torsdag 6 mars 2014

Älgjaktspsykologi

Om det är älgjakt kan det inträffa, att älgen träffas av ett förödande dödande skott men fortsätter springa en lång sträcka innan älgen fattar att den är död. Älgar och argument lika. Ett argument kan förgöras utan att argumentet självt fattar och därför löper det vidare tills det plötsligt faller till marken.

För att vara rent teoretisk: Hur påverkas det kyrkliga tappet inom kyrkor och frikyrkor Europa runt av att statskyrkosystemet upphört - eller aldrig införts?

Nu har väl ingen på denna blogg hävdat att vi inte behöver politiker, som det antyds. De behövs. Ingen har heller påstått att det troende folket inte ska medverka i ansvarstagande för Kyrkan. Däremot har det mer än antytts att det allmänna prästadömet alls inte är allmänt, allas, utan så som orden klarligen lyda: de troendes allmänna prästadöme. Partistyrelser av vilket slag det vara månde, ska inte styra in kandidater eller program för Kyrkan. Caesaropapismen i denna mening är lika fel som den gamla, ett förhållande jag kanske ska berätta om i morgon. Hur komplicerat läget är framstod klart när en muslim valdes in i en partistyrelse, som alltså fastställer ett kyrkopolitiskt program för Svenska kyrkan.

I allmänhet begärs en kommentar till vad en fd statssekreterare skrivit i Kyrkans Tidning, som om det finns en i Guds eller Svea Rikes lag införd kommentarskyldighet. Det gör det inte. Jag kan bara uppfatta att den precisering som gjorde var ett svar på ett påpekande av mig att Frimodig kyrka är en gemenskap där partipolitiskt anslutna gärna får vada med och visa vad de går för.

Älgjaktens insikter är härmed redovisade. Älgar och argument lika, alltså.

8 kommentarer:

  1. En motsvarande händelse är om drottningen i en bikupa dör. Då har ju samhället i den kupan ingen framtid, eftersom inga ägg kan läggas. Men det märks ändå inte, utan livet i kupan fortsätter som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som Svenska Kyrkan utan tro, helighet, katolicitet och apostolicitet, då?

      KJ

      Radera
  2. Jaha, nu dröjer det nog inte länge förrän någon anmäler dig till Växjö stifts domkapitel för att jämfört Bengt-Olof dike med en älg....
    F Pierre

    SvaraRadera
  3. Detta blogginlägg får mig att minnas Hjalmar Sundens bok "Älgskyttar, helgon och exegeter" vilken kan sägas vara en fortsättning på hans klassiska bok "Religionen och Rollerna". Sunden skriver "profetiskt" med tanke på det som nyligen sades om Jesus som en tankekonstruktion: Varseblivningen av det som faktiskt händer och sker i världen förvanskas av teologiska och ideologiska system, som i hög grad är konstruktioner av gruppegoism och rationell spekulation. Vår samtids otro och tvivel innebär kanske en frigörelseprocess av gigantiska mått från människors beroende av sådana stelnade system. Det förefaller mig inte omöjligt att i den värld från vilken Guds tycks alldeles ha försvunnit, villrådigheten och nöden till sist skall föra de kristna tillbaka till de enklaste mönstren. Bekänner man att Jesus är Gud, bör det ju vara angeläget att komma underfund med hur Gud själv vill att vi skall varsebli vår härliga, ohyggliga, gåtfulla värld. (132).

    SvaraRadera
  4. I Lundastiftet jagar vi biskop.Det finns en 18-taggare bland candidatitus.Han har församlingsinsikt:praktisk och teoretisk....ora et labora...
    Han är en predikant av både guds och mänsklig nåde-nåden kostar alltid på.
    Och allra främst, som jag ser det, ett gott liturgiskt sinnelag.
    Ska vi nu dras med präster ett tag till är det bättre att Fredrik Modeus är biskop än att han inte är det. ..
    Figge for Bishop in the Lundastift! !!
    Uffe Berggren

    SvaraRadera
  5. Jag har bott i tre stift.Jag är döpt och konfirmerad i Östrabostiftet. Jag tog paus från den dåvarande statskyrkan när jag bodde i ärkestiftet - gud s k a inte vara helt säker på mig.
    Väl kommen till Lund säger jag ja i frihet -helt säker på mig s k a gud aldrig vara. ..
    Nåden i sin yttersta konsekvens är friheten...
    "Tiger"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  6. Bloggardag får väl lära sig- i den jaktpsykologiska utsvävning som han ägnar sig åt - att skjuta på rätt pianist; men se då existerar det plötsligt ingen skyldighet att kommentera hans, just det, kompis Sören Ekströms mer oförblommerade partipolitisering i kyrkan än undertecknads!
    Anonym kan nog vara lugn. varken jag eller någon annan kommer att anmäla bloggaren till domkapitlet. Även om jag innehar licens för tre vapen,tänker jag inte ödsla mer krut i saken; det har jag tidigare gjort på Ekströms många göranden och låtanden i kyrkan som ibland varken var snygga eller bra. Inte heller då fick jag någon hjälp av Bloggaren, vilket också¨varett tecken i den tiden - ett tecken som alltså finn s än i dag. Man överger ju inte gamla vänner. . .

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera