torsdag 11 februari 2016

Extra, extra, extra

Strukturarbetet fortgår och en präst ringde för att berätta hur detta går till.

 I går kväll samlades indelningsdelegerade i ett av Göteborgspastoraten. Hälften av de valda kom. En möjlig förklaring till man- och kvinnofallet kan vara att detta var ett icke arvoderat sammanträde. Annars måste det hela skyllas på pesten som går fram i mörkret. Det ena eller det andra så hölls det halvbesatta mötet i en församlingslokal med kyrka dörren bredvid, om jag fattade förhållandet rätt.

Det var alltså Askonsdag, onsdagen som inleder den heliga fastetiden. En ledamot undrade om inte det pågående mötet kunde ajourneras för mässfirande när mässan skulle firas i kyrkorummet i samma hus. Mötet fortsatte dock och en enda av ledamöterna avvek för att gå i mässan. Kvar i sammanträdeslokalen satt fem (5) präster.

Ska vi ha några synpunkter på detta?
Antagligen.
Men fråga mig inte om jag bedömer att det blir någon välsignelse med strukturerna i Göteborg när Jesus finns i lokalen bredvid då saken ska hanteras.
Fråga mig inte, för jag vill ogärna svara eftersom så många skulle bli arga på mig över det svaret.
Fråga mig inte heller om jag tycker mest synd om Jesus eller göteborgarna i detta läge - men om vi inte värderar hur mycket synd det är om dom så är det nog synd om både Jesus och göteborgarna.

Hade detta kunnat ske på biskop Giertz' tid?

10 kommentarer:

  1. Firades Askonsdag på biskop Giertz´ tid? (Hursomhaver håller jag med dej: den som missar en mässa missar en massa och askvigningsorden är djupt tänkvärda).

    SvaraRadera
  2. Präster som inte behöver påminnas om att "O männinska, betänk att du är stoft och åter ska bli till stoft. Omvänd dig och tro evangelium."???

    Antingen är det något fel på min syn på allas behov av syndanöd och nåd, eller dessa prästers självbild.

    SvaraRadera
  3. Varför skulle sv-"k"-"präster" vara intresserade av att fira mässa? För dom handlar det väl mer om att den vita flärpen under hakan sitter rätt? /John

    SvaraRadera
  4. Ingen organisation överlever om de som verkar inom den tappat intresset för dess kärnverksamhet. Naturligtvis blir det extra allvarligt för en kyrka vara präster inte lever ett gudstjänstliv utanför tjänstgöringen, men fenomenet är allmängiltigt.

    SvaraRadera
  5. Tillägg: jag gick inte själv i mässan igår pga kolliderande sammanträde, men det tillhörde den sekulariserade omvärlden. Att kalla till kyrkliga sammanträden under gudstjänsttid är otänkbart.

    SvaraRadera
  6. SvK påminner alltmer om Kommunal; funktionärer som knappast längre delar rörelsens värderingar, och en rörelse huvudsakligen bestående av den borttågande generationen samt nominella medlemmar. Inte då att undra på, om lojhet och korruption sprider sig.

    P

    SvaraRadera
  7. Stig Walldin
    Visar bara på det oerhörda svalget mellan kyrkopolitiken och Kyrkans kärnverksamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svalg o svalg: Märk väl att 5 präster av totalt 18 st förtroendevalda uteblev utan att nån av dem sa pip. Några av dem var där i tjänsten.

      Radera
  8. Tänk om en idrottsförening hade sammanträde om dess organisation under pågående match!!!!
    I kyrkans värld förefaller både präster och politiker vara "självspelande pianon"
    "Kyrkan tar död på sig själv" Den nya kommande organisationen är sista spiken i kistan. Det visar manfallet och uteblivandet från mässan tydligt på!!!

    SvaraRadera