lördag 17 maj 2014

Förbönsansvar

I onsdags hände olyckan.
Ungdomspastorn Samuel Roberthson från Götene dog. Han har lämnat fru och barn. På ett ögonblick är hela deras liv ett annat liv och det finns kanske en god gemenskap omkring dem - men en förlamande känsla drabbas jag och många av. Och detta hade under andra omständigheter varit en trafikolycka som gått mig förbi. Jag läser inte Katmandu Times och trafikolyckor i Nepal har jag aldrig ägnat någon som helst uppmärksamhet. Jag kanske inte ens mer än flyktigt noterat rubriken i svenska tidningar. Jag fattar kanske inte riktigt informationen i The Himlayan heller. Står det bilen störtade 1000 meter nerför berget?

Jag kände inte Samuel. Men i bilen fanns också Håkan Sunnliden, som nu ligger på sjukhus i Katmandu. Bruten överarm men också en del annat så att han ligger i sträck och ska skruvas ihop. Hur är det med kotor?

Och hur är det med Håkan egentligen? Här vill det till att använda den resurs som heter bön och förbön - och det är ett privilegium att få tas i anspråk och tala med Fadern om alla bekymmer. I det inbegriper vi Samuel och hans familj - vi får be för allt, utan begränsningar - och för Håkan med familj.
Uppdateringar finns hos Jacob Sunnliden om jag fattat rätt. Det är också bra att veta för den som ber.

2 kommentarer:

  1. Tack för att också du informerar om detta. Eftersom jag häromdagen läst på Håkan Sunnlidens blogg om denna hans resa fick jag "onda aningar" när jag på någon dagstidnings nätupplaga fick läsa om olyckan. Tidningen Dagen hade i går en artikel om olyckan men utan att nämna några namn. Jacob Sunnliden har skrivit en info-kommentar på sin pappas blogg och uppdaterar utförligare på www.sunnliden.se.
    Också jag läste och blev förbryllad - jo, men visst står det att bilen störtade 1000 meter nerför berget!
    Här finns flera familjer - varav en har mist en familjemedlem och en tydligen rejält skadad präst - som behöver våra förböner!

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  2. Ö h t bör man undvika att köra bil och motorcykel i de flesta U-länder. Ovan och ofta kaotisk trafikmiljö, höga skadeståndskrav, skruvad myndighetsutövning, dålig sjukvård och undermåliga uthyrningsfordon gör att jag numera avstår från den frihet som bilen ger.

    M Gunnesson

    SvaraRadera