onsdag 12 juli 2017

Jag - en kyrkoherde

Denna morgon ska jag satsa på kollegial förståelse. Vi här uppe på toppen måste hålla ihop. Det finns så många komministrar med synpunkter. Vi, som varit flinka och verkligen förmått ta oss upp till toppen, ska inte låsa oss nedslås.

Oftast är komministrarna inte så aggressiva. De frågar inte vad vi gjort med våra övertygelser för att ta oss fram. I så fall hade vi på olika sätt svarat att vi sökt praktiska lösningar, lagat efter läge men egentligen inte bytt position. Komministrarna begriper nog att det är så vi svarar och därför frågar de inte. Annars kan det ha att göra med lönesamtalen vi för med komministrarna.

Ibland undrar jag varför komministrar tycks så håglösa. De gör vad de ska, men sedan tycks de mena att det får va. Somliga komministrar är fenor på arbetstidsavtal och det där med 15 extra lediga dagar för att de slitit så hårt. De 15 dagarna tror jag är dagar som missbrukas svårt. De ska vara kompensation för all sön- och helgtjänstgöring, men finns den tjänstgöringen kvar så till övermått? Nå, jag gnäller inte. Dessvärre har jag i min kyrkoherdevärdighet ingen komminister att köra med.

Kyrkoherde Edebol, dubbeldoktor i obskyra ämnen, hade komminister Karlsson i sitt stall. Det tycks klarlagt att folk ringt och meddelat/upplyst/hotat kyrkoherden. Om Karlsson ska vara konfirmandpräst, skickar de inte sina ungdomar. Skickar? Är inte den tiden förbi? Har vi inte självständiga ungdomar som fattar egne beslut? Kanske inte i Bro-Brastad. Men jag vet inte. Så vad kan kyrkoherden göra? Ta strid med föräldrarna och säga att Karlsson har goda konfirmandlektioner och är en allmänt vänlig och omtänksam präst? Det går inte. Inte om kyrkoherden ska hålla sig väl med föräldrarna och säkra deras leverans av konfirmander samt deras fortsatta kyrkotillhörighet. I ett sådant läge är komminister körd. Det fattar vi kyrkoherdar bäst av alla.

Nu intar jag nog samma teologiska positioner som komminister före detta Karlsson.
När det handlar om ämbetsfrågan vill jag ha svar på frågan varför jag mer ska lita på ett riksdagsbeslut från år 1958 än på ett kyrkomötesbeslut halvåret innan? Visste verkligen riksdagsmännen bättre vad Gud vill med ämbetet än samtliga biskopar (ordförandebiskopen la ner sin röst dock), alla präster utom en (Olle Nystedt, den grötmyndige!) och kyrktroget lekfolk, dvs majoriteten i kyrkomötet (men inte den åldrade rektor Göransson från Kalmar)?

Jag hävdar förresten också att prästen representerar Kristus. Är det fel? Vem representerar prästen annars?

När det handlar om äktenskapssynen så kan väl ingen av kvinna född hävda att Svenska kyrkan hann arbeta igenom den frågan innen beslut om enkönad vigsel fattades. Läronämnden var alls inte enig. Och in dubiis non est agendi, har jag fått lära mig. Men kyrkomötets majoritet agerade. Som kyrkoherde i Göteryd, Pjätteryd och Hallaryd säger jag, utan att darra på manschetten (jag går med uppkavlad skjorta eller kortärmad, nämligen), att bara de ideologiskt likriktade kan gå på det där riksdagsbeslutet som rätt uttolkning av vad Gud vill med äktenskapet.

Som kyrkoherde kan jag uppskatta när en komminister, Verbi Divini Minister, Gurds Ords tjänare, förmår leka med ord. Jag har aldrig riktigt förstått mig på präster som inte kan den leken. Hur kan de då predika och uppmuntra och uppbygga sina församlingar? I förkortningen RFSL blev "L" till "lössläppthet". Hade han fått skriva "lättsinnighet"? Eller "liberalism"? Eller "lidelse"? Hursomhelst torde en komminister i dokumenten och analyserna av RFSL:s program kunna hävda att agendan skulle kunna ses som lössläppt. Det är ju sådant de har för sig. Vi mer inbundna typer vågar bara dra enkla fräckisar, därför att vi är så hämmade, dvs inte lössläppta.

