fredag 25 januari 2013

Ubåtsjakt

Jag måste nog förtydliga. Med vid smörgåsbordet satt en kvinna som inte önskar figurera på några blogginlägg och hade andra arbetsuppgifter så att hon inte kunde, som hon sa, "sitta och lyssna på era lumparhistorier." Som om det var det vi ägnade oss åt. Egentligen var det informationsutbyte. När hon hörde om spaningen på Lunds domkapitel, utbrast hon: "Varför skulle ni signalspanare sitta och följa Lunds domkapitel. Då kunde ni ju lika gärna leta efter ubåtar i Antjes badkar!"

Salander gav svar på tal: "Kamrat i vapenrock är alltid kamrat och när Dag blev påhoppad av Fisk-madamerna beslöt vi oss för att hämta hem de informationer han kunde behöva. Då var det Smålandspostens sagesman. När bloggkommentatorer på Bloggardag jagas, ställer vi lika självklart upp för dem. Det handlar nu inte om fiendens fiende utan om vännens vän." Kunskap är som alltid makt, tänkte jag men tyckte att det svar som getts var tillfyllest.

Detta sagt kanske kanske de marina stridskrafterna borde kolla Antjes badkar. Jag kan fråga. Jag ska till Karlskrona inom kort.

6 kommentarer:

  1. Jag är jagad av en riktig bitch. Hon följer mej vart jag går och ger mej inte en lugn stund. Signalementet är medellängd, kraftigt byggd och en omisskännlig blå tunga. Uppträder oftast i en lite ovårdad ljusbrun päls.

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, lyckans dig!!!
      Vad du behöver hjälp med är väl badet av denna dam ...
      Och kanske de dagliga pedikyr- och tassbestyren.

      Radera
  2. Även jag har besök av gamla vänner med neutrala arbeten undanstuckna inom statsförvaltningen, i Högkvarteret på Lidingövägen eller rent av i Rosenbad. Normalt talas det aldrig om vad man sysslar med. Andra får snacka och skrodera. Mina vänner ler hult och talar lågmält om oskyldiga saker.

    Givetvis vet jag bättre. Några neutrala vykort genom åren postade från Pullach, Langley, Fort Meade, Noisy och London SW1 antyder vad det hela handlar om.

    När jag vid den enkla kvällsvarden(grönkålssoppa med crème fraiche, lammfärsbiffar med rotfruktsgratäng, samt en avrundande limesorbet, för den som möjligen undrar) tar upp den överdådiga representationen i Högby prästgård och de frispråkiga förtroendena, skakar mina gäster på sina diskreta lockar - jo de är givetvis kvinnor, allt färre reservat återstår för den oblandade manligheten. Visst kan någon omdömelös dricka lite off duty under tjänsteresa, men... Och att tala öppet om lagbrott, avlyssning utan domstolsorder alltså - aldrig. Däremot erkänner mina sageskvinnor mellan skål och vägg oförblommerat, att lite allt möjligt händer, som inte tål alltför mycken offentlighet.

    "Det hela luktar desinformation. Ett sätt att skrämma upp och psyka först SmP och sen biskop och lagman. Agerar de, är de rökta och blir utskrattade. Tiger de, skrattar man ändå. Ett formidabelt vapen, den där Sandahl tar till."

    Min direkta fråga, om någon signalspaning just nu bedrives från Öland, och om MUST disponerar vita vanar för ändamålet, bemöts med ett muntert leende:

    "Hur i hela fridens dar skulle vi kunna veta nåt om det? Det är inte mycket man får veta där vi sitter."

    Och därmed får vi undrande väl låt oss nöja.

    Tant Svart,
    som fortsättningsvis tänker hålla stenkoll på ev periskop i badkaret och stänga av mobilen om möjligt. Och hur är det egentligen med Securitaslarmets övervakningskameror och... och...?

    SvaraRadera
  3. Det finns en osynlig motkraft här, som gör det möjligt att publicera detta. Självklart får signalspanare inte göra såhär-om de nu gör det.
    Dag ger intryck av att kläm på ting som gör det möjligt att skriva såhär. Fortsättningen blir intressant! En thriller vi kanske får i bokform vad det lider, bortsett från alla andra märkliga former den kan uppenbara! fm

    SvaraRadera
  4. Vilket lågvattenmärke! ;-)

    SvaraRadera
  5. Varför inte ta kontakt med Hamilton direkt - när ni ändå är på gång?

    LG

    SvaraRadera