lördag 13 september 2014

Lunch i London

Jag förklarade för länge sedan att barnbarnen innan de fyllt tio, ett efter ett, skulle få resa med sin morfar till London. Nu har barnbarn nr 3, Alma, kommit ifråga. Hon fick börja i Jorvik, dit jag behövde komma för lite research men sedan gällde London. Jorvik säger vi med vikingablod i ådrorna. York annars.

I går hejade vi på Colin Podmore. Som hastigast för Almas intressen gällde. Dr Podmore är en sällspord företeelse. Han är ekumen, har jobbat i Churchouse och i Lambeth och är nu generalsekreterare i oppositionens Forward in Faith. Något sådant är otänkbart i Svenska kyrkan och därmed tänkvärt.

Alma upptäckte ett par duvor som parade sig och drog slutsatsen att hannen bjudit på
Middag och så fick han. Nio år! Man inser i barnbarns sällskap ett och annat och uppmärksammar sådant man annars missat. Fem ekorrar i Jorvik/York t ex. Lärorikt att åka med barn.

Vi hamnade på lunch tack vare överste Salander. Jag visste att han var i London så när han ringde för att tråka mig för att jag bara sitter i Moheda, kunde jag triumfera. Han snackade in Alma och mig på den lunch han skulle på med överstelöjtnant Smythe. Jag tror att det brittiska försvarsdepartementet stod för lunchen! Överstelöjtnant Smythe var en trevlig bekantskap. Han berättade att Ian Paisley just dött. Jag har denna morgon inte hunnit läsa vad som skrivs om honom i brittisk press.

Man ska inte prata politik men Sykes är väl historia om inte helt. Jag visste att han dog 39 år ung efter att han och fransmannen Picot dragit upp gränserna i sanden och skapat det Mellanöstern vi känner. Ölt Smythe gav en del extra. Sykes framstod som mer kompetent än han var, de språk han uppfattades kunna, arabiska och turkiska, kunde han inte. Han strödde bara några fraser kring sig. Märkligt. Inte konstigt att det ser ut i den regionen som det gör, lunchkonverserade Salander och jag. Stackars Alma var lätt uttråkad men gillade den Bolognese hon fick. "Värre blir det", sa Smythe och beskrev hur fransmännen levererade vapen och ammunition till den judiska befrielserörelsen Haganah. Så medan engelska officerare och soldater offrade sina liv för fransmännen levererade de vapen som skulle döda engelska officerare och soldater i Palestina. Smythe undrade om jag visste hur det gått till när fransmännen såg till att underminera det brittiska imperiet. Jag visste nog inte men blev ändå inte förvånad.

Nu var ju resan till för Almas skull så vi fick tacka för oss. Jag fattade dock hur kul mina vänner de svenska överstarna kan ha det på jobbet. De får veta mycket - och det får ni också! Snart lyfter planet till CPH. Men det vill jag ha sagt: resa med nioåringar är bildande på många sätt. Insikterna om Mellanösterns roll som offer för fransk och engelsk imperialism kanske skulle fördjupas för kyrkomötets del? Är det det klassiska att ont föder ont?

3 kommentarer:

  1. Om Sverige är världens mest moderna samhälle och SvK är den mest up-to-date kyrkan, och givet, att vi i Sverige går före, och att Utvecklingen är obönhörlig, lär den brittiska framtiden vara mörk. För både samhälle och kyrka.

    Mycket mörk.

    GG

    SvaraRadera
  2. Kapitularerna har bjudits på en prima anklagelsepunkt i Dag:ens Bloggpost:

    Samröre med subversiva, utländska fundamentalistgrupper.

    Vem vet vad Sandahl kan tänkas företa sig vid återkomst till Sverige? Helt klart är, att MUST redan har fått upp ögonen för denne farlige, militärt utbildade, radikaliserade och trosvisse unge man. Varje hans steg övervakas uppenbarligen på hög nivå.

    Alltså, kära kapitularer, dags att agera! Kanske ding-dånga lite i Sigfridsdomens torn? Och givetvis i Moheda Kyrkas torn! Kanske för säkerhets skull också i klockstapeln?

    Till och med Gullan, som mest putsar sin päls, tycker att nu har Sandahl gått för långt och måste stoppas!


    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  3. Nej, man ska inte prata politik. Det kan förstås bara bli partsinlagor över en lunch. Atackars Alma. Spänningarna GB/Frankrike är legendariska under hundratals år; Smythe kan ha underlåtit att tala om arabiska gruppers terrorhandlngar mot britterna och det brittiska samröret med arabländers truppers i beväpning, utbildning och tom som piloter i egyptiska flyget - mot Israel. Britterna underminerade en hel del också. Just saying...

    Mvh,
    Ann-Katrin Roth

    SvaraRadera