lördag 1 april 2017

Fitta

Bli inte arga. Jag har läst församlingsbladet Genombrottet, en publikation i Limhamns församling,  som fyra gånger om året tar upp aktuella ämnen och sänds till samtliga hushåll i Limhamn och Tygelsjö. "R*v" får man inte säga i det kyrkliga - men fitta. Det kan man fatta. Nu betyder ordet inte som det sägs i bladet  "våt ängsmark" så mycket som "bördig översvämningsmark" och detta så pass att namnet på en sådan mark som hette just Fitta ändrades till "Fittja". Agnefit var också namnet på den plats som blev Stockholm.

Nu är jag inte dummare än att jag vet att ordet också kan syfta på kvinnans underliv. Hade jag inte vetat, det, hade jag fått besked just genom den kyrkliga publikationen Genombrottet. Ordet har använts tidigare just i Limhamn. Det var framgångsrikt, förstår jag. "Många blev glada och kände sig bekräftade som kvinnor." Förhoppningen är att den som läst församlingsbladet "vill vara en stolt fitta". Därmed kanske en kritisk konsument av församlingsbladet skulle konstatera, att halva mänskligheten kan känna sig utestängd och ovälkommen? Eller kommer det ett församlingsblad på temat "kuk" med förhoppningen att jag ville vara en stolt sådan? Skäll inte på mig. Jag läser bara ett församlingsblad i Svenska kyrkan och funderar.

Nu kunde jag kanske, som jag först tänkte, förbigå det hela med tystnad. Men varför? Det är lördag och jag är i Lund och ska i varje fall på avstånd se biskopen Tyrberg, som har tillsynsansvar. Ska någon åtspörja honom i ämnet? Förmår han analysera detta utslag inte av andlighet utan av borgerligt själsliv när det styr mot underliv? Se  djupet i det borgerliga själslivet! Mer är det inte. Fast just så mycket. Säger Tyrberg något om detta när han kommer till Frimodig kyrka?

Ska vi finna behag i att borgerligt själsliv utminuteras i ett församlingsblad? Budskapet är att Gud har skapat fittan och att den är vacker. Ordet "fitta" behöver laddas med skönhet. Liksom blindtarm, kanske? Eller glandula pinealis? Eller molarerna? Listan kan göras lång. Jan Myrdal skrev en gång en novell om en fitta som i ensamt majestät gav sig ut på färd i världen. Det var, har han berättat, en mycket lustig berättelse om fittans öden och äventyr. Dessvärre har novellen förkommit. Det är en textförlust han beklagar. Kanske någon annan pigg församling annars kunde publicerat novellen i sitt blad. Kan Limhamn kan flera, för märkvärdigare är det inte.

Pryd är jag inte. Jag kan säga "bördig översvämningsmark" om det behövs. Själv logiken att inte köpa Kellogg's Cornflakes, därför att Kellogg var emot kvinnlig njutning och därför hällde karbol på kvinnans klitoris, är inte helt uppenbar. Då är det väl lika klokt att välja bort flingorna med hänvisning till hans adventism? Vi tror helt enkelt teologiskt olika. Då ska vi inte dela frukostflingor. Tja. Logik som logik.

Det borgerliga själslivet uttryckt i församlingsbladet behöver inte uppröra mig på någon annan nivå än att det handlar om bristande omdöme. Fittan skymmer sikten, helt enkelt. Det borde väl vara möjligt att göra tron trolig, när man nu har resurser för att trycka och distribuera ett församlingsblad till alla hushåll. Skriva om själva ärendet, det som Kyrkan kommit till för att bäras av och bära ut. Också till muslimer. Några av dem stavar sig efter genomgången SFI igenom bladet och kan förväntas få fördomar om kristen tro besannade. De tror ju att allt det ser i Sverige är ett utslag av kristendom.

