lördag 17 januari 2015

SS

Det finns två sammanhörande "S" när vi försöker förstå vad som händer. Det är sambandet mellan sekularisering och sakralisering. När perspektivet blir inomvärldsligt och ryms inom ett sekels förståelsehorisonter, räcker det liksom inte riktigt till. De gamla gudarna har detroniserats men nya anskaffas. Sekularisering motsvaras alltid av sakralisering - nämligen av något annat. Vi kan kalla sambandet SS.

Vari består sekulariseringen och var äger den rum? Den kan formuleras som en ny trosbekännelse, t ex den om alla människors lika värde. Det kan också komma som en av Svenska kyrkan publicerad informationstext inför söndagen, som alls inte syftar på något som söndagen handlar om men tar vara på möjligheten att demonstrera beskäftighet på enkel nivå. Stockholms stift annonserar den 16 januari med texten "Ge inte upp även om det tar tid." Självfallet styr denna beskäftighet alls inte in på vinundret i Kana, söndagens tema. Men det kanske kan uppfattas vara en välmenande och därmed uppbygglig sats? Sekularisering är alltså också ett fenomen i det kyrkliga. Tydligt där.

Kyrkan är nämligen - som organisation och som kultplats - intressant. Där kan den nya sakralisering som är sekulariseringens andra sida uttryckas. Några av oss tyckte genuint illa om attentatet mot redaktionen för Charlie Hebdo. Vi är för en uppsättning grundläggande fri- och rättigheter. Kanske talar vi om saken vid kyrkkaffet i församlingshemmet eller helt enkelt vardagsvis med varandra. Det gör vi också om Boko Harams härjningar, de som drabbar våra syskon i tron. Ett par tusen döda i Baga och så de bortförda flickorna. Det har, som bland andra Anders Brogren påpekat, varit rätt tyst om saken. Jag kan påpeka att jag med namns nämnande en annandag jul för några år sedan predikade om de samtida kristna martyrer som är Boko Harams måltavlor. I Nordölands församling visste man tidigt vad saken gällde!

Ordnas då en unik gudstjänst om detta i en unik martyrtid, dvs vår egen tid. Nja, den unika gudstjänsten Svenska kyrkan håller, ordnas i Paris den 1 februari och direktsänds i tv över nätet. Direktsänds!

Jag försöker orientera mig.
Det är Helle Klein och Özz Nujen som predikar och gudstjänsten heter tydligen "Med kärlek från Paris". Ett generöst musikutbud blir det också och högmässan, heter det, produceras av Aftonbladets webbredaktion.
I ett pressmeddelande skriver Svenska kyrkan "att manifestationerna som följde på attentatet födde en längtan att bygga vidare på den goda känsla som många trots allt bär på." Det torde inte vara så svårt att uppfatta detta som sakralisering. Lite mer eftertanke behövs sannolikt för att uppfatta att det är ett SS-fenomen: sekularisering OCH sakralisering. Vi får se - och lyssna.

För egen del är detta så intressant att jag skulle vilja veta hur evenemanget finansieras och vem som egentligen står för det hela. Follow the money! Det mest intressanta blir kanske inte själva högmässan utan det som föregått den. Och utifrån vilken tanke måste högmässan på detta tema med Helle Klein och Özz Nujen som predikanter komma just från Paris? Vad är det för fel på Nacka kyrka, lokal bas för Dagens Seglora?

Svaret stavas väl sakralisering? Det blir symbolmättat med själva staden. Drygt två veckor senare är det fastetid. Av ålder är det annars då som Svenska kyrkan fokuserat på lidande och kärlek. Det har av ålder skett i sockenkyrkan, nära till hands. Men inte riktigt så fint som när följet kan dra till Paris, förstår jag.

Nästa idé vore att Helle Klein och Özz Nujen for till Nigeria och att Aftonbladet producerade en gudstjänst från Baga att direktsända till Sverige och svenskarna. Den högmässan kunde också ha kärlek och respekt som tema.

