tisdag 7 januari 2014

Birger Gerhardsson 1926-2013

Det var på julnatten professor Birger Gerhardsson dog, natten med den skallande hemligheten att själva döden skulle upplösas, alltså. Ska man göra Birger rättvisa är det läge att ta eller beställa fram hans slutföreläsning om sitt forskningsarbete. Svensk Teologisk Kvartalsskrift 1992 häfte 3, s 97-108. Vi var många som tyckte om Birger Gerhardsson och i hans föreläsning ser man enkelt några av de drag som gjorde honom avhållen. Han var generös med uppmuntran - och det är nog en nådegåva. Han var generös också mot dem som tänkte annorlunda vilket kan tänkas vara en biblisk mer än en kyrklig hållning. Han hade sinne för fair play. Och så var han underhållande när han ägnade sig åt polemik, som den mot professor Gustaf Wingren t ex.

Som forskare var hans först ifrågasatt och sedan uppburen. Han kom att peka på de två parallella fenomenen - Oral Tradition and Written Transmission: det muntliga traditionsbevarandet som blev till skrift. Avhandlingen heter Memory and Manuscript.

Bad man Birger om en tjänst, en förklaring eller en föreläsning, blev svaret aldrig ett nej. Han var generös med sitt vetande. Den enda gång jag såg honom oförstående var när jag - många år senare - påpekade att det knappast var studentvänligt med föreläsningar kl 08.15. Jag fick för mig att Birger tänkte sig att vi var som mest receptiva då. Det var vi kanske. Till Birgers föreläsningar kunde man gå av intresse också om man just då inte gick en kurs för honom.

Ja, det enda råd jag kan ge er är att hänvisa till Birgers egna texter. Vi hedrar de döda professorerna genom att läsa dem, läsa om deras arbeten och i Birgers fall kanske lära något av hans sätt att vara skarp akademiker och omtänksam akademisk lärare. Omtänksam och omtänksam, förresten. Föreläsning kl 08.15 .... Var det en tidpunkt vald av hemmansägarsonen eller av kaptenen i Luftvärnets reserv, kan man undra.
R.I.P.

17 kommentarer:

  1. Min sista tentamen gjorde jag för BG i Lund innan jag påbörjade prakten. Han var som Dag en professor som uppmuntrade till studier. Hans sista ord till mig innan jag lämnade hans tjänsterum var: Läs ditt Novum varje dag!! Ett råd som vi präster bör försöka följa./Roland K

    SvaraRadera
  2. Skulle jag välja att lyfta fram en enda egenskap blir det generös. Han tillhörde de bästa jag lärde känna under min tid i Lund.

    B.G. i välsignat minne bevarad!

    SvaraRadera
  3. Skall följa tipset och läsa om en bunt brev han skrev i en intressant dialog om Hugo Odebergs tidiga akademiska år. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns dessa brev i bok- eller nätform? Vore kul att läsa.

      Radera
    2. Nej hans brev till mig sitter i en pärm tillsammans med andra under bokstaven G. Så de finns inte tillgängliga så. De handlar bl.a. Om att BG sökte material om hur studenter antecknade och tog emot föreläsningar mm och hade sin upprinnelse i att jag hade några sådana då levande vänner. / Magnus Olsson

      Radera
    3. Jag är också intresserad, ty ock Hugo var fjellstedtare!

      G.A. Flanell

      Radera
  4. R I P Birger Gerhardsson.
    Tack, f Dag för de fina orden i dagens blogg!

    Vännäspojken Birger var till allt annat även fjellstedtare, dvs han avlade efter sina fem år studentexamen 1947 vid Fjellstedtska skolan i Uppsala och verkade senare som en högt uppskattad och länge hågkommen timlärare där 1953-58 och 1961-64. Även förblev han livet ut en eldsjäl i kamratföreningen Gamla fjellstedtare. Han kommer självklart att parenteras vid årssammankomsten senare i år och minnesskrivas i föreningens årsskrift.

    För den som är intresserad av hans vidlyftiga och osedvanligt rikhaltiga författarskap finns det en bibliografi upprättad av Oloph Bexell, omfattande uppåt ett tusen nummer i boken Fjellstedtska skolans studenter. Biografisk matrikel (Uppsala 1997), ss 295-298.

