torsdag 3 januari 2013

Flanellskjortans dag - 2 januari

Jag var oinformerad om att 2 januari är Flanellskjortans dag. Yngve Kalin upplyste mig. Som väl var bar jag dock civil skjorta under större delen av gårdagen. Lyckliga omständigheter styrde det hela så. Men varför 2 januari?

Den 1 januari 1978 höll biskop Ingmar Ström sin berömda nyårspredikan, den som satte fart på utrotandet av kvinnoprästmotståndare. Det hela blev en orkestrerad kampanj. Jag kan citera Svenskt Biografiskt Lexikons korta ord meningar:

"På nyårsdagen 1978 predikade S i Storkyrkan om den frukt trädet måste bära för att inte huggas bort (Luk 13:6-9). Han ansåg att tigande för fridens skull förgiftade klimatet och ville därför tala ut om kvinnoprästmotståndet. DN slog upp predikan vilket utlöste en kraftfull opinionsstorm mot kvinnoprästmotståndarna. Biskopsmötet, som tidigare sagt att det var viktigt att få biskopar som tänkte olika i denna fråga, fick anledning ompröva sitt ställningstagande. S:s nyårspredikan skapade ett nytt kyrkopolitiskt läge i Sv kyrkan. Som den journalist han var, insåg S journalistikens möjligheter och han tog dem till vara i en fråga som för honom gällde möjligheten för kyrkan att möta folket." (artikeln Ström, Ingmar, bd 34 - lite osäkert - s 806)

Hans Green på DN förnekade - utan att i övrigt röja någon källa - att Ingmar Ström skulle ha tipsat tidningen om predikan - men det hörde knappast till vanligheterna att DN brukade bevaka biskopens framträdande i Storkyrkans predikstol. En alert stiftsadjunkt kan ha styrt till det hela men det är klart att Ingmar Ström ville hitta en väg vidare i en situation där biskopsmötet - där han ingick - verkligen kunde tänka sig kvinnoprästmotståndaere som biskopar. Metoden att stoppa en sådan utveckling var inte inom biskopsmötet utan i stället att med hjälp av en folklig/politisk opinion trycka biskoparna tillbaka. Så blev det också. Men år 1978 var en vigningspolitik som skulle stoppa "kvinnoprästmotståndare" helt otänkbar. Då kunde biskopsmötet tänka sig den sortens präster bli biskopar.

Ingmar Ströms nyårspredikan fick Yngve Kalin att den 2 januari gå och köpa en flanellskjorta. Han ville inte uppträda klädd som präst i en kyrka av det slag Ström kreerade. Vi kanske lite med medvetet skulle minnas hur det var och hur det blev och diskutera vilka nödvändigheter som styrde skeendena. Vi firade alltså ett 35-årsjubileum i går. Det som hände, hände för en generation sedan.

Men varför var inte Ström solidarisk med  biskoparna i biskopsmötet? Under biskoparnas samtal, som föregick uttalandet, satt han tyst, tycks det. Jag tror att det enkla svaret var att Ingmar Ström alltid kände sig obekväm i de andra biskoparnas sällskap. Han hade få personliga vänner och inga i biskopsmötet. Det som blev hans signum - hans förmåga att umgås med barn - var på sitt sätt ett uttryck för ett socialt handikapp. Centralt placerad i det kyrkliga livet var han likväl en utomstående ensling. Katt bland hermelinerna, skrev Kerstin Vinterhed (DN 21 maj 1995).

Biskopsåren uppfattade han efterhand närmast som en parentes i sitt liv, kan man se i artikeln i SBL.

Själv uppträdde Ingmar Ström i skjorta och slips, inte prästskjorta.
Jag vet mig dock aldrig ha mött honom iförd just en flanellskjorta ...

23 kommentarer:

  1. Det här är inte den enda bloggen där H H biskop Ingmar Ström ( R.I.P.) diskuteras rörande inflytande och påverkan. Det är intressant med närhistoria! Om jag får nåden att bli gammal och med bevarad förmåga att tillgodogöra mig kunskap kanske jag som emeritus ( benämningen är dock avskaffad) får läsa en avhandling om detta spännande tidevarv. Det skall bli intressant. Vad gäller flanell tänker jag på knivskarpa figurer i flanell, tillskurna för att i söndagskola undervisa i biblisk historia, så gammal att jag upplevt det är jag ju. Dock hände det att figurerna hