fredag 24 juni 2016

Midsommar på Öland

Jag såg i Barometern och Östra Småland att polisen ökar resurserna inför midsommarhelgen på Öland. Svenska kyrkan har inte några specifika förberedelser inför helgen. Några särskilda kyrkliga insatser behövs inte längre eftersom midsommar inte är lika kaotisk idag.
Annorlunda är det för föreningen Hope, tidigare Street Church, som finns på en camping i Köpingsvik. "Vi bidrar med en plats där folk kan prata av sig och dricka kaffe".

Jag började fundera.
Hur kommer det sig att den resursrika kyrkan backar undan medan Hope satsar?
När jag frågade, fick jag svaret:
- Det beror på att Svenska kyrkan tänker diakoni medan Hope evangeliserar.
Jag tror det är precis så det måste bli när "evangelisation stavas diakoni". För ett antal år sedan dräptes en ung man i Köpingsvik. Då var det stort pådrag från Svenska kyrkan. Kaos är granne med Gud också så, fattar jag, och alluderar på en knarkande prästson från Gärdslösa. Han skrev finstämt och dog ung. Kaos utlöser stor aktivitet i det gudliga, tro mig. Men satsningarna på norra Öland när det kommer mängder med människor, ter sig rätt beskedliga. I varje fall om man jämför med 1960-talets sommarkyrka men också med den tid när det fanns särskilda satsningar vid midsommar i Borgholm. Det tycks inte finns en traktan att gestalta ett levande sakramentalt gudstjänstliv, ett sådant man med glädje bjuder till. Hembygdsrörelsen klagar dock inte på utbudet.

Får jag i all enkelhet redovisa mina intryck, så är intrycken att Svenska kyrkan med en allt större verksamhetsapparat får allt mindre utfört och att de trygga rutinerna omöjliggör det nytänkande som består i att tänka som Kyrkan alltid gjort. Jag menar, det där med evangelium till alla folk.

Jag kan återfalla till min tomatteologi.
Fd ordföranden för Tekniska nämnden ringde. Han påpekade att vid alla Sveriges reningsverk växer det tomater, eftersom tomatkärnor överlever vandringen genom människans mag- och tarmkanal. Jag borde utveckla tomatteologin genom att påpeka att inte heller evangeliet fördärvas när det förkunnas och tas emot av människor. Det är en biblisk insikt. Jag är vetenskapligt öppen för frågan om inte tomatfrön liksom evangeliet kan fördärvas av de riktigt magsura - men det är ett tema lite vid sidan om. Ska jag då sluta oroa mig över allt som inte fungerar i Svenska kyrkan och vänta växt där ingen planterat utan det mest, om franskan tillåts, skitit sig? Det är kanske ett evangelium i sig?

Smålänningen i mig stiger fram. Ska jag nu betala pengar till organisationen, så ska den väl leverera det som Svenska kyrkan finns till för. "Sa de va, så sa de va redit", som det heter. Säg det som i filmen om utvandrarna så fattar ni. Och hur gestaltas kyrkolivet i de sammanhang som blir flera gånger större på sommaren? Öland, t ex. Det kan handla om att gestalta något nytt men mest ändå om att vara idog med det gamla vanliga men syfta lite längre. En del av kyrkolivet är unika tillgångar och detta kan de tillfälliga besökarna, turisterna, lika väl som de sommarboende upptäcka. Den kyrkliga förnyelsen sker egentligen med enkla medel, dvs de medel Gud ställer till förfogande.

Förnöjsamhet i det kyrkliga har jag upplevt alla mina medvetna år, dvs antagligen 60 år. Förnöjsamhet är desamma som lik-nöjdhet. Så blir det som det blir. Det måste bli så när de högkyrkliga aktivisterna (ni vet den där aktivismen som handlar om mässa, bön, själavård, undervisning, socialt ansvar och politisk medvetenhet) marginaliserades för att elimineras. Och de finkristna som då skulle göra't i stället, får föga gjort. Men detta föga betalas månadsvis väl. Temat återkommer på Bloggardag eftersom det är kärt. Den svenska avundsjukan är en starkare drift än sexualdriften, ett ord att betänka i midsommartid.

