanska solkusten. Det blev en feministisk predikan. Jesus fick bannor, förstår jag. Det var brist på kvinnliga apostlar. Invändningarna grundades i tanken på alla människors lika värde, jämlikhetstanken och alla människor skapade till Guds avbild. De bortglömda kvinnonamnen ställde till det för åhöraren och jag blir brydd. En del kvinnor nämns inte. Andra nämns. Trots att de i juridisk mening inte var vittnesgilla så dög de i den kristna gemenskapen. En del män nämns, därför att de nog fanns med i den första kristna församlingen, mannen från Kyrene definieras genom sina av lyssnarna/läsarna kända söner, t ex. In summa: det här kan man inte göra så mycket av, allra minst i i ett land som Sverige där Maria är det dominerande kvinnonamnet. Jag bortser medvetet från att predikan hölls i Spanien när den hölls på svenska. Boanerges som namn på Sebedaios-sönerna var nog inte odelat positivt. Om man kommer till högmässan på söndag får man en inblick i detta. (Lk 9)

Lägger man MTD-mönstret över, är det väl rätt lätt att se deismen, enkelt at ta till sig moralismen och det terapeutiska om man är kvinna, så att säga. Då blir också sv ps 766 ett uttryck just för MTD. Man kan sjunga psalmen i en tydlig kristen kontext, men är den otydlig blir det MTD som tar över. Läs och fundera. Moralistisk Terapeutisk Deism.

Jag läste också en predikan från Ramnäs där du blev apostel.
https://andersholmberg.wordpress.com/2017/07/16/apostladagen-det-ar-du-sjalv-som-ar-apostel/
Här uppvisades en som inte kan undervisa om skillnaden mellan de troendes allmänna prästadöme ("de troendes" brukar tappas bort) och det särskilda prästämbetet. Predikanten kunde inte sin Luther och inte sin reformationshistoria heller. Synd om folket i Ramnäs, kan jag tycka. Vi behöver inga präster eler lärare, läste jag och ingen helgondyrkan. "Människan står direkt inför Gud". Så vad hade prästen där framme i kyrkan att göra och varför ska folket betala honom för detta, som inte behövs? "Det är helt enkelt en praktisk ordning att några ska se till att evangeliet predikas och sakramenten delas ut." Så lär inte vår kyrkas bekännelse, bara så ni vet. Ramnäs ligger i Västerås stift...

Präster finns kvar alltså, säger predikanten, men står inte närmare Gud än andra. Det förklarar en del för oss som alltid undrat. Man kunde ju annars tänkt sig att de gjort just detta av en hel del goda skäl. Såg mig vem du umgås med och så där... Präster har ingen annan karaktär - character indelebilis då? Förmedlades gåvan att vara präst i prästvigningen eller inte? Är vi oeniga här, avslöjas en grundläggande oenighet. Den gäller Kyrkan men lika väl trons materialitet. Sug på den. Jag tror på Gud som himmelens och jordens skapare som använder det jordiska för att ge oss himmelska gåvor. Frommare än så är jag inte. Andra sitter tysta och sysslolösa i mörka rum och väntar på upplysning, som jag sa i Pjätteryd och citerade Apologien (Sv Kyrkans Bekännelseskrifter s 223). Det gör inte vi som vet, att Gud gillar och är närvarande i ämbetet. Samma auktoritet.

I Ramnäs gavs besked att vi får tolka och tänka själva. I en kristen kyrka skulle mycket av det som sägs kallas irrlära och den som utsäger den kallas villolärare. Den saken inser vi alla om vi tänker efter själva. I ett MTD-sammanhang är det dock i stället väldigt uppbyggligt och för oss som vill varsna MTD-religion i praktiken är det väldigt upplysande. Alla kan vara nöjda. Jag kan säga det förenklat men en enkelhet kan ibland visa sig vara mitt i prick. Det praktiseras MTD-religion i Svenska kyrkan. Svenska kyrkans tro är en annan. Athanasius var också i minoritet. Till och med för biskopar borde detta vara en tid när det är en lust att leva i kamp för den rätta läran. Låt oss tala högt och tydligt inte om det som förenar utan det som skiljer oss åt. Bättre kan jag skriva detta: Låt oss beskriva den avgrund som skiljer oss åt, vi som hör ihop med INRI och fattar vad MTD går ut på, och de som tror och omfattar MTD.

