torsdag 26 november 2015

Goda vänner

Det blev som ryktet sagt. Skandalreportage i Kyrkans Tidning om Utbildningsinstitutionen. Där går det tydligen vilt till. Personalen har skrivit brev till Kyrkostyrelsen men inte fått svar. Det kan bero på att Kyrkostyrelsens ledamöter och ersättare inte sett brevet. Bilden som avtecknar sig tycks som hämtat från Katthult där Kommandoran styr och ställer i fattighuset. "Det var omöjligt att jobba kvar i den miljön", heter det. Varför får jag för mig att en hel del detaljer saknas i reportaget om hur det stormar på Utbildningsinstitutet? Jag säger som syster Kerstin när det ska skvallras: "Inga stora drag, bara detaljer!" Rektor står trygg mitt i stormen tycks det. Ragnar Persenius är orolig.

Jag lämnar ämnet för tillfället och övergår till andra dramer och glädjeämnen i livet. Det kan jag behöva. Stiftsfullmäktige i går tedde sig som en förlorad dag, i varje fall om det ska handla om Guds rikes utbredande. Från SD fick Modéus II frågan om hur han ser på SVT:s val av julvärd, t ex. Han hade inga synpunkter. Tack gode Gud att det finns annan stimulantia än stiftsfullmäktigesammanträden!

Jag såg i tidningen Dagen att det finns bloggar som avhandlar C2H5OH, en kemisk formel för sådant som kan resultera i yrsla. Jag förstod att det var olämpligt att nämna saken på bloggar inte minst. För Bloggardags vidkommande gäller nog ändå att den kemiska föreningen nämns här. Fast mest i förbigående. Utom när det gäller Dr R, Anders alltså.

Anders kom under kyrkomötet med sex flaskor hembryggt öl av olika sorter men alla av hög kvalitet. Jag tog hem dem för högtidlig konsumtion. Det var Belgisk saisson, cirka 6,9%, Ale, cirka 5,3%, Münchner Helles, 5,5%, Hallert Mittelfrüh Single Hop pale ale, 5,5%, Pilsner, 5,5%, Svart IPA, 6,6% och Fikonporter, 8,2%.
Denna morgon återstår endast den sista. Den var bryggmästaren, deklarerade han, inte helt nöjd med. Jag kan återkomma med mitt omdöme men i allt var detta så här långt smakupplevelser. Kan jag hamna på Dagens svarta lista? Eller hamnar jag i munkfromheten? Minns att öl stammar ur det fromma klosterlivet. Ska jag påminna om vad barnbarnet Hugo för några år sedan deklarerade: "När jag blir gammal ska jag bli som morfar. Tjock, så rolig och dricka öl."Vad föredrar ni? Sippa Dagen eller sippa öl?

Under mitt inmundigande sände jag goda tankar om Anders både som bryggarmästare och omtänksam vän. Tänk om hedningarna visste hur rolig tron och trons gemenskap är!

Under mitt stillsamma inmundigande, det tog nästan två veckor med utspridd konsumtion av sex bärs, konstaterades att vi fått ett dåligt element i huset. Det var inte jag. Det var en radiator. Erik från Moheda Rör kom och bytte förra fredagen. Han skulle sedan i helgen måla i sitt nyköpta hus och inte jaga som han annars brukade. I lördags ringde han på sin ledighet bara för att kolla att vi fått värme på radiatorn som vi skulle. En sådan rörkrökare kan man bara tycka om. Han brydde sig. Det hade han inte behövt. men han gjorde det där extra som gör skillnad. När det handlar om rör i nejden så ringer ni Moheda Rör, föreslår jag.

Så fick vi i fredags en kanin i huset. Det är en vädursdvärgkanin med lejonman. Namn skulle den ha och helst bibliskt. Jag föreslog Onan, Kanin-Onan. Det blev inte godkänt. Ändå föreslog jag att vi kunde skaffa en kanin till, en feminin; Kaninhonan.
Isak var nästa förslag med tanke på väduren - underkänt det också. Det blev Aslan med tanke på lejonmanen. Det är ett sympatiskt djur som hundarna gärna skulle vilja förtära. Det får de inte.

I går var det stiftsfullmäktige, en stillsam tillställning. Frimodig kyrkas Håkan Sunnliden hade åstadkommit en motion, som Stiftsstyrelsen ska hantera och så var det budget och en del annat. Vi umgicks vänligt, som vi brukar. Det tog tid och föga åstadkoms. Vi voro alla nöjda därmed.

Men en sak redovisades. Doktor B, läs Lars, hade gått igenom ett gammalt manus så att det kunde läggas ut på kyrkligdokumentation.nu
Det var min bok om Jesus.
På sin tid gav Verbum ut den i 13000 ex, vilket väl inte var så illa.
Jag skrev den därför att jag för egen del ville kolla om det där med Jesus verkligen höll. Kan man med intellektuellt goda skäl hålls sig till Jesus?
Jag hade bestämt mig för att inte vara fördomsfull, hade inte tänkt skriva bok utan mest tänkt en personlig uppgörelse genom att läsa in mig på frågan. Ett stycke in i läsningen menade jag att det kunde finnas skäl att skriva ner reflektionerna. Det blev boken Jesus. Motspänstig medmänniska.
Jag håller fortfarande före att det finns goda skäl att hålla sig till den Jesus som är Kristus. Man kan läsa boken på kyrkligdokumentation.nu