I sak har Karlsson alldeles rätt. Man behöver inte ha sett filmen När det gick för kyrkoherden (som jag aldrig sett, men det har biskop Wadensjö!) för att kunna berätta om sexliberaliseringen från 1960-talet och därefter. Det är väl bara att enkelt tillstå hur samtidskulturen gestaltat sig. Att det får konsekvenser också i Vatikanen behöver ingen jubla över. Har ni hört den där om bjälken och flisan eller den om bjälken och brädgården? Naturligtvis måste jag dock som kyrkoherde ta avstånd från all komministral lättsinnighet, det ligger i sakens natur.

Tog den dåvarande komministern Karlsson upp abortfrågan? Beror det i så fall att han tänkt principiellt och några varv djupare än befolkningsmajoriteten? Iså fall håller jag med honom på den punkten också. Det ljugs väldigt mycket i abortfrågan. Och hur ska det bli med SIDA-pengar till det kyrkliga? Ska de kyrkliga insatserna för reproduktiv hälsa bekänna sig till aborter för att få pengar? Borde inte frågan ställas kallt och naket: Vad säger Svenska kyrkan om aborter? När blir livet till? Vem svarar utan omsvep på frågan om vad Kyrkan lär? Och lär Svenska kyrkan detsamma? Hur blir det då med anslag från SIDA?

Jag är nu inte helt säker, för att uppträda kollegialt, på att vi kyrkoherdar vill höra ett svar på frågor om aborter. Komministrarna kan ansätta oss med principfrågor då. Jag har numera kommit fram till att det vore lättare i kyrkolivet utan komministrar. Det är min preliminära ståndpunkt. Den kan efter juli månads utgång komma att omprövas.

Programmet idag? Det är nåt at göra mest vareviga dag, som vi kyrkoherdar säger.

51 kommentarer:

  1. Tjänstemannaprelaterna-38,25 med kompledigt för att de tjänstgör på söndagar är ett övertydligt bevis på den omfattande sekulariseringen i det postkristna samfundet. En församlingspräst i Katolska kyrkan firar minst 7 mässor varje vecka, har många biktsamtal, är i många fall också både/antingen sjukhus och fängelsepräst, är ansvarig för den praktiska förvaltningen samt utför ett flertal förrättningar. Ledig dag är söndagar och i bästa fall kan han ta ut 4 veckors semester. Det är skillnad på kall och "kall"!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledig dag är så klart måndagar! Denna gång kan jag inte skylla på autostavningen!
      Antony

      Radera
    2. För fyrtio år sedan hade svenskkyrkliga präster ofta likartade förhållanden som de romerska.

      -En helt ny kyrka, som de äldre prästerna - en del med förtjusning över sina nuvarande avtal och arbetsvillkor, sin lön eller pension, fler med sorg i blick och hjärta - brukar säga.

      De okyrkliga andrakarriärarnas inträde i ämbetet, den direkt kontraproduktiva, religionsvetenskapliga utbildningen, prästmakarnas ofta fientliga attityd till traditionell prästroll, prästgårdarnas avskaffande, den progressiva idéns genomslag i det kyrkliga och samhällets omvandling har gjort sitt.

      RIP!

      Roald

      Radera
    3. Jo, Roald, jag minns när jag som nybliven jurist, i statlig tjänst, fick en högre lön än min man hade efter tio år som präst...

      Radera
    4. Vi får inte glömma, att S för bara någon generation sedan såg SvK som lierad med klassfienden. Bilden av den svenskkyrklige prästen var med viss rätt en SvD-läsande herre, boende flott, röstande med högern och hysande allmänt misstänkta, konservativa åsikter om det mesta. Sådana skulle klämmas åt. Det gjorde man med framgång och besked. Liknande uppfattning hade man på sina håll i S för övrigt om lärarkåren. Dock var lärarna ofta liberala, men ändå otvetydigt i klassförtryckarnas läger. Även lärarkåren sattes på en kartoffelkur man ännu inte hämtat sig från.

      Idag är SvK närmast en underorganisation till S. Prästerna lönas därefter, liksom andra traditionella stöttepelare som Metall och Byggnads.