Bråka nu inte. Drick vad ni vill. Ät vad ni vill. Tänk vad ni vill - men säg det inte högt om ni tänker om det kyrkliga eller andra frågor som kan leda till stor tragedi. Spela eller sjung framför allt inte Kärringar ska hållas kort. Spela inte heller Madrassen.
https://www.youtube.com/watch?v=ySy20LTFyuI
Den tar alla goda och rättänkande kristna avstånd från. Något mer att ta avstånd från? Säkert - men det är underordnat faktum att det nu ska firas midsommar.

Trevlig midsommar.
Det går mot mörkare tider.


5 kommentarer:

  1. "Bråka nu inte. Drick vad ni vill."

    Den första uppmaningen undermineras av den andra. Känner du verkligen inte till det, Dag?

    SvaraRadera
  2. Att sv"k" håller sig undan är bara bra! En camping på Öland är dessutom helt ointressant. Den ger inga rubriker. Ska man synas utåt kräver kommunikatörerna numera en rejäl utdelning i massmedia.
    Därtill har man ingen som helst erfarenhet av att evangelisera. En valfritt hopplockad teol mag räcker inte långt när man ska möta verkligheten (“arbeta med människor”). Glada försök har förvisso gjorts utrikes, senast hos SKUTT i London. "Kyrkoherde" Persson därstädes har nu blivit ett "tillsynsärende" efter initiativ av storresenären Fast, rapporterar “Kyrkans” tidning.
    Kompetensen saknas alltså. Evangelisera behövde man heller aldrig göra i statskyrkan. Så gott som alla kollektivanslöts och avplockades därefter automatiskt den oförskämt höga medlemsavgiften à 1% av livsinkomsten. En gång i tiden var den uppe i hela 10%. Men då ingick också att sockenborna dömdes till helvetet på löpande band från predikstolarna om de inte lydde överheten - vilket systemet gick ut på. Det var då det. Men en viktig del av sv”k”:s historia som man idag inte frivilligt visar fram.
    Det stora skräckexemplet på bristande kompetens är annars det falsarieartade "Jourhavande präst" där man nattetid kvacksalvar hejdlöst genom att erbjuda inte bara allehanda "krisstöd" utan även enligt egen uppgift “hjälp mot självmord” (!). Hur en valfritt hopplockad teol mag förslår till det är en stor gåta. Tidigare föll liknande Geschäft under kvacksalverilagen och var straffbar. Idag ingår den i en sanslös kökkenmödding med kolorerade prästinneskjortor, tango och Elvisgudstjänster, qigong och yoga, vegetariska soppluncher och golfkonfirmander - för att inte tala om guldkalven “Musik i sommarkväll”.
    Denna är mycket viktig ty härifrån hämtas en stor del av årets besöksstatistik. Allting som sker under valven räknas ju numera som deltagande i gudstjänst. De märkligt höga besökstalen kan möjligen ha en orsak i att även spindlarna som kryper över altaret räknas in. Hundarna i hundgudstjänsterna borde i varje fall göra det. Skumt är det hur som helst. Att småfuska med siffrorna har förekommit länge, det har jag själv varit vittne till.

    Här finns mycket att gräva i. Fortsättning följer. “Medlemmarna” flyr och blir rika på köpet! Vi har underbara dagar framför oss! /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren25 juni 2016 kl. 11:52

      Är det sant? Att allt som sker under valven räknas som deltagande i gudstjänst? Är det därför hela högstadium ska in?

      Jag var i en kyrka en gång där sensorer i dörren pekade på otroligt höga siffror. En statistik som talaren längst fram med stolthet presenterade. Men en svag röst från mixerbordet tog bort lite av effekten när vaktmästaren påpekade: Det mesta är nog jag ...

      Radera
  3. Sommarkyrkan var ett gott initiativ. Jag tillbringade två somrar på 70-talet i det sommarfagra öländska turistinfernot.
    Vi bodde på tältplatser. Höll andakter och barnverksamhet. Talade med folk om kvällarna. Dt var fostrande för oss ungdomar, men också givande för dem vi mötte. Många turister gjorde oss tjänster när t ex tältet rasade en regnig natt.

    Lite kul var han som sa att han skulle gå ur Svenska kyrkan och gå med i Sommarkyrkan istället.

    SvaraRadera