Denna dokumentation sköter Yngve Kalin. Han är utöver mycket annat politolog i Hyssna. Det betyder att han gör statsvetenskapliga analyser. Varför stannar MP kvar i regeringen också när en helt annan politik genomförs? Åsa Romson kunde förstås inte missa Pariskonferensen, förklarade Yngve. Där har MP en tribun. Jag kan förstå, men håller hela spelet kring flyktingfrågan för att vara ynkedom. När jag såg ett inslag i någon av nyhetsprogrammen i tv där en amerikansk klimatforskare hävdade att det var klimatfrågan som ställt till kriget i Syrien, svirrade det för ögonen. Allt kan tydligen användas i egenintresse. Insikter som når mig betyder att jag numera dricker också fin öl i en apokalyptisk stämning. Är det inte just nu väldigt mycket som går helt fel i världen, politiken och det kyrkliga? Ska Människosonen när han kommer åter finna tro på jorden eller finner han bara en komplett uppsättning idiotier och människor som kritiklöst konsumerar dem på kommando?
I det läget är de goda vännerna oskattbara.
De utgör motkrafter.

Modéus II har skaffat sig en medarbetare, en biskopsadjunkt. Kompisrekrytering. Rickard Bonnevier hälsas välkommen till Växjö stift. Antje tog med sina polare till Uppsala och Modéus II gör på motsvarande sätt. Lunds stift åderlåts. Men jag säger inget om det. Goda vänner är viktiga, för somliga av oss som motkrafter mot samtiden, för andra som medarbetare i samma samtid.



6 kommentarer:

  1. Det där med motioner i det kyrkliga, blir det någonsin bifall på dylika?
    Jag kollade i protokollet från senaste KM och hittade inget bifall.

    Det kanske är dags att öka närheten till väljarna genom att införa enmansvalkretsar, en ledamot per församling.
    Då skulle ansvarigheten gentemot det lokala öka markant och föhoppningsvis lojaliteten visavi det lokala också.
    LiSK - Lokalförankrade i Svenska Kyrkan kanske vill driva saken?
    Är det inte väldigt kongretionalistiskt?
    Jovisst, men några av västvärlden finaste demokratier håller faktisk med sådana valsystem.
    Och medge att det i vissa sammanhang finns alltför lite lokal förankring. T.o.m. i Sveriges riksdag finns en starkare lokal förankring än i SvK.

    Fast jag kommer nog inte att skicka ovanstående idé brevledes till kyrkostyrelsen.
    Det verkar vara ett oskick att det inte kommit fram, men det är väl i offentlighetsprincipens anda ändå diariefört?
    Då kan man se vem som ansvara från diareförning till krykostyrelsen bord.

    SvaraRadera
  2. Fast är Bonnevier anställbar som biskopsadjunkt?
    Kh på landet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om han har snabbprästvigts i dagarna för annars börjar det hela bli lite rörigt, om han inte blivit prästvigd menar jag. Då kanske det bara är en vägröjare för Åsa Romson, så att hon kan bli biskop i något stift, om det nu skiter sig med regeringen alltså. O tänk, då slipper hon röran på Pastis o allt....
      /Sub versus/

      Radera
  3. Chefsfeministen tillika rektorn kommer som vanligt billigt undan när systemets egen lilla tidning ska kommentera det som förefaller vara ett präktigt haveri, där de upplysta som skulle krossa föråldrade maktstrukturer flitigt använder sig av densamma mot de lägre stående i hierarkin/hackordningen. Hierarkierna, som visst betyder helig ordning, skulle som bekant bort, men dög tydligen när man själv kom överst i ordning....
    Att Lollo, som chefen kallas i bunkergänget, nervöst framhåller att folk visst har roligt på jobbet för det skrattas vid kaffeborden är journalisten dum nog att trycka. Hon gör ett ganska frånvarande intryck, ställer inga direkt kritiska frågor till vare sig rektorn eller biskopen utan betraktar mer. Varför var det så bråttom att sjösätta nya utbildningsordningen att man inte hann färdigställa och samköra lärarkollegiet innan det var dags för första kullen att komma?? Det är ju knappast idealt eller?? Varför ställdes inte mer kritiska frågor till rektor Lollo om hennes ledarstil och chefsskap?? Det är ju uppenbarligen hon (och andra) som gör att folk slutar. Och varför "försvinner" brev från lärarkåren på vägen?? Kan inte Dagen eller någon annan seriös tidning belysa detta så man får veta??!!
    Arg kyrkomedlem

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kan inte Dagen eller någon annan seriös tidning belysa detta..."
      Vem vill riskera att hängas ut som kvinnoprästmotståndare? Inte ens Dagen skulle jag tro.
      /Sub versus/

      Radera
  4. Persenius är orolig. Det bör han vara och inte bara stanna vid det utan agera kraftfullt. Förstärktes konflikterna när en A-stridare anställdes? Kan det vara så att hen underblåser sitt maktbehov genom att dominera och söndra?Bland annat har hon åstadkommit att en duktig kyrkoherde fick lämna sin
    anställning. Innan hen anställdes vid utbildningsinstitutionen borde man ha
    kollat upp vad som höll på att hända på hens f.d arbetsplats. A-strid. Eller är jag felinformerad?

    SvaraRadera