      Vill man vara konspirationsteoretiker, kan man misstänka en liten sovjet-list. I det sena Sovjetunionen avlönades enligt direktiv från religionsministeriet det ortodoxa prästerskapet med fyrdubbel arbetarlön. Så slogs tre flugor i en smäll. De många prästerliga KGB-infiltratörerna fick en hyfsad standard, hat väcktes mot (bröd-)prästerna och de troende fick ytterst svårt att hålla sig med präster.

      Alla röstar väl S i kyrkovalet?

      Lars Jensen

      Radera
  2. Nihilisterna på SIDA har verkligen ställt till det för Svky. Dr Sandahl ställer den enkla frågan - är Svky ett livets eller dödens samfund?!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller Tomhetens samfund? Hörru Antony, kommer du till birettafestivalen i Vadstena nästa helg? Den stora helgonfesten för Birgitta på söndan får du knappast missa - om du är katolik. Du kan bo hos Berit och mig om du vill. Så kan vi skriva ihop till bloggardag om allt som händer. Vi bor i närheten. Marcus

      Radera
    2. Alphadeltagaren13 juli 2017 kl. 07:10

      Nej, fy för festivaler. Det är bara ett tafsande så fort tillfälle ges.

      Radera
    3. Jag tackar Oraklet för inbjudan (frestande att få se spåkulan), men undrar vad jag ska göra på en protestantisk karneval? Vi katoliker firar den heliga Birgitta den 7:e oktober!
      Antony

      Radera
    4. "Vi katoliker"? Det är väldigt stor skillnad på Antonys arrogans och kardinal Anders ödmjukhet. Man kan undra varför? Berit

      Radera
  3. http://avpixlat.info/2017/07/12/de-valvilliga/

     Viktiga vägval analyseras och debatteras inte ordentligt, utan istället talas om ”den enda vägen” och moraliseras över dem som inte hyllar den. 

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Tullberg är docent i företagsekonom och har publicerat sig i ett antal svenska och utländska tidskrifter. Jan är gift med Birgitta Tullberg.

    Birgitta Tullberg är professor i evolutionär ekologi och ledamot i Kungliga Vetenskapsakademin. B T har forskat kring könsskillnader, omvårdnadsbeteenden och om evolution av mänskligt beteende. Jag förutsätter att herr och fru Tullberg talar med varandra om bland annat sin forskning och vad det ger.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Birgitta_Tullberg

    Kommentaren står nu på två ställen. Det var innan jag läst detta inlägg. Den passar bra som avslutning i föregående debatt om samma ämne ooch passar bra som inledning här.

    För Bloggardag talar om detsamma som Jan Tullberg, Vaclav Klaus f d president i Tjeckien och så många andra klarsynta och förnuftiga personer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De välvilliga och goda i SvK talar hellre om annat och mera progressivt. Annika Hernroth rapporterar från Almedalen:

      http://www.israelhayom.com/site/newsletter_opinion.php?id=19415

      Intressant att i Sverige knappast någon uppmärksammar det svennekyrkliga anti-Israel-lobbandet. I svåra tider har alltid utspel av judekortet kunnat stärka vacklande regimer. Det gäller att välja sina strider!

      Det börjar rycka i utträdesfingret t o m hos mig.

      PP

      Radera
    2. Jude-/Israelhatet är åter allmängods i Europa. Svenska Kyrkan är bara mainstream.

      För den som behärskar tyska, kan följande rekommenderas:

      http://www.ardmediathek.de/tv/Reportage-Dokumentation/Auserw%C3%A4hlt-und-ausgegrenzt-Der-Hass-au/Das-Erste/Video?bcastId=799280&documentId=43708284

      Lars-Gunnar

      Radera
  4. Aborter liksom ämbetssyn är väl numera en icke-fråga?
    Det är förvånande dock att SD inte lyfter abortfrågan i kyrkovalet.
    Väjningsrätten i ältenskapsfrågan har de ju lyft ordentligt, men det lilla jag har läst har mer handlat om att stå emot "homolobby", än att verka för prästerlig samvetsfrihet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peter T: Varför ska SD "lyfta" abortfrågan? Vad är skillnaden mellan att döda ett barn som levt 12 veckor eller 22 veckor?!
      Antony

      Radera
    2. Antony: Vadå ska? Förvåning är inte samma sak som uppmuntran.
      Men SD försöker ju positionera sig som ett parti som verkar vilja idealisera "traditionella" värdering. Åtminstone i det kyrkliga. Deras retorik mot fackföreningsrörelsen är allt annat än folkhemstraditionell.