I dag? Avfärd från Pjätteryd kl 08.30, paus i Örsjö för medhavt fika, därefter till Högby på norra Öland (kroppkakor) och så ska jag kl 14 säga något till både ölänningar och smålänningar samt annat löst folk om Minnet, men jag minns faktiskt inte varför jag valde det ämnet. Vi måste se kyrkan och det berömda luftslottet  förstås och så hemåt igen med stopp i Kalmar och besök i Domkyrkan. Allsång i bussen. Bär ner mig till sjön
https://www.youtube.com/watch?v=L7CzpZaeVxo
och En busschaufför står på repertoaren.

28 kommentarer:

  1. Det kan inte vara så kul för Bloggaren och andra i INRI-tron, att MTD-arna är så allenarådande. Hur skall man kunna motivera och rekommendera nya i tron och konfirmander att urskillningslöst besöka SvK:s gudstjänster? Att åhöra MTD-undervisning? Sådana bör få tron att slockna i en fart. Knappast kan man heller utpeka majoritetsorganisationen som villolärarande och farlig för tron?
    Lars-Gunnar

    SvaraRadera
  2. SvK:s busschafförer biskoparna verkar åtminstone ha glatt humör.
    Frågan är om bromsarna funkar så bra i nedförsbacken eller om man behöver konsultera manualen i form av SKB?

    SvaraRadera
  3. Alphadeltagaren18 juli 2017 kl. 11:43

    Jag ville prata med en präst en gång. Men det sades mig att man kunde prata med vem som helst i församlingen eftersom "kyrkan är dess människor, inte sin personal". Inget om de grånade små kaffekokande damerna, men jag mindes något om bindenyckel och blev aldrig helt övertygad.

    Hur är det med biskopar och ärkebiskopar? Behöver vi dom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lundavispen Johan Tyrberg oroas tvärtom i sitt herdabrev över signaler han fått: att personalen = församlingen. /John

      Radera
    2. En del här skulle nog svara att vi behöver en påve, kanske för att med Vatikangardets hjälp rensa upp i den kyrkliga grisfarmen.

      Skämt åsido. Jag tror säkert att Svenska Kyrkan skulle må bra utan sin rikskyrkliga administration. Utan Kyrkans Hus i Uppsala, befolkat av 450(?) byråkrater, kommunikatörer och ideologer med partiförankring. En lösare förening av stiftskyrkor med kanske viss varierande profil är något +Björn dragit en lans för här. En mångfaldsreform. Biskopsstrukturen har rejält underminerats i nuvarande KO. Alphadeltagarens fråga ligger alltså i linje med kyrkans utveckling. Utvecklingar kan vändas och ändras. Demokrati kan inte råda i vetenskap och tro. Sanning kan inte avgöras av mediedrev och folkomröstning! Däremot är viss demokratisk kontroll över och genomlysning av ekonomi och fastighetsunderhåll välbehövlig.

      Lars Jensen

      Radera
    3. Alphadeltagaren19 juli 2017 kl. 09:47

      John

      Det låter bra. Men så resonerar man inte i t ex tandläkarens väntrum. Tänk att sitta i väntrummet med ilande tandvärk och ut kommer en sköterska;
      "Vi vill inte vara så tandläkarfixerade här, titlar och examina spelar ingen roll. Vi rekommenderar att ni patienter börjar prata med och hjälpa varandra istället."

      Sedan kommer den floskeln i tonartshöjning:
      "Mottagningen är så mycket mer än de anställda, den är även sina patienter. Och eftersom vi inte gör skillnad på folk så är den resten av stan också, inte bara de som listat sig här, faktum är att vi är extra glada för alla dem som inte listat sig här".

      "Gnäll inte, vi har fått pris för vårt inkluderande och aktiverande koncept."

      Radera
    4. Jo du, Alphadeltagaren, vänta bara tills tandsköterskan langar över instrument, borr m.m. och säger till patienterna att laga varandras tänder. I det läget skulle i alla fall jag gå min väg, tandvärk eller ej (det finns väl en smed som kan dra ut eländet).

      Radera
    5. Alphadeltagaren19 juli 2017 kl. 19:58

      Exakt. Det kallas delaktighet och går väl sådär ...

      Gör inte som jag i alla fall, jag frågade efter prä... tandläkaren en gång för mycket, tills sköterskan tyckte att jag var titelsjuk. Så jag får nog inte låna några instrument.