Jag upprörs inte heller av påståendet att det viktiga är att komma ihåg att kroppen är din. Det är den, men den är skapad av Gud och den ska leva till Guds ära. Är inte detta en poäng om inte annat så i ett församlingsblad och i förkunnelsen? Man kunde i den tid som styr mot påsk fått till något om att kroppen med all dess utrustning ska dö och uppstå? Då hade det blivit fart på speleverket, när kristen tro tänker sig att det som satts samman som min kropp på något nytt sätt ska bli en uppståndelsekropp: jag i 2.0-version och mera "jag" än jag är nu. Det hade varit en tanke som utmanat det borgerlig själslivet, för det hade varit en biblisk tanke. Gränsen för det själsfina brukar gå vid bibelpärmarna. Innanför dem finns det som verkligen blir för magstarkt.

Stackars biskop Tyrberg. Vad ska han kunna säga om Limhamns församling? Att hans egen spiritualitet är en annan och hans omdöme i mötet med församlingsbor bättre? Eller är det bäst att han håller tyst och förhåller sig till biskopars gängse tanke att allt står (rätt) väl till? På de flesta håll i stiftet i varje fall.

Jag själv hade, givet att jag bott i Limhamn och i brevlådan fått Genombrottet, inte fått det berömda sammanbrottet, men kanske bråttom att få iväg min utträdesanmälan. Det skulle i detta tänka fall kunna bero på en personlig karaktärsbrist, den som ska huggas in på min gravsten: "He could not gladly suffer fools". Det måste man inte heller kunna, allraminst som man ska betala rätt mycket pengar och fattar att Genombrottet kommer till alla hushåll, så publikationen får jag ändå, men slipper betala. Ja, också om jag bott i Limhamn hade det småländska inte kunnat förnekas. Jag skulle kanske också lägga till att sammanbrottet visar sig i detaljerna, men de är detaljer i en helhet. I detta församlingsblad förkunnas en tro som inte är min men inte heller är kyrkokristendom. That's all Folks!

Blev ni nyfikna eller tror ni bara att jag ljuger?
Här är Dikes folkkyrka:
http://svenskakyrkanmalmo.se/limhamns-kyrka/wp-content/uploads/sites/10/2016/10/Genombrottet-1-2017-Feminista.pdf





48 kommentarer:

  1. Alphadeltagaren1 april 2017 kl. 08:25

    Självklart måste det i jämställdhetens namn komma ett nummer med fallostema också. Det verkar som att man vill vara precis ALLT, vad som helst utom just kyrka. Och jag kan lova att tjejer på högstadiet och gymnasiet som får tillmälet "f*tt* slängt efter sig inte känner sig bekräftade, varken som kvinnor eller avbilder.

    Om inte Limhamnsborna drar (sig) ur nu så borde detta vara en utlösande (he he) faktor.

    Egentligen är det hela vedervärdigt, men pryda får vi ju inte vara, nu när vi har så fina certifieringar på g.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det verkar som att man vill vara precis ALLT, vad som helst utom just kyrka." Detta är tyvärr alltför sant i massor av svenska kristna sammanhang. Massor. Även bland kristna med konservativa värderingar och som aldrig skulle tänka tanken att propagera för någon -ism överhuvudtaget.

      Mycket sorgligt och skadligt.

      Radera
  2. Säga vad ni vill, men det är kuk i Lunds högkyrklighet. I morgon ska ffg en kvinnlig präst celebrera och dela ut det till Kristi kropp och blod förvandlade brödet och vinet på självaste Laurentistiftelsen Fittorna kan -påstå inte annat...
    Ulf H Berggren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren1 april 2017 kl. 09:35

      Pratar man på det där viset i Lund?

      Radera
    2. Man förstår så väl varför herr Berggren vaknar till av dagens braskande rubrik så obotlig vulvist och prästinnevurmare han späkar sig till att vara i brist på bättre vetande. Vi förstår också mer än väl vad det är som innerst inne inspirerar till den oomkullrunkeliga kulten...

      men april, april!
      Här är korrekta uppgifter:

      "2 april, 5:e söndagen i fastan
      10 Högmässa, Carl-Johan Axskjöld, Folke T Olofsson"

      http://www.laurentiistiftelsen.se/predikotur2

      /John

      Radera
    3. Ur S:t Laurentii Kyrkas kalender på hemsidan:

      "2 april, 5:e söndagen i fastan

      10 Högmässa, Carl-Johan Axskjöld, Folke T Olofsson"

      Ja åtminstone är det stake i den lundensiska högkyrkligheten . Kanske dags UHB att skaffa nya läsglasögon ... /smun

      Radera
    4. Denna första april kl halv sju möts Göran Skytte och biskop Johan för samtal på just Laurentistiftelsen.
      Två herrar med... hur jag nu ska uttrycka det ..
      Ulf H Berggren, reklamerare för högkyrkliga evenemang. Som det kan bli en första april i detta Lund...