      Radera
    3. Antony,
      12 veckor är, i någon mån, bättre än 22 veckor. Det kan kanske sända vissa signaler.

      För ett antal år sedan läst jag en bok som filosofen Peter Singer skrivit. Han visade på ett övertygande sätt att det inte finns någon gräns där man kan säga att det mänskliga livet börjar utom just vid befruktningsögonblicket. Det går inte att, som f.d ÄB Wejderyd, snacka om ett liv i vardande.

      Radera
    4. Wejryd, ska det förstås vara. Jag kom inte ens ihåg hans namn...

      Radera
    5. OK, Elisabeth, det är något mindre ont att begränsa fria aborter till och med 12:e veckan.
      Antony

      Radera
  5. De som följt med debatten vet att Angela Merkel har samma åsikter som Karlsson som sparkades för sina åsikter. Kommer Merkel att sparkas nu?

    https://www.sydsvenskan.se/2017-06-30/hbtq-aktivist-en-underbar-nyhet

    Protesterna mot den nya lagen har varit många med demonstrationer och upplopp inte minst i Paris. Det är ett politiskt beslut över världen, som vi kan se nu senast från Tyskland men knappast demokratiskt. Kampanjen har drivits av den globalistiska rörelsen genom lobbying av NGO:s bl a Human Rights Watch med syfte att avveckla familjen, samhällets primärgrupp. Den nu stiftade lagen härör därmed inte från folket som är ett samhälles, nations, lagliga företrädare och makthavare. Det är folken som skall initiera lagarna , inte särintressen med mycket pengar. Medborgarrätt heter inte pengar! Kampanjerna förs utanför folks påverkansområde både när det gäller kontakter, arenor och ekonomiska förutsättningar. Folk i gemen har inget att sätta emot de penningstarka intressen som tagit över politiken och därmed besluten och lagarna. Folk över hela världen har sidsteppats. Och gjorts totalt maktlösa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sveriges nihilistiska hbtq-hedonistiska elit begriper inte vilka UFO:n de är!

      Antony

      Radera
    2. Ja UFO:n kommer väl mest från en progressiv framtid som går före, så benämningen uppskattas troligen? /smun

      Radera
  6. Man frågar sig efter genomläsning av Edebols meriter på SvK:s hemsida, hur han lyckats undvika biskopsämbetet? Såå fasligt mycket rättänkande kompetens finns det väl numera inte i Svenska Kyrkan?

    PP

    SvaraRadera
  7. Kyrkolivet vore lättare om vi fick sätta P för
    -Präster
    -Partipolitiker
    -Publikaner
    Sign Direkt från hängmattan

    SvaraRadera
  8. YEAH MAN! Härligt med alla dessa slåigpåbröstet-Sandahls-inblickar från en mycket, mycket liten värld. ‘Ämbetsfrågan’... om den dammar det må jag säja. Hur många bryr sig om den här ute i den riktiga världen? Hur går det med reformationsjubileet? Har det kommit av sig eller blir det nåt mer? Marcus

    SvaraRadera
  9. Jag - en f d kyrkoherde, kan Anders Ekhem skriva i kommande bok. Dagen innehåller matnyttigt material om Malmö.

    /TD

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.dagen.se/anders-ekhem-bra-att-rapporten-om-malmo-pastorat-blir-kand-1.995192

      http://www.dagen.se/extern-granskning-kyrkoradet-i-malmo-bor-avga-1.995187

      Radera
  10. Var bloggaren också håglös då? Och har Karlsson hävdat nedanstående?

    Så skall ni få ett tips, som också kan föranleda en eller annan fråga.


    -Komministrar är håglösa, fastslår bloggaren. Jaså. Var bloggaren också detta under sina många år som komminister på norra Öland? Det kan jag väl aldrig tro?

