måndag 14 oktober 2013

Släng er i väggen!

Det ska rapporteras från firande, förstås. Björn Fyrlunds föreläsning kanske jag skulle be att få och lägga som ett blogginlägg. Micke Jervelinds hymnologiska insats kommer här. Melodin är självfallen.

Bloggardag, en analys han sänder
lika snabbt, vad än de hittar på.
Slinter ofta gör med sina händer
men vi fattar oftast dock ändå.
Med oändlig iver i sitt hjärta
han ju ger oss nästan varje dag
text som skänker både fröjd och smärta,
kanske något obehag.

Trogen skara kommenterar gärna,
ger ibland debatten extra skjuts.
Här hörs Dike kyrka-staten värna.
Flera biskopar med litet plus.
Magnus Olsson – han med ”almenacka”,
Jörgen Bengtsson, Thomas Andersson,
Flemström sen och tanter lila, svarta
och Elisabeth ger sin syn.

Mera tid för Olofsson/Salander
får han nu när han blir pensionär.
GT, råbiff, därtill mera klander
sådant är ju det som honom bär.
Hjälp du, Herre, att vad helst oss händer,
varsamt led frimodig skrivarhand!
Genom Dag, ett Herrens ord du sänder,
tills vi nått det goda land.

Så har det fortsatt med vänligheter. Högmässa med gott om folk och buffé i Bygdegården. Kyrkorådets ordförande höll i allt och imponerade på tillresta präster.Jag solade mig som vanligt i hennes glans. Och tanterna från fotfolket slog knockout på tillresta präster (bildligt, bildligt!) och det sas efteråt att "dom tyckte om dig". Det var det många som gjorde- och såg till att jag fick något stärkande när åldern nu sätter in. Fina whiskysorter, märklig öl, sanslöst vin och församlingsbladet från Enånger-Njutånger (men jag tänker inte ångra de njutningar jag ska unna mig) samt annat uppskattat. En Ölandstok ska grävas ner.Och en del idéer som borde genomföras fick jag också. Det är svårt att sluta och jag bär förstås en uppsättning människor med mig. Jag tycker ju om dem.

Men antagligen har de inte fattat något. Låt oss inte hymla. I denna kyrka skulle jag nu inte kunna bli prästvigd. 1993 års biskopar gjorde saken brutalt tydlig. Vilket är problemet? Det sönderfaller i tre. 1. Människorna har lurats att tro att det är OK med mig som församlingspräst. 2. Ölänningar skiter i översåtarnas ukaser och gillar präster av mitt slag också. 3.Översåtarna har fattat fel beslut. Det är överheten som lurar och bedrar.

Själv tror jag att förklaringen faller under problem 3. Den införda kyrkopolitiken vilar på en uppsättning lögner. De i går glada hade rätt att vara glada och rätt när de gjorde mig glad. Men då står professorn och kommendören Gustaf Wingren och biskopen Ingmar Ström fram som lögnare. Präster av mitt slag var inte elitistiska dörrstängare. Pastor Wisti och biskop Brunne faller in i samma lögnkategori. De talar inte sanning. En sådan som jag för ingen annan kyrkopolitik än de hållningar jag praktiserar i församlingsarbetet och jag gör inte skillnad på människor. Vilken typ av lögner handlar det om. Teologiskt kan den frågan enkelt besvaras med hjälp av en klassisk svensk genitiv. Djävla lögner. Det betyder alltså "Djävulens lögner" - och det är inget att säga om att Lögnens fader talar efter sin natur men varför professorer, biskopar och präster ska göra det, ter sig underligt. Men de står fram som djävla lögnare. Kom ihåg det. 

Nå, jag kanske har fel. Men då är församlingsborna sådana och vem vill påstå det? Inte jag.

Puddingen bevisas av ätandet, det är mitt enkla konstaterande. Och jag är upprymd och manad att i mitt hjärta bevara gårdagen. Därtill fyller jag idag 65 och har blivit gratulerad med bl a böcker, skjortor, ett par snygga grå pensionärsstrumpor och en resa till Bristol. För att inte tala om all uppmärksamhet som kommer vi facebook och som - faktiskt - gör mig generad. Men man är mans gamman, det säger både Havamal och jag. Fast inte dom där djävla lögnarna - de gläder bara lögnens själva ursprung.

Tänk vad praktiskt användbar en klassisk svensk genitiv visar sig vara för att beskriva ett sakförhållande, förresten.

12 kommentarer:

  1. Hoppla. Hur hamnade jag i den här texten?

    SvaraRadera
  2. Grattis på födelsedagen! Må vi få ha dig kvar i många år. Du behövs här på jorden!