      Radera
  4. MTD har starkt eldunderstöd i svensk, för att inte säga västeuropeisk mainstream:

    http://www.expressen.se/kvp/kronikorer/maria-rydhagen/hur-kom-biskop-anders-arborelius-undan-med-sa-mycket-intolerans/

    Inte lätt för stackars INRI-troende att sticka upp huvudet under sådan eld! Lätt hade väl f ö inte heller Elia i mötet med de 450 Ba'alsprofeterna på Karmel? Och den här beskjutne, så blygsamme Ranghögste är väl just karmelit ...

    Är f ö samma kanonad möjlig mot företrädare för islam?

    PP

    SvaraRadera
  5. Jag förstår det inte!

    -Varför dessa ständiga upprepningar om att det inte praktiseras en genuin kristen tro i kyrkan?

    De är obegripliga för mig. Står det något i KO om att man inte skall praktisera den.

    -Nej, jag förstår inte kritiken och begriper ej vad den syftar till.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vi förstår dej Bengt-Olof. Det som inte dina ord direkt avslöjar läser vi genom raderna. Du är helt genomskinlig. Berit

      Radera
  6. Falstaff Fakird bortglömda bok: "Envar sin egen apostel."

    - Varkenkyrklig

    SvaraRadera
  7. Men DIKE!!!!
    Det är säkert rätt, att Du inte förstår, och här har vi förklaringen till alla spillda ord på denna blogg. Kristen tro är något mera än en kyrkotillhörighet med avgiftsbetal-
    ning. En kristen tillhör KRISTI KYRKA d v s KRISTUS själv.
    Det är Guds egen Son, som dog och uppstod för oss. Han lever
    i dag och kan nås genom vår bön i DEN HELIGE ANDE. Han vill
    ta oss hem till sig i himmelen, när vi dör. Tror Du detta???

    SvaraRadera
  8. Visst är det så, att Dike och de politiska partierna inte
    förstår vad Kristen tro och vad KRISTI KYRKA är. Därför kan
    de hävda sin rätt att styra, dominera och förvränga den.

    SvaraRadera
  9. BOD

    "Nej, jag förstår inte kritiken och begriper ej vad den syftar till."


    Nej, det har "vi" sedan länge konstaterat. En politruk blind och döv för vad som sker inom ditt "SVeK".

    Inte är Du ensam om denna oförmåga heller.

    //HH

    SvaraRadera
  10. Har du någon gång funderat på att låta andra publicera här? Låt dem posta saker till dig, om du gillar det så publicerar du det i avsändarens namn/alias. En extra post per dag = massive traffic. Du lär ha en sån fanbase och kändhet vid det här laget att du skulle kunna ta ut svängarna om du vill. Minimalt arbete. Bloggardag kunde vara en liten webbtidning inom ett år, säkert mer läst än Kts nätupplaga. Just saying.

    SvaraRadera
  11. Kära kritiker, förnekar ni igen att Svenska kyrkan är en kristen kyrka?

    -Nu är vi - eller ni - där igen: i förnekelsen av Svenska kyrkans kristna tro. Ni öser kritik över min person och mina ord. Det spelar ingen roll. Men varför sluter ni ögonen för vad kyrkan ÄR, alltid HAR VARIT och alltid KOMMER att VARA, nämligen i ödmjukhet böjd inför Jesus Kristus, vår frälsare. Det är förnekelsen av denna sanning som jag inte förstår, där mina ord får exempelvis HH att som vanligt brista ut i hån, raljant ton utan att hålla sig till saken.

    Finns det någon statistik på antalet krucifix som finns i våra kyrkor, vore det intressant att få veta siffran!
    Finns det någon statistik på hur många förnämliga målningar, där Kristus står i centrum, i våra kyrkor vore det lika intressant att få läsa den siffran.
    Osv, osv.

    Men ni, kära kritiker, beter er som barnet i sandlådan, när det inte når spaden. Skriker och förnekar verkligheten. Ni som borde veta mer och bättre, ni som (många av er) har insupit kristendomen sedan barnsben och läst teologi under många år, ni uppträder som den grova förnekelsens ambassadörer.

    Lite ödmjuk verklighet, om jag får be!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren19 juli 2017 kl. 17:58

      BOD
      Är man böjd i ödmjukhet inför Jesus Kristus, när man kallar samman i Livgiverskans namn? Är man böjd i ödmjukhet när man skippar trosbekännelsen, eller när man håller predikningar utan att nämna Jesus?

      Och vad med kvantifieringen?
      "Hur många krucifix finns det?"
      "Hur många förnämliga målningar?"
      Vad spelar det för roll? I stängda kallla kyrkor?