    Och så var det J-Å Karlsson igen, prästen som nu försvaras mangrant i bloggtexter och på kommentarsfältet. Jag har bara ett par frågor:
    -Skulle församlingsledningen låtit bli att agera inför konfirmandföräldrarnas och andras kritik.

    Den andra frågan är om Karlsson tidigare har hävdat att kvinnor skall vara underordnade männen? Jag är övertygad om att bloggaren kan ge ett rakt svar på den frågan. Låt oss läsa det!

    Tipset då?
    Jo, en diakon från Svenska kyrkan i Örebro (S:t Nicolai) är en av talarna vid Kommunistiska Partiets återkommande sommarläger i Bohuslän inom kort. Han heter Johan Sobelius. Är detta diktaturförsvarande forum (uppbackningen av den kubanska regimen, Nordkorea och president Maduro i Venezuela) lämplig plats för en kyrkans diakon? Skulle diakonen ha ställt upp, om SD eller NMR hört av sig - och vilken hade reaktionen blivit, om han då tackat ja?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen kommunister är ju progressiva och för det goda samhället, liksom (nästan) alla svenskar i själ och hjärta. Alltså är kommunister våra, kanske något mera radikala men dock, trossyskon.

      Roald

      Radera
    2. Alphadeltagaren12 juli 2017 kl. 18:21

      Vad sa konfirmandföräldrarna?
      Vad var grejen? Vilka egenskaper eller åsikter ville de säkerställa innan de släppte till sina värnlösa små telningar? Det framgår ju inte. Och blev ungarna sedermera konfirmerade av någon annan?

      Radera
    3. Skulle Posks ledning låta bli att ingripa mot förtroendevalda som visar sig ha en annan agenda som många protesterar emot?

      Radera
    4. Det är Paulus och inte Jan-Åke Karlsson som säger att kvinnan ska vara underordnad mannen. Du kanske har någon bibelkunnig i närheten som kan tolka och sätta in orden i sitt sammanhang.
      Hur skulle du göra själv om SD och NMR hörde av sig? De ger väl också arvode?
      Läxa till nästa gång: Fundera över innebörden av begreppet åsiktsfrihet.
      Berit

      Radera
    5. "-Skulle församlingsledningen låtit bli att agera inför konfirmandföräldrarnas och andras kritik."

      BOD,
      församlingsledningen skulle kanske ha kollat vari kritiken bestod; om konfirmandföräldrarna verkligen visste något om Jan-Åke eller bara lyssnade på skvaller. Hur det är i Brastad vet jag inte men jag har personlig kännedom om att sk-tsnack om Jan-Åke Karlsson varit just sk-tsnack. Fullkomligt idiotiska påståenden som jag personligen sett varit fullkomligt felaktiga. Det får ändå vara någon måtta på vad en människa ska behöva utstå.

      Radera
    6. Alpha: Jag skrev själv att hade jag barn skulle jag aldrig låta dem gå och läsa för någon som påstår att "män ska vara ledare och kvinnor medhjälpare" som denne Karlsson. Så där har du ett kanske ett svar? Förutom homofrågan då.

      Radera
    7. Alphadeltagaren12 juli 2017 kl. 22:20

      Anna
      Du har rätt i att det inte låter något vidare när man lägger fram det på det viset.

      Men jag föreställde mig att det fanns någon slags mall eller handbok för konfirmationer så att det inte blev så avhängigt av vilken präst det råkar bli.

      Jag tänker att det måste finnas en kärna i konfirmationen som blir densamma oavsett var i landet man råkar bo. Jag har sannerligen inte gillat alla mina kursledare, speciellt inte de där floskelcoacherna jobbet har satt mig på ute på avlägsna kursgårdar.
      Men jorden är full av människor som inte tycker som jag och det får jag stå ut med, som en del av livet.

      Är Evangeliet tydligt så borde prästens åsiktspaket spela mindre roll. Det borde inte vara vederbörande som stod i centrum. Det borde vara Evangeliet i första hand, resten kan vi överlåta åt andra aktörer.

      Å andra sidan, tydliga handböcker verkar inte vara kyrkans starkaste sida.