      Radera
    5. Vart tog den kvinnliga "prästen" vägen? Är hindun Berggren avslöjad som en lögnare?
      Antony

      Radera
    6. Aj då! Det var ett "aprilskämt"....!
      Antony

      Radera
    7. Antony - Det hela var tydligen ett "aprilskämt", alltså ett påhitt som omedelbart borde avslöjas som sådant p.g.a. sin orimlighet./Paul

      Radera
    8. "kvinnliga" prästen!
      -u -

      Radera
  3. Dagligen påminner dr Sandahl oss om förfallet och hedonismen i Svky, men är det någon som fortfarande förvånas? Förfallet har nu gått så långt att det känns lönlöst att ens förfäras!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan män känna sig inkluderade i utropet från Limhamn! Åtskilliga! /John

      Radera
    2. Nej, nej, Antony, fortsätt du att förfäras! Det friskar alltid upp! /John

      Radera
  4. Förväxling,

    -Bloggaren förväxlar uppenbarligen det opassande ord, som åtminstone tidiogare var reserverat för urinoarer och samlingar av tonårspojkar men som nu också sökt sig in på docentuell och teologisk nivå, med vår demokratiska folkkyrka.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försök inte komma undan. Här är en text för masspridning i den svenska fokkyrkan. Vi kan se allihop och några kan förstå. Så här ett sammanbrott ut.

      Radera
    2. Det var en lång mening. Vad åsyftar domkapitlet i Mörrum? /John

      Radera
    3. Alphadeltagaren1 april 2017 kl. 12:02

      Dag Sandahl citerar ju bara vad som står i en publikation från den demokratiska folkkyrkan.

      Vad är kristendom egentligen? Det är rätt mycket som skymmer sikten nu.

      Radera
    4. Livgiversketillbedjande och inklusiva radikalfeminister tycks inte, lika lite som den klassiskt kristne Bloggaren, vara pryda. Pryd är dock uppenbarligen den småborgerlige redaktören Dike, som framför TV:n vördar Den Högste ("Der Herrgott"?).

      Klart är att det i Svenska Kyrkan finns många och icke kompatibla religioner. Går det illa, eller går det illa? kunde Bloggaren ha frågat.

      /Lars Gunnar

      Radera
    5. Nåjo, redan på 1980-talet arbetade Socialstyrelsen (som då hade en särskild arbetsgrupp för "sex och samlevnad", ursprungligen tillskapad för abortförebyggande arbete) för att göra det "fula ordet" mer rumsrent och t.o.m. "fint" (med samma språkhistoriska ansats). Limhamnsprästerna är nog inte så radikala som de själva tror. Och det är nog mest herrar i BOD:s och min ålder som tar anstöt (med reservation för att jag inte vet något om språkkänsligheten inom SvK)./Paul

      Radera
    6. Vad gäller att ta anstöt måste jag komma med en kommentar Paul. Många kvinnor i min ålder reagerar allt (54 själv). O många unga kan ta bra illa upp då ordet ofta används som skällsord i t.ex. skolor. Både mot tjejer o killar.
      Det är väl därför de vill "återta" det som för min del gärna får försvinna faktiskt.
      Eva H

      Radera
    7. Eva H - Jag förstår Din poäng. Själv är jag för gammal (74) för att kunna använda ordet utan att rodna och känna mig oanständig, men jag vet ju inte hur yngre reagerar. Det är inte lätt att hänga med.../Paul

      Radera
    8. Jag hänger sällan med själv faktiskt.
      O rodna skulle jag också göra, det undrar jag om det bara har med ålder att göra? Fast jag brukar ju visserligen få höra jag är gammeldags o omodern. :)
      Eva H

      Radera
    9. Alphadeltagaren3 april 2017 kl. 07:55

      Småflickor blir fortfarande ledsna och förtvivlade efter dessa tillmälen. Det vet jag. Skillnaden är att hade magistern -på den tiden det hette så - hört utfallet så hade hade det inte varit kul för den som slungade ut orden. Idag är det lite härligt normöverskridande och institutioner som Svenska kyrkan går före.