      Radera
    2. Ja du, Alphadeltagaren,
      även om kyrkorna vore öppna och uppvärmda spelade antalet krucifix och förnämliga målningar ingen som helst roll. De KAN vara tecken på eller bilder av tro men inte mer.

      Jag har själv firat många högmässor i en gammal medeltida kyrka med många altare och tillägnad ett helgon. Bilderna är vackra men jag har aldrig sett dem som väsentliga. Däremot har jag många gånger tänkt på alla dem som firat mässa i denna kyrka före mig. Det är stort.

      Radera
    3. Svenska Kyrkan är en kristen kyrka. Nomineringsgrupperna som inte bekänner Jesus Kristus som Herre är inte kristna. (Den som påstår att SAP är kristet får gärna lägga fram belägg för detta!)

      Det är väl just därför icke-kristna partier inte har i den kristna kyrkan att göra?

      Radera
  12. "Men varför sluter ni ögonen för vad kyrkan ÄR, alltid HAR VARIT och alltid KOMMER att VARA, nämligen i ödmjukhet böjd inför Jesus Kristus, vår frälsare."

    Om du med kyrkan menar Svenska kyrkan blir min fråga: Hur många exempel på att Svenska kyrkans präster lär och lever i direkt strid med evangeliet behöver du för att dina ögon ska öppnas?

    Präster i Svenska kyrkan förnekar fundamenta i kristendomen, som jungfrufödelsen och uppståndelsen, men det tycker du kanske ändå innebär att de står "i ödmjukhet böjd inför Jesus Kristus, vår frälsare". Nej du, det gör det inte. I värsta fall går dessa själar förlorade samtidigt som de drar andra med sig i fallet.

    SvaraRadera
  13. Tack för din återkoppling på min bloggkommentar!

    Genom att läsa din blogg och så småningom även lämna lite kommentarer har jag inspirerats att själv börja skriva och sätta ord på en del tankar. Jag har samlat lite tankar inför kyrkovalet på min nya blogg kyrkovalet.blogspot.com och på twitter @kyrkovalet2017 (kyrkovalet2017@gmail.com)

    Stort tack för dina viktiga tankar om Svenska kyrkan och kristen tro och för din stora frimodighet!

    Även detta kyrkoval är ett vägskäl!

    Detta är mer ett direktmeddelande till dig så jag har full förståelse för om du inte publicerar. Jag kunde inte hitta din mejladress.

    /HFG

    SvaraRadera
  14. Häxor, tomtar och spöken
    irra omkring i de Mörrumska köken.
    /John

    SvaraRadera
  15. Svky saknar ett prästämbete, och dess 38,25-tjänstemannaprelater har absolut ingen character indelebilis, så vad är det dr Sandahl tjafsar om?!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen tjafsar jag om sådant som återfinns i de ekumeniska överläggningarna där Antony är betydligt mer outspoken än de romersk-katolska teologerna. Så man kan väl säga när man ser den romerska diskrepansen här och i dokumenten att min sorts tjafs är synnerligen välmotiverat.

      Radera
    2. Kan A precisera när SvK skulle ha tappat prästämbete och character indelebilis? Vad jag förstår talar Augustinus om character Domini vad gäller dopet. Har SvK förlorat även det? an

      Radera
    3. Katolska Kyrkan är tydlig i sin lära, Svky saknar ett prästämbete och dess 38,25 tjänstemannaprelater saknar character indelebilis. Den augustinska (och för den delen även senare) teologin om dopet är katolsk kanon, varför vi inte omdöper konvertiter från heretiska samfund.

      Antony

      Radera
    4. Tack Antony för din kommentar! För mig som försöker uppmuntra rätt vigda lutherska präster att inte konvertera och bli katolska lekmän med hänvisning till att deras ämbete är giltigt och att de under sin prästtid försett och fortfarande förser lutheraner med Kristi kropp och blod i nattvarden och därigenom stärker och förbinder hjorden är den ovärderligt klar och tydlig. Att konvertera är att offentligt bekänna att man lurat folk att bröd och vin skulle vara Kristi kropp och blod hela sin prästtid. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag var en sådan prästkonvertit! Dessutom är det erfarenhetsmässigt inte sant! Och därmed faller läran om att katolska kyrkan har rätt i allt. Är det inte sant framstår påvekyrkan i sin tur som världens största och självgodaste sekt. Fler "sanningssägande" katoliker som Du och mitt arbete vore överflödigt!

      Radera