      Radera
    8. För länge sen var läroboken och åsiktspaketet Dr Martin Luthers Lilla Katekes. Den låg till grund även för skolans kristendomskunskap. Något motsvarande finns inte längre. Katekesundervisningen upplevdes som tung och ideologiskt tvivelaktig i början av 1900-talet. Nya vindar började blåsa. /smun

      Radera
    9. Berit och Elisabeth,

      -Men var det inte också J-Å Karlsson som hävdade att kvinnan var underordnad mannen?
      Delar Du i så fall den uppfattning, Berit!

      Till Elisabeth skall sägas, enligt välunderrättad källa, att Karlsson hade mycket färre förrättningar än andra präster, därför att han tydligen inte var önskad av många.

      Är ett sådant faktum verkligen liktydigt med skvaller, eller tvingas då en församlingsledning agera?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    10. BOD,
      då blir frågan VARFÖR han hade färre förrättningar. Berodde det på illasinnat skvaller eller på hur han faktiskt agerat? En tredje möjlighet är också att han inte önskats eftersom han hållit sig till Guds Ord, det kliar liksom inte vanligt folk i öronen. Vilket det är vet inte jag men din källa kanske kan upplysa.

      Radera
    11. P.S.
      Det slår mig faktiskt nu att Dike har en poäng i sitt fastklamrande vid statskyrkan. När alla var tvungna att vara med i statskyrkan behövde kyrkoherdar inte (för att säkra medlemsantalet) krypa för konfirmandföräldrar. Då kunde kyrkoherdar stå upp för den kristna tron.

      Radera
    12. Bod: Så alla är inte välkomna i din folkkyrka trots allt?
      Eller är det bara så att en del är mer välkomna än andra..?
      Om en präst inte är omtyckt så ska denne sluta? Är "omtyckandet" kriteriet för en bra präst?

      Du är lite väl tydlig med din sekulära syn på kyrkan för att vara en av dess ledare...
      Skulle vara kul om du kunde koppla dina svar till bibeln någon gång. Typ bok,kapitel o vers? Eller är det för kristet för en ledare inom Svk?



      Tänkaren

      Radera
    13. Elisabeth och Tänkaren!

      -Det måste praktiskt fungera i en församling och finnas en acceptans i församlingen för dess präster. Det är väl enkelt att förstå.

      Och alla är förstås välkomna till folkkyrkan. Varför skulle de inte vara detta?
      Kom ihåg detta, kära vänner: en kyrka har ju all anledning att välkomna just dem, som är svaga i tron eller inte har någon tro alls. En kyrka skall ju hjälpa människor till tro.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    14. "-Det måste praktiskt fungera i en församling och finnas en acceptans i församlingen för dess präster. Det är väl enkelt att förstå."

      Yes! Det är precis som Jesus sa till lärjungarna: Nu får vi ligga lite lågt för det måste ju fungera praktiskt.

      Radera
    15. Jesus var väl så rumsren att makthavarna inom landets "folkkytka" ville ha honom anställd?
      Eller var det inte så att "folkkyrkans" företrädare gjorde ALLT för att bli av med Jesus en gång för alla?
      Vad kan man inte lära sig av historien? Folkkyrka var förkastlig då och är förkastligt nu.

      Radera
    16. BOD: Jag väntar fortfarande på var i bibeln du sittar stöd för ditt resonemang. Du leder ju trots allt en kyrka och inte en allaktivitetsförening..eller?

      Tills du visat ditt resonemang på biblisk grund(minst bok o kapitelfrån bibeln) så antar jag att du inte vet hur många lärjungar jesus hade med sig sin sista dag i livet eller att jesus blev dödsdömd i någon form av demokratisk process(Jodu...pilatus frågade folket).

      Min fråga till dig blir då: gjorde folkets vilja rätt som ville döma jesus o frige Barabas som ju var en mördare?
      Om ja- hur tänker du då?
      Om nej- varför skulle rösten av folk som inte ens tror på Jesus, än mindre vill följa honom, leda en kristen kyrka idag när det blev så tokigt för 2000 år sedan?

      Att sparka en präst som försöker följa Jesus i åtminståne någon mån för att ha inte gillas av några i församlingen...vad säger det dig om situationen i den församlingen?
      Återigen.. bibelhänvisning tack. Du säger ju att du är kristen och vill följa Jesus så det kan väl inte vara för mycket begärt att södja ditt svar med honom som mall..?

