söndag 25 augusti 2013

Destruktiv självmedvetenhet

Fru Carina Etander Rimborg låter nu på POSK:s hemsida meddela att styrelsen för POSK intet har att anföra när det gäller påståendet att FK gärna vill verka lite frommare, dvs skenheligt. Men med viss fingerfärdighet blandas korten till att nu gälla en debatt mellan Mats Rimborg och mig. Saken gäller något annat. Den gäller ett påstående som POSK:s ordförande i Göteborgs stift utslungat. Styrelsen hukar och fru Etander Rimborg meddelar detta.

POSK:s ledning brister i ansvar och allvar.

Ska man rösta POSK? Det tyckte jag att man kunde göra lokalt och så FK till stift och på riks. Jag hoppas ingen frågar mig om saken nu - för det svar jag gav förra veckan, kan jag inte ge längre.

Så läser jag allt POSK vill göra och beskrivningen av hur det blir när POSK får majoritet och kyrkofullmäktige glatt väljer in de ledamöter i församlingsråden som det lokala mötet kommit fram med.
Men hur gör man om församlingsråden skulle nominera en i kategorin "för Mats Rimborg misshagliga"? Det fattar alla. Varför skulle kyrkofullmäktige välja in några skenheliga och några som "skulle kunna vålla stor skada" om de fick för stort inflytande, ja, sådana som visar sin oförmåga att se till kyrkans bästa. Den idealistiska tanken om det konstruktiva församlingsmötet som får igenom personer till församlingsråd när kyrkofullmäktige beslutar kommer inte att bli verklighet på mängder med ställen. Och vad blir följden när de som föreslagits från basplan ratas av kyrkofullmäktige, där kanske till äventyrs POSK inta har majoritet? Tala om backlash.
För att inte tala om problemen i många församlingar att få ihop folk eller problemet att den nya organisationen än tydligare kan markera vilka som är "vi här uppe" och "ni därnere". dvs vi som fattar besluten om t ex en modern och rolig folkkyrka och ni som sedan förväntas vara frivilliga och göra allt det som får församlingslivet att fungera.

Hade POSK varit en allvarligt syftande nomineringsgrupp hade tonvikten legat på sakanalyser av Svenska kyrkans läge, och inte på ljusblå drömmar. Se, bedöm, handla - som det hette en gång för alls inte länge sedan.

Jag kan bara förstå den POSK:ska malligheten som utslag av destruktiv självmedvetenhet. Det fanns ett annat POSK, som jag kan sakna - eller förvalta i Frimodig kyrka. Förresten fick jag bönebrevet från FK. De skenheliga ber också! För Svenska kyrkan mer än för egna framgångar. Det ska räknas som ännu ett argument mot Frimodig kyrka, förstår jag.

3 kommentarer:

  1. Be?! Är du inte klok?! Det är ju livsfarligt. Stå i förbindelse med Herren. Då kan ju vad som helst hända.

    Ja, tack och lov är det så. Tack och lov har vi inte bara tillåtelse att be, vi är uppmanade att göra det. Vi får hämta styrka och kraft direkt hos Gud, evad som kommer på.

    SvaraRadera
  2. http://www.posk.se/viewNavMenu.do?menuID=4&oid=2548

    SvaraRadera
  3. Innan man lägger sin röst i lokalvalet kan det vara lämpligt att titta lite närmare på kandidaterna.

    POSK-listan i min hemförsamling upptar 20-talet namn. Av dessa är det bara två som deltar i församlingens gudstjänster och då i egenskap av tjänstgörande kyrkvärdar. Övriga kandidater har valt att inte deltaga i gudstjänstgemenskapen. Nog är väl detta mer än besynnerligt!

    Det blir beklagligt nog en blankröst i lokalvalet för min del. Däremot kommer FRIMODIG KYRKA att få min röst i stiftet och i kyrkomötet. Här finner jag till min stora glädje kandidater som med frimodighet, kraft och kompetens kommer att verka för att få det sjunkande skeppet "Svenska Kyrkan" på rätt köl igen.

    Pelle i Västerås stift.

    SvaraRadera