måndag 10 mars 2014

Ett litet syrligt inpass

Tonläget bland bloggkommentatorerna är upphetsat, tycker jag mig se. Minns då Axel Hägerströms ord att värdeomdömen endast livar framställningen, tillför inget i sak, alltså. Jag är, som bekant, mån om att röster ska höras. Också de som har fel blir informationsbärare. Därför behöver ingen skämmas för att ha fel, för den delen, utan kan se sig bidra till klarhets vinnande.

På en punkt är jag lite syrlig. Jag har ingenstans förklarat mig vara anhängare av någon kandidat till biskopsvalet i Lund. Det vore därför tacknämligt att inte få någon kandidat presenterad som den jag vill ha. Nä det gäller biskopsval kanske jag närmast hamnar där min vän förre chefredaktören Janne G befann sig, när han skulle värdera kandidater vid något val och sa: "Hellre en hederlig rucklare än en ohederlig hycklare."

Rent medicinskt lär det för de åldrande vara nyttigt med en adrenalinchock då och då. Så sett bidrar Bloggardag med kommentarer till folkhälsan -  både kvalitativt och genom att ge läsarna en längre livstid.

4 kommentarer:

  1. Det var ett bra talesätt det där - "Bättre en hederlig rucklare..." osv.
    Det ska jag sätta bakom örat :-)

    SvaraRadera
  2. Aha!

    Vår vän Bloggaren har läst Hägerström och kanske därigenom blivit inspirerad till livfull framställning av och till?

    Själv var AH försiktigt sparsmakad med det livfulla. Hans lärjunge Ingemar Hedenius kunde emellertid vid tillfälle, liksom Bloggaren, kraftfullt bidra till folkhälsans förbättrande.


    M Gunnesson

    SvaraRadera
  3. F. Dag:
    har är lite docentläsning, som jag gärna såge att du skrev något roligt om, jag tycker nämligen att professor Frankfurt på pricken fångar hur lögnens furstar, sådana som blir biskopar i vår kyrka argumenterar. Så kanske bäst att inte publicera detta inlägg, utan spara den för en egen utläggning, som jag tror du skulle kunna göra på ett informativt och underhållande sätt.
    Mvh
    GA Flanell

    http://www.stoa.org.uk/topics/bullshit/pdf/on-bullshit.pdf

    http://en.wikipedia.org/wiki/On_Bullshit

    Jfr även termen "Truthiness":

    http://en.wikipedia.org/wiki/Truthiness

    SvaraRadera
  4. Min övergripande inställning till maffios i SvK är att inte tiga och samtycka: Jag tror att det som hände 1 Jan 2014 har sin grund i Kyrka-Statutredningen.Statskyrkostrukturen har suttit kvar i kyrkoväggarna.Den yttersta konsekvensen:Dignitärerna har tagit över! - som jag ser det är Kyrka-Statutredningens huvudsekr huvudandsvarig.Tycker nu någon att jag tassar omkring beror det på att den nyss omtalte s a s bett mig vakta min tunga -detta å högkoret i härvarande Finndom.Och jag eftersträvar både gängse lydnad och laglydnad...
    Vad är då grunden till mitt engagemang? Jag erkänner omsveplöst att Marlon Brandon är min filmidol ocht"Gudfadern" min favoritfilm. Bodde jag inte i Detta Lund skulle jag slå ner bopålarna i Neapel eller på Sicilien.
    Och inte för inte höll jag på Antje i ärkebiskopvalet.
    Och i stundande biskopsval håller jag ju på en ur Jönköpingsmaffian!
    Uffe" Bossen " Berggren

    SvaraRadera