torsdag 26 september 2013

Ren reklam

I dagens Kyrkans Tidning finns annonsen om prästtjänster på Öland. Tjänsten i Nordölands församling skulle kunna locka den som vill vara församlingspräst, för biskop Bonnier understryker att det är så trevliga människor där. Han har sommarhus där, så han vet. Jag håller med. Jag frågade fd komministern i Borgholm varför ingen ville vara präst på norra Öland för de människor jag älskar. "För att de inte träffat dem", blev svaret. Man kan ha mycket glädje av tjänsten i Nordölands församling och bli till glädje också. Det är kanske viktigare - men det första är inte oviktigt.

Högmässa i Högby kyrka och i varje fall en mässa eller gudstjänst till i Böda, Källa eller Persnäs. Sommaren behöver vi får mer hjälp med, förstås. Men när det bara är vi utan sommarölänningar och turister kan en hel del bli gjort. Studier, förstås. Konfirmanderna och drabanter ska ha sitt. Den idoga frivilligverksamheten är främst diakonens ansvar men prästen får visa upp sig. Vi bygger församling och framtid. En hel del musik har församlingen.

Det verkar som om prästen i Nordölands församling kan bli arbetsledande komminister för allt från Köpingsvik och norröver - men då blir det i ett distrikt med tre prästtjänster.

Det som är extra roligt är att nordölänningar gärna är med på idéer om upptåg. Jag hoppas det beror på att vårt gudstjänstliv är centralt och vet man var centrum är, kan man bygga ut mot marginalerna. Vi behöver förstås vara en aktiv del av lokalsamhället - och det är vi.

Sommarverksamheten vill vi bygga ut till vänstiftet - i norra Tyskland och i Oxford. Tysk och engelsk sommarpräst ett par veckor i augusti står på önskelistan.  Cookham är vår vänförsamling så brush up your English!

Problem? Norra Öland är Sveriges sydligaste glesbygd, som blir tio gånger så välbefolkad på sommaren. Vi har 4-6 kyrkor (beroende på om vi räknar in S:t Olofs kapell i Byxelkrok och Källa gamla kyrka blir det 6 sommartid) och det är på ett sätt tilltaget i överkant för 1850 kyrkotillhöriga. Vi har en rejäl dos begravningar. Oftast har prästen ingenting att göra kvällstid under vinterhalvåret, bortsett från kyrkorådet, som blir församlingsrådet. Vi är inte utan möten med människolivets tragedier. Men när jag nu slutar är det med vemod. Jag kommer att sakna Nordölands församling och människorna där. Jag skulle vilja ha en arbetsvillig präst som tar vid, förvaltar en del av församlingens goda och förnyar annat med förstånd.

Komministertjänsten i Borgholm är också ledig. Borgholm har allt en småstad kan erbjuda - och så den brusande sommaren med alla turister. Om den tjänsten vet jag mindre, men kyrkan ligger mitt i byn med några medarbetare i arbetslaget som verkligen vill något. "Det går att göra massor", sägs det och jag tror det stämmer.

Kanske en annons inte lockar utan det är handplockningsmetoden som gäller. Jag vet inte. Men vill man prata med folk på norra Öland kan man väl ringa mig nästa vecka (efter kyrkomötet) så ska jag lämna telefonnummer till folk att prata med. Annars ringer man folket som nämns i annonsen.

En gång lockades jag att söka tjänsten - och jag har inte ångrat mig. Den som inte då och då ska till Växjö och Uppsala på styrelseuppdrag slipper en del körande fast jag tror att det varit viktigt att jag suttit med där och kunnat beskriva hur det ser ut vid Svenska kyrkans bas.

När jag sökte, hade jag ett antal år kvar till pensionen. Det är inte så dumt. Men en ung präst kan också söka - frågan är bara barnens skolgång som inte är ett problem till och med åk 9. Men sedan är det Kalmar som gäller och eget boende. Det finns sådana 16-åringar som gillar att få flytta hemifrån då.

Varför inte söka - och utvecklas som präst i en levande församling?




9 kommentarer:

  1. Min egen erfarenhet är från Södra Öland, men det är säkert lika bra i norr. Sök tjänsten du som tror dig lämpad!/Gustaf Björck

    SvaraRadera
  2. Det är Torsås Korr - Sveriges ledande onlinegymnasium som gäller... :)

    https://m.facebook.com/?_rdr#!/KorrOnlinegymnasium?__user=100003914157275

    SvaraRadera
  3. Om jag hade haft en prästutbildning hade jag känt kallelsen, då jag känner för Öland och särskilt norra Öland. Jag kan också stämma in i vad som skrivits och att det verkligen är en trevlig och intressant plats att verka på.Hoppas rekryteringen går bra. /Örjan Laneborg

    SvaraRadera
  4. Ja, varför inte söka komministertjänsten i Nordölands församling!Har själv varit vikarie där i två omgångar. Men på den tiden hette det Högby pastorat . Fast den andra gången jag på Högvördiga Domkapitlets uppdrag var vikarie innebar mitt uppdrag att röja och städa upp efter ett antal stormiga år som svept bort så gott som all verksamhet . Med Guds hjälp lyckades det att någorlunda återställa det som rivits ner. När den nye kyrkoherden som även blev den siste i tillträdde hade vindbyarna lagt sig på norra delen av "Solens och vindarnas ö". I dag kan Nordöland erbjuda levande församlingar i trivsam öländsk miljö. Detta var ett litet bidrag i "ren reklam".

    Goda hälsningar
    Bernt Fransson

    SvaraRadera
  5. gillar din beskrivning av landsorts-församlingsprästens rika vardag! / Johan Bonander

    SvaraRadera
  6. Varför inte söka själv?
    Så lastgammal är Du väl inte - och ingen kan konkurrera i lokalkännedom.
    I Katolska Kyrkan lämnar normalt en präst sin tjänst vid 75 års ålder.
    Och sådant vimmel av präster som vill till norra Öland är det väl inte?

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käre anonyme LG! Om din kommentar var riktad till mig vill jag bara replikera med följande ord. Givetvis kan jag söka tjänsten men hur skulle det se ut? Den avgående f Dag är ju 65 och jag är tre år äldre. Skulle knappast tro att Norra Öland är intresserad av en gammal avdankad f d kyrkoherde oaktat att denne verkat på platsen tidigare. Nej här behövs en något yngre kraft.

      Goda hälsningar
      Bernt Fransson

      Radera
  7. Din fru Dag är ju präst, vill hon inte pendla den korta vägen? Ni i söder tycker ju att avstånd är så enorma, men hon blir snart som en norrländsk glesbygdsbo och märker hur nära det är.

    SvaraRadera
  8. Hade inte Dig i tankarna.

    LG

    SvaraRadera