    SvaraRadera
  3. Men GRATTIS på 65-årsdagen! Därtill en varm önskan om ett gott pensionärsliv. Själv är jag,efter två hela månader i det "tillståndet", fortfarande näst intill förälskad i mitt eget pensionärsliv.
    Och, förresten, tack för det trevliga och överraskande mötet med dig på de rullande vågorna i fredags. Mitt resesällskap var/är glad åt ert samtal.

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  4. Whisky, vin och Ölandstol i all ära. Bara trevligt såklart!
    Men fr a kan Du skiljas från Ditt uppdrag med hedern i behåll.
    Det är stort idag!

    LG

    SvaraRadera
  5. Sluta tala illa om varandra!!
    36 But I say unto you, That every idle word that men shall speak, they shall give account thereof in the day of judgment.
    37 For by thy words thou shalt be justified, and by thy words thou shalt be condemned.
    Förstår?

    SvaraRadera
  6. Grattis Fader Dag...Jag tror att ni har egentligen bara fyllt 19 år. Det är början på ett nytt liv som blir berikat av alla erfarenheter ni har haft hittills...Kanske "stasibiskopen antje" bör tänka om sitt ställningstagande ang. allah/mohammad/islam...denna parodi av den Judaeo-Christian Heritage. Ty Jesus är den enda vägen till det Eviga Livet.

    Johanna Stiernhöök

    SvaraRadera
  7. Noterar att almenackan inte konsulterats vid användning av mitt namn. Mina kommentarer upphörde här sedan DS tillskrivit mig motiv jag, detta bedrövliga ord, ej besitter och inte hade mod att tillstå detta sedan kritik riktats Btrf fenomenet att DS agerar efter den modell han återkommande kritiserar, samt sedan namnet efter mitt i raden av åberopade kommentatorer, tillsammans med en BoR gjort gällande att jag ockuperat denna blogg med en agenda. Ett tag roade jag mig med att räkna rader som den förre publicerade här men gav upp när det översteg 200. Vad gäller DS avgång med pension yttrar jag mig inte utan nöjer mig med det mail jag sände honom för att bespara läsare av denna blogg att vidare störas av min synliga närvaro, vilket med detta inlägg görs ett undantag för, med motiv: klargöra att användning av mitt namn som detalj i kuplett inte stör mig men tidspersperspektivet bör ihågkommas då jag ingalunda hör till dem som slarvar med tiden, lundensare som jag är. Tillsist: hälsning till M Jervelind. Därmed slutbubblat för min del. / Magnus Olsson ( som hellre ihågkommes som hatare av calvinism)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du mig?

      Radera
    2. Nej, jag, detta bedrövliga ord, menar den signatur " BoR" som då skrev. Ditt namn har "jag" sett nån enstaka gång, men ej kopplat samman med den signaturen då fantasi inte utgör min metod. Att jag frångår min princip och lägger denna kommentar är endast för att klargöra att jag inte spekulerar i div fantasier om signaturer här utan när jag grips av en aning, låter jag det förbli därvid och tackar Gud för en påminnelse om att hålla mig borta från sammanhang som förnekar den Sanna apostoliska successionen: helgelsen. Dig känner jag inte men har inget att klandra dig för, och hoppas att du inte känner dig träffad, det har inte varit min avsikt och om mina ord på något sätt kan tolkas så eller uppfattas så ber jag om ursäkt. De som drev linjen om min ockupation av denna blogg tillsammans med DS tillvitande av motiv, var just en signatur, anonym. Pga din väckta fråga ångrar jag dock att jag la min kommentar då min avsikt inte var att inleda någon ny " debatt" av det slag som utspelade sig i somras . / Magnus Olsson

      Radera
  8. En triumf för prästen, tänkaren och människan Dag Sandahl, javisst!

    Kommer KT eller Dagens Seglora att uppmärksamma detta märkliga bevis på elitkyrklighetens och dörrstängandets charm, poularitet och framgång?

    Jaså, måste man ha rätt lära för att uppmärksammas för något positivt? Jaha.
    Så rätt lära överskyler en myckenhet av inkompetens?
    Jaha.
    Och med fel lära spelar det alltså ingen roll vad som händer på basplanet? Allt blir då fel, även det rätta, liksom?
    Jaha.

    Nu börjar hon äntligen förstå de kyrkliga fundamenta,

    Tanten Svart

    SvaraRadera
  9. Grattis i efterskott! Nog tänker jag lite på Kulneff ibland när jag läser Bloggardag: "Han kysste och han slog ihjäl / med samma varma själ." Övriga recensioner - t.ex. av ärkebiskopsjakten - får anstå till en annan gång. Allt har sin tid.

    I enlighet med familjetraditionerna vill jag även uppvakta dej med Psaltaren 65, helt i Tacksägelsedagens anda. Men du/ni kan ju även bläddra fram vad den arme Torbjörn L som nyss bara fyllde 60, fick läsa).

    Hälsningar Andreas

    SvaraRadera