Fast, vänta! Var inte finessen med Charlie Hebdo respektlösheten, den programmatiska? Praktiserad kristen tro var fjanteri och skulle i tidningen framställas just så. Skulle det då inte räcka att de kristna tillsammans med många andra, hycklare och rucklare lika, i politisk ordning hävdar yttrandefriheten och så är det bra med det? Resten hanteras för de kyrkokristna under hela kyrkoåret, med världens villor som illustrationer till hur det just nu förhåller sig och hur evangeliet utmanar på många sätt.

18 kommentarer:

  1. Om Svenska kyrkans (eller åtminstone Stockholms stifts) sekularisering, eller vilsenhet vad gäller sitt budskap, talar orden i kyrkoannonserna tydligt:

    1 i Adv.; Hoppet om fredens väg
    2 i Adv.: Befrielsen är nära (godkänt)
    3 i Adv.: Förberedelse (med tvekan godkänt)
    S.e.Nyår-Trett.: Närvarande
    S.e.Trett.: I bredd med oss (?)

    Inför Jul sägs visserligen: "Gud kommer till världen …" (dock inget om att det handlar om Jesus), men budskapet är: "Fira jul i tro på alla människors lika värde. I glädje över mångfalden i vårt land och i världen."

    Inför Nyårsdagen är rubriken "Nytt år, nya möjligheter" (inget om "i Jesu namn"), och så talas det om fred och rättvisa (acceptabelt då Nyårsdagen är världsböndag för detta). Budskapet blir: "Fira in det nya året i tro på alla människors lika värde. I glädje över … (som inför Jul)."

    Dags misstanke att "alla människors lika värde" är den nya trosbekännelsen, blir tydligt bekräftad! Bekännelse till Jesus lyser med sin frånvaro.

    SvaraRadera
  2. Helle Klein. väkterskan på Nya Sions Murar, måste åka till Paris. Hur skall man annars kunna desarmera den främlingsfientliga, islamofoba bomb, som tickar i en av Europas metropoler?

    Här predikas den mänskliga försoningens och toleransens heliga evangelium; alla människors lika värde, alltså grundbulten i de abrahamitiska religionernas varma gemenskap. Och varnas för dem som vill bygga nya murar.

    Så befästes rådande världsbild. Så sakraliseras avståndstagandet från förförarna Marine, Jimmie och Mattias. Så vaccineras mot främlingsfientlighet.

    Boko Haram upprör knappast och är därför inget hot mot den nya religionen. Boko Haram drabbar ju bara svarta människor långt, långt borta och påverkar därför inte vår nya religion.


    Argus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan, trots formell självständighet, Svenska Kyrkans roll som statskyrka eller SR:s roll som statsmegafon och ideologiproducenternas ekon bli tydligare?

      Lars Jensen

      Radera
  3. Lustigt att man nu från kyrkligt håll så förbehållslöst kramar Charlie Hebdo. Särskilt i den goda, inklusiva tonens Svenska Kyrka? Kyrkan som avskyr vi-dom-tänk.

    Ställer sig Svenska Kyrkan bakom provokationer mot och häcklande av islam och kyrka? Eller anpassar man sig bara till en snabbt skiftande marknad?

    J

    SvaraRadera
  4. Smakprov på en ny bibelöversättning är nu ute. Översättningsidealet är "moderat funktionell ekvivalens". Vi kanske snart får vänja oss med ännu en variant av Herrens bön. Det gäller ju att stå på "vetenskaplig grund". Hur som helst, detta ideal doftar "D F Strauss" ( han som landade i evolutionismen). Den nya ideologi som nu väntar på att prövas är "abrahamismen". Den arkaiska klang detta begrepp har syftar kanske till att attrahera alla som med aposteln Paulus vill tala om Abraham som trons fader. Dock tycks abrahamismens tillskyndare förbise eller tona ner att Abraham såg Kristi dag
    (Joh 8:56; sv ps 559:3). Inspirerad av Charlie Hebdo skulle nu därför en "ståuppkomiker" kunna formulera en inklusiv trosbekännelse, sociologiskt vetenskapligt grundad för en politiskt korrekt abrahamism, som torde lyda: Det finns ingen gud som inte är allas och var och en är hens profet och teolog. Den som läst Hans Kungs trilogi kan se att detta är fullt möjligt, men då måste man samtidigt vara anhängare av den franska revolutionen förstås.