      Radera
  5. Radikalfeminism är en minst sagt intressant företeelse.

    De allt mer mötesupptagna och urarva kyrkomedarbetarna måste fylla sin Hasse Alfredssonskt tomma påse med något. Då griper man det man till äventyrs har. För komministern Helena Myrstener tycks resultatet av kommunikationsmödorna bli att ytterligare skaror nu påskyndar sitt utträdesbeslut ur den Svenska Värdegrundskyrkan samt att man bereder väg för SD i höstens kyrkoval.

    Limhamnsherden Jonas Persson står som ansvarig utgivare. Är han omdömeslös, eller har han helt enkelt inte gitts läsa sitt församlingsblad, eller är han bara en banal vindflöjel, ännu en av många tomma påsar?

    Svenska Kyrkan Malmö säger sig arbeta för religionsdialog. Här stärks muslimska åsikter om kristendom som en omoralisk, hopplöst överspelad företeelse. Kanske ökar rentav nu de sexuella övergreppen i Malmö? Vill fromma och sedesamma muslimska kvinnor bli integrerade till "stolta fittor" med Malmöprästinnorna?

    Stormuftin på Sjömansgården, Anders Ekhem, lär få än större problem med sviktande ekonomi.

    Denna tro är i varje fall inte min tro. Denna kyrka är inte min kyrka. Dessa präster är inte mina präster och talpersoner.


    Lars Jensen

    SvaraRadera
  6. Som kvinna blir jag uppriktigt förb....!
    O blev när jag läste det där bladet efter referens i en kommentar här.
    Jag vill få vara stolt över att jag är kvinna, av Gud skapad, o att då få hela mig inräknad. Från lilltå upp till de där stråna som bara Herren har antalskoll på. Jag vill inte bli förminskad till bara könet vilket är precis vad Limhamns förs gör. (Jodå, jag inser att de tror sig göra motsatsen men där går de ju bet.)
    O den ovilja gäller oavsett om det står i förs.blad eller annorstädes.
    Arbetet för att behandla andra juste oavsett det är kvinna el man, se varandra som de Guds avbilder vi alla är, är viktigt. (O läs nu inte in ämbete el annat, jag tänker vardagligt här.) Att då förminska ena parten genom könsord.... O det i kyrkan...
    Suck...
    Eva H

    SvaraRadera
  7. Det talas och skrivs om förfallet i Svenska Kyrkan, det gäller även till viss del frikyrkan. Varför görs det ingenting. Präster och pastorer: "Gå därför till vägskälen och bjud till bröllopet alla ni träffar på". Matt 22:9 Det står i en sång: "Gå ut, bjud syndare till arken. Kanhända floden snart är här."

    Sluta med all underhållning. Sverige är ett missionsland det måsta vi konstatera. Gör som apostlarna. Här några exempel. Apg 14:20-21:"Nästa dag for Paulus och Barnabas till Derbe. De predikade evangeliet i staden och vann många lärjungar."
    Ett annat exempel är Paulus tal på Areopagen i Athen. Apg. 17:22ff Läs igenom hela Apostlagärningarna och ni får en hjälp hur och var ni skall förkunna evangeliet om Jesus Kristus.
    Men var beredda på att möta motstånd. Motstånd mötte apostlarna, men de fortsatte att predika evangeliet.

    Det är hög tid att åter kristna Sverige. Bed om väckelse, den skall börjar bland oss kristna.

    Eric

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eric! Amen! 2 Krön 7:14.
      Om vi kunde lägga lika mycke energi och kraft att vittna om vad Jesus betyder för oss personligen dvs "vad jag sett och hört" ...
      som att kritisera andra, vad skulle hända då?
      Har vi något annat att berätta, än att det var bättre förr?
      Prästänka

      Radera
  8. Om man i Svenska Kyrkan Malmö tror sig kunna plocka feministpoäng i religionsdialog med islam, tar man miste. Liksom att man genom feministiska övertramp om skall kunna vinna den sekulariserade svenska medelklassen åter.