    För den militärt intresserade kan meddelas att Birger utnämndes till kapten i Infanteriets reserv vid Västerbottens regemente 1964. 1965 kom han till Lund som professor i exegetisk teologi som efterträdare till Hugo Odeberg.

    G.A. Flanell

    SvaraRadera
  5. Som uppsalastudent hörde jag professor Birger Gerhardsson under föreläsning. Jag uppfattar honom vara en representant för det som nu kallas kanonisk exeges.
    RIP

    SvaraRadera
  6. Han kom från Fosterlandsstiftensen i Västerbotten (Vänfors i Vännäs) och jag tror att bönhuset och synagogan var besläktade i hans tänkande. Minns honom med glädje fast jag aldrig tenterade för honom./Gustaf Björck

    SvaraRadera
  7. Birger Gerhardsson var född i Norrland, blev docent i Uppsala och professor i Lund. Jag träffade honom flera gånger i Lund och tenterade för honom och han gav mig spets. Av det han skrivit har jag läst mycket, inte minst hans skrift "The Good Samaritan - The Good Shepard" från 1958 och som betytt mycket och som definitivt har förblivande värde.
    /gunnar e

    SvaraRadera
  8. Jag minns mest den föreläsning om bebådelsen han hade där han presenterade en textkritisk analys. Detta fick en student att reagera. Men Gud då? undrade han. Birger bytte genast spår och blev präst och svarade själavårdande. För att sen återgå till den textkritiska analysen.

    SvaraRadera
  9. Birger Gerhardsson var, tillsammans med Bertil Gärtner och kanske någon till, de sista representanterna för den anglo-skandinaviska exegetskolan. Med Anton Friedrichsen i centrum kom den med en både text- och traditionstrogen och pastoralt användbar bibelutläggning, som ett alternativ till den tyska skolan med Bultman i centrum. När det var som bäst (som det väl inte alltid var) gick denna exegetik och liturgisk förnyelse samman.

    Ja, tänk vilken tid, första delen av 60-talet, i Uppsala med Birger och Bertil som docenter i Novum! Också jag har goda minnen av Birgers vänlighet. RIP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det + Göran. Det var en fin uppsättning - men där fanns också också inslag av djup tragedi. Vi får dock inte förglömma professorn själv, Harald Riesenfeld, för vilken det var en fröjd att tentera/ Bartholomeus+

      Radera
    2. "[T]ext- och tradtionstrogen och pastoralt användbar" låter onekligen som en beskrivning tillämplig också på exv Bengt Holmberg, som väl får räknas till nästa exegetgeneration.

      Radera
    3. Ja, visst finns det en del som förvaltar arvet, och som inte helt låtit sig fångas av nyheter som narrativ teologi och allt vad det heter (vilket inte betyder att de avvisar allt som är nytt). +Biörn Fjärstedt och Caesarius Cavallin hör också dit.

      Radera
    4. Kära nostalgiker, på professorsstolen i Lund sitter Gerhardssons mest framstående lärjunge. Och föreläsningarna i NT börjar alltjämt 8.15. Icke allt är elände och förfall nuförtiden!

      Radera
    5. I dagens (30/1) Svenska Dagblad har Tryggve Mettinger en minnesruna över Briger Gerhardsson, med militärt stuk som borde passa vännen Dag. Gerhardsson och Mettinger var allierade i kampen för språkkunniga teologer:
      . "Jag minns ännu hur jag deltog i en hearing i Stockholm som det högsta universitetsorganet (UHÄ) anordnade om ”språkfrågan”. När jag plockade fram en overhead med Birgers avslöjande tabeller om den successiva nedrustning som sedan 1950-talet påtvingats studiet i grekiska gick det ett sus genom salen. Och luften gick ur motståndarna.
      Den engelske litteraturvetaren Frank Kermode har i en essä med titeln ”Deciphering the Big book” framhållit att sekulära forskare bara är vagt medvetna om den stolta forskningstradition som under två sekel vuxit fram på Bibelområdet. Här finns, sade han, ”established criteria of exact research … not often matched in the humanities”. I denna stolta tradition intar Birger Gerhardsson en rangställning" f.Mikael Liljeström

      Radera