    SvaraRadera
  5. Sekularisering motsvaras alltid av sakralisering - nämligen av något annat.

    Ett intressant ämne! Det här får mig att tänka på hur kristendomen har ersatt den levande Jesus och hans lära om förlåtandet som ett villkor för inträde till Guds Rike.

    Man har sakraliserat ett tortyrredskap, en viss sorts bröd, vatten, vin, vissa ritualer, byggnader, personer och ibland tycks dets som om det gällde även deras könsorgan. Det spelar ingen roll VAD man sakraliserar. I verkligeheten är det alltid lika ineffektivt. Se bara på världen! Ingenting har ändrats sedan man började tro att Jesus har tagit bort världens synder genom att dö på korset. Det är inte kroppens död, omskärelser och dop som ändrar världen utan människors ”HJÄRTANS omskärelser”. Och det gör man i TANKEN inte genom att manipulera kroppen på något sätt eller genom att klistra på sig etiketter och hänga på sig pynt som anger ens religiösa tillhörighet. Jesus talade i LIKNELSER och dem har man tagit bokstavligt. Man tror att frälsning kan uppnås genom någonting yttre istället för att låta Jesus förändra ens eget inre. Det är ju så man tänker inom andra primitiva religioner. Det är dock jobbigare att sluta styras av sitt själviska ego än ge upp sitt själviska ego. Men ändå är det DET som det hänger på.

    En anonym en

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se inte bara på världen och på människan (ecce homo) utan lyft blicken utöver det jordiska för att se Guds lamm (ecce agnus Dei). Redan Johannes Döparen förkunnade detta han förkunnade också som Brudgummens vän och därför kan du inte bara tänka bort Bruden Kyrkan. Fadern säger: Denne är min älskade Son hör Honom. Hans mor säger: gör det Han säger åt er. Han själv säger: Detta är min Kropp. Den som vill finna det Kristna dogmats djupa rötter kan med fördel studera Yoel Natans, The Jewish Trinity.

      Radera
    2. Thomas Andersson: "Guds lamm (ecce agnus Dei). Redan Johannes Döparen förkunnade detta han förkunnade också som Brudgummens vän och därför kan du inte bara tänka bort Bruden Kyrkan."

      Johannes Döparen förkunnade OMVÄNDELSE, inte sant? Folk som kom bekände sina synder. Han sa ju inte att folk ska börja dyrka kyrkan.

      I ACIM förklarar Jesus att lammet inte är en symbol för ett offer utan för oskuld och i den bemärkelsen är Jesus Guds lamm. Han oskuld gjorde honom immun mot ondska (och därmed också immun mot allt lidande) och därför kunde han helt ärligt förlåta allt och alla fullständigt. Det var inte så att han i hemlighet tänkte och kände att alla var taskiga mot honom men med MUNNEN sade någonting annat. Så falsk var han inte. Utan han helt enkelt inte själv upplevde att han tog någon skada eftersom han var någonting annat än sin fysiska kropp.
      Vi som inte är där ännu behöver Jesu hjälp dagligen för att vi ska lära oss förlåta och följa hans väg till Gud.

      Thomas Andersson: "Han själv säger: Detta är min Kropp. "
      Jesus pratar i liknelser. När en lärare pekar med sin pekpinne på t ex Kina på kartan betyder det ju inte att läraren pekar på den verkliga Kina som i verkligheten finns tusentals kilometer bort. Vi bör inte göra oss dummare vad vi är när det gäller Jesus och hans undervisning.