      Tänkaren

      Radera
  11. Nu gick jag ur Svenska Kyrkan 2016...när ärkebispen Jackelen inte trodde på Jesus....jämfört med Muhammed...fy fan !!!

    SvaraRadera
  12. Hej Dag! Vi diskuterar i vilken religions namn flest människor blivit mördade. Dom jag diskuterar med menar att det är dom kristna som historiskt sett har skövlat flest människoliv, jag själv har svårt att tro det. Har du några fakta som stöder den ena eller andra synpunkten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På några punkter har vi siffror, häxbränningarna är dokumenterade. Kostågen? Vad är kristet och vad inte? Den religion som mördat flest är nog, när allt kommer till allt, nihilismen. Då innefattas olika politiska ideologier som underavdelningar. Att islam utbretts med svärd vet vi nog också.

      Radera
    2. Antalet ligger i betraktarens öga.

      Kristendomshatet är stort i vår del av världen. Inkvisitionens dödsdomar dokumenterades noga. Under en drygt fyrahundraårig existens, kan endast några tusental dödsdomar konstateras. Ett svårslaget mildhetsrekord i ideologisk kamp. I synnerhet i vår tid. Tortyr användes i svåra fall, men endast så att inga bestående men uppstod. Av fyra godkända tortyrmetoder, var "waterboarding" - populär i dagens amerikanska specialstyrkor - en. Inkvisitionen uppstod för att inte låta den i dåtiden brutala världsliga rättskipningen ta hand om delikata religösa ärenden. Alltså en humanisering.

      Korstågen får sägas ha varit betydligt mer humana och långsiktigt välsignelsebringande än nutidens krigande för demokrati. Beträffande korstågen mot den muslimska världen, glöms nästan alltid bort, att i de berörda områdena mellan 80-90% var kristna. Det muslimska herraväldet i Mellanöstern var en dåtida parallell till IS, härskande över ett hav av underkuvade dhimmi. Alternativen för de behärskade var tre: Omvänd er! /Betala! /Dö! En form av den upplysta och goda klassens diktatur. En släkting till realsocialismens messianism.

      Häxbränning har alltid varit poppis, buren som den är av det mänskliga psykets behov att avskilja de onda. Moralpoliser är sig lika. I Iran eller i dagens progressiva Sverige eller i 1600-talets Europa. Inte minst i Svenska Kyrkan bränner man häxor, oavsett kön. En sådan bränd, men inte kuvad häxa är Heléna Edlund, FK.

      I våra dagar vill man lasta kristna och judar för det mesta. Då ser man vad man ser. Ett exempel blir att européer i allmänhet betraktar den Israelisk-palestinska konflikten som den blodigaste och grymmaste i nutiden. Fakta står sig slätt mot narrativ, det har fler än Trump och hans kritiker anledning att begrunda.

      Lars Jensen

      Radera
  13. Nya utträdessiffror publicerade: I juni lämnade 3.895 personer sv"k". Det är mer än 1.000 fler för juni månad jämfört med de senaste åren (borträknat 2016). Under första halvåret har därmed 33.348 personer utträtt. Med anledning av kyrkovalsåret pekar siffrorna mot en bra bit över 100.000 utträden för hela 2017. Till detta tillkommer de 70.000 "medlemmar" som avlider varje år. /John

    https://www.svenskakyrkan.se/statistik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svkys senaste drag för att minska medlemsraset är ett ohämmat proselyterande av orientaliska, ortodoxa och katolska kristna från MENA-länderna!
      Antony

      Radera
  14. BOD anser att SvK ska hjälpa människor till tro.
    Jag gör då att antagandet att en sådan tro manifesterar sig i gudstjänstdeltagande.
    Hur bra verkar det då gå för SvK att föra människor till tro?
    Jag skulle vilja påstå att SvK bara samlar till knappt hälften av gudstjänstbesöken i detta land. Så även om SvK döper flest, så tvekar jag om SvK verkligen lyckas så bra med att föra mäniskor till tro.
    (Här fick jag problem med personligt pronomen tredje person singularis för SvK. Någon som kan hjälpa till med det?)

    SvaraRadera