    Snart är en välutbildad kader av slöjförsedda, troende muslimska kvinnor professorer, chefredaktörer och ledande kommunpolitiker. Då må nästa generation (om det blir någon) av tids- och trendriktiga svenskkyrkliga präster och prästinnor hoppas att föregående generations övertramp är glömda.

    http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=3277#.WN91BRKLTGI


    PP

    SvaraRadera
  9. I sin här nyuppväckta betydelse tycker jag att det lilla ordet språkligt sett är riktigt vackert. Den idag mest frekventa appliceringen är väl heller inte så illa vald med tanke på att den temps-en-temps kan ha klara likheter med sin ursprungliga både vackra och lyriska beteckning för våt ängsmark. Med detta i åtanke bör man nog ge Limhamnsprästinnorna rätt i att detta är en del av skapelsen. Även det numera sällan använda uttrycket “mad” hör väl också hit liksom det idag ännu vanliga “dike” i dess betydelse av stillastående smått unken vattensamling i avsaknad av till- och avflöde. /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren1 april 2017 kl. 14:51

      Urk.
      Vi hade ett sådant i närheten när jag växte upp. Det fanns blodiglar där. Ryggradslösa utsugare trivdes alltså i den miljön. Då som nu.

      Radera
    2. John har med anledning av sin ovanstående kommentar av en enhällig jury tilldelats utmärkelsen Månadens allra Elakaste (Måns är helt förkrossad av avundsjuka. Månaden har ju knappt ens börjat dessutom). Priset, en alldeles egen nyöppnad burk Whiskas, kan när som helst avhämtas i Ärkebiskopsgårdens Garage, och serveras med sedvanligt soligt leende av Antje IRL!

      Bill, kommunikatör hos EKM och taleskatt för felinerna runt Nathan Söderbloms Plan.

      Radera
    3. Jag ber att få tack Bill å det hjärtligaste för denna som påpekats för månaden rekordtidiga utmärkelse och ber även att få förmedlat några tröstens ord till den käre Måns.

      Besöket i biskopsgården i Uppsala ser jag verkligen fram emot, inte minst mötet med vår beflärpade tråfota vän därstädes. För att riktigt fullända denna ystra tilldragelse inviterar jag härmed såväl broder Måns som taleskatten Bill och tvillingbrodern Bull att dela glädjen i det episkopala garaget.

      Låt oss även en dag som denna tänka på några av dem som inte har möjlighet att närvara men likfullt präglat våra liv: magister Knutsson med hustru Erna och taxen Sofie.

      Har herr Dike, som så att säga en passant kom att utgöra knorren i den belönade betraktelsen, möjlighet att deltaga inviteras även han till Uppsala för att få sin del av kakan.

      Väl mött i Uppsala!
      /John

      Radera
  10. Min f.d. kollega bor på Limhamn. Han har visserligen redan trätt ut ur Svenska kyrkan men behöver definitivt inte få sina fördomar om kristen tro bekräftade. Sorgligt tilltag är bara förnamnet. Än sorgligare är att inga som helst åtgärder kommer att vidtas mot dem som ligger bakom detta.

    Det här är för övrigt betydligt grövre än det Dag sa till fiskmadammerna men tyvärr har vi kommit dithän att det är inte VAD som sägs som är viktigt utan VEM som säger det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att bli ett litet biskopssamtal för både km Myrstener och kh Persson. Utan större uppmärksamhet, givetvis. Biskopen har numera föga eller ingen reell makt, men möjligen informell. Rör man offentligt i dynga, blir stanken värre. +Johan har en räv bakom varje öra och kan nog stävja en upprepning. Om inte annat bör de nu kraftigt ökade utträdessiffrorna i Malmö oroa superherden Anders Ekhem. Livgiverskedyrkarna har avslöjat sig.

      Gott så! /smun

      Radera
    2. Jag hoppas att du har rätt, smun, i att det blir ett samtal med bispen men jag tvivlar dessvärre.

      Radera
  11. Apropå ingenting?

    Det är nästan fantastiskt vad SVeK tillåter sig. Det är visserligen 1:a april idag men...