      En anonym en

      Radera
  6. Besviket konstaterar jag att Dag inte tar upp SvKs märkliga angrepp på Open Doors. Tänkte att SvKs egen Charlie kunde gjort något vasst och kanske till och med kul av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog! Jag visste inget om angreppet. Förvånar inte.

      GG

      Radera
    2. http://www.dagen.se/svenska-kyrkan-ifr%C3%A5gas%C3%A4tter-open-doors-siffror-1.311377?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Dagense-StoraNyheter+(Dagen.se+-+Stora+nyheter)


      http://www.dn.se/ledare/signerat/kriget-mot-de-kristna-rasar-vidare/

      Radera
    3. Svenska kyrkan har alltså "höjt rösten" i denna fråga "under det senaste kvartalet". Men vad skedde innan "det senaste kvartalet"? Saken är att innan juni månad fanns det över huvud taget inget på Svenska kyrkans hemsida om vad man gör för de lidande lemmarna. Och detta från en kyrka med tonvis av anställda informatörer. Efter att SvD på ledarplats kritiserade denna uppenbara tystnad under sommaren började dock några av Svenska kyrkans biskopar och Lysén att tala om vad man "gjorde". Då hade man kommit på att en del av kulorna når ju faktiskt förföljda kristna i hjälpinsatser genom paraplyorganisationer under Lutherska världssamfundet. Efter det följde några principuttalanden och debattartiklar. Erik Lyséns uttalande är ju faktiskt, i stort sett, en uttömande lista på vad som gjorts. Det är meningslöst att driva opinion i kyrkan. Driv opinionen i icke-kyrklig media och skapa intrycket att medlemmarna är arga. Då händer det grejer.

      Radera
    4. Bra tips, det ska jag göra, detta är under all kritik.

      Radera
  7. Kanske är det bra med en direktsänd högmässa från Paris, kanske inte. Men måste det vara just Helle Klein som predikar just vid detta tillfälle för att det ska bli bra? Aftonbladet har kanske inte fler präster? Resten i pk-kleresiet är väl dessutom miljöpartister?
    /Sub versus/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej de har inte flera präster - resten är Marxister och mot kyrkan.
      Här Kadhammars syn på vad som verkligen skedde i Paris: https://www.youtube.com/watch?v=KTTCkrP09Nw

      Radera
  8. Helle Klein.... I Sverige skulle hela redaktionen för länge sedan arresterats och dömts för diverse hets mot, och diskriminering mot - nu passar det att hylla det fria ordet från Frankrike till diktatursextremistlandet Sverige...

    https://www.youtube.com/watch?v=u4Hw2bBklDM

    Vår Svenska konstnär, förtal, hets mot folkgrupp osv - brott mot Staten.. Och det var inte ens i närheten av Ece H.
    https://www.youtube.com/watch?v=8rPtqNuXsWE

    Det är inte lätt att vara tolerant. Känns som någon försöker påtvinga åsikter jag inte önskat. Dessutom ska jag medverka till att betala för dem.
    Var finns alla i Sverige som står upp för yttrandefriheten?
    ""Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser."
    - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19 ".

    SvaraRadera
  9. Hej och Salam! Jag är muslim men inte det minsta "religiös". Jag känner och vet ju sanningen. Men jag vill gärna höra med er om vad ni tror kommer hända med mig eftr att passerat? Memar ni att alla mina böner inte haft någon Gud i antdra änden som lyssnat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står i 1 Mos 21:17 att Gud "Elohim" hörde Ismaels röst när han var en liten gosse. Av Herrens ängel fick Hagar veta att hon skulle återvända och underkasta sig Sara. Ber vi uppriktigt i sanning till Honom som är Sanning hör Han oss. Han leder oss på rätta vägar för sitt namns skull.

      Radera