    SVeK kanske borde tänka över om det inte är dags att börja avkraga några andra än de som vill vara trogna sina vigningslöften och SVeK´s ännu formellt gällande bekännelse.

    //HH

    SvaraRadera
  12. Elisabeth,

    -Både det som är skrivet i Limhamn och Dags ord till ett par liberala KM-ledamöter är grovt och plumpt och kan inte på något sätt rättfärdigas, särskilt inte som det kommer från kyrkliga personer.

    Det vore intressant att veta, om Du tar avstånd ifrån språkbruket.

    För övrigt konstaterar jag att Du ännu inte svarat på frågan, vilken på förekommen anledning ställdes, om Du anser att kvinnopräster är ett Satans påfund.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men lille, söte BOD, jag har svarat. Du har dock inte förstått så jag ska förtydliga mig.

      1. Ja, jag tar avstånd från språkbruket. Det är onödigt att reta upp folk. Det är dock en väsentlig skillnad mellan att säga det Dag sa till två fis(k)förnäma damer och att vräka ut sin dynga över hela Malmö. Dag hade dessutom rätt i sak medan prästerna i Limhamn bara är omdömeslösa.

      2. Eftersom kvinnliga präster strider mot Guds ord så kan fenomenet inte vara något annat än av djävulen. Det finns inget tredje alternativ. Därmed inte sagt något ont om de kvinnliga prästerna. Där finns, såvitt jag kan bedöma, flera goda kristna kvinnor MEN de har missförstått sin kallelse.

      Radera
    2. Som ett ringa men dock försök till avrundning av dagens tema vill jag gärna anföra en replik ur Jonas Gardells och Susanne Biers sevärda film "Pensionat Oskar" från 1995 där Claire Wikholm säger:

      "Det är skillnad på att ha en och på att va en".

      /John

      Radera
    3. BOD borde svara själv innan han kritiserar andra!

      Radera
  13. Ponera, att Dag Sandahl utan hänvisning till det feministiska församlingsbladet, hade inlett sin bloggpost som ovan. Säkert hade saken noterats och anmälts. Troligen hade han än en gång "fällts", och blivit uthängd som misogyn mansnöffe. Lex Sandahl hade fått luft under vingarna.

    Bara man har rätt värdegrund, kan man uttrycka sig hur man vill, och ha hur lite på fötterna som helst. I samhälle som i kyrka.

    SvaraRadera
  14. Men Limhamnsbladets Lutherros att färglägga, med beskrivning av självaste dr Luther, var väl i varje fall fin och uppbygglig? Närmast f-ttlik, faktiskt, i ordets allra högsta och sublimaste bemärkelse.

    F-tta är förvisso ett mycket vackert ord, liksom själva saken, men dr Sandahl har förstås rätt i att även k-k-ordet i rättvisans namn då också borde uppgraderas i det kyrkliga sammanhanget. (Dess ursprung och etymologi är väl dock kanske mera höljt i dunkel?). Dagisorden "nopp" och "nippa" kanske trots allt är de mest kyrkligt värdiga?

    SvaraRadera
  15. Onekligen skilda världar:
    Fitta i Limhamn - Fasta i Katolicum:

    https://www.youtube.com/watch?v=Rp3DBoJpSDc&t=38s

    /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Limhamns församling håller kanske personalen fasta genom att äta fastlagsbullar och knapra lösgodis vardagarna igenom, medan dom funderar på nästa gränsöverskridande massutskick?

      Onekligen skilda världar.

      Lars Gunnar

      Radera
  16. Uppseendeväckande tystnad!

    -Jag noterar den nästan obefintliga kritiken mot Dags språkbruk mot två KM-företrädare och den något ljummare mot könsordet i Limhamnstexten.

    Vill alla de kommentatorer, som i teologisk upphöjdhet slår sig för bröstet, inte med kraft och upprördhet värna stil, hyfs och kvalitet i språket?

    Jag börjar faktiskt också tro att de även tycker det är rätt, när far super. Det är ju logiken av tystnadens ibland så talande språk.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gör BOD en straw man.

      Det handlar inte om språkbruket, utan i båda fallen om innehållet. Fattaru'? /smun

      Radera
    2. En enastående uppvisning i den unkna borgarprydhetens vämjeliga hyckleri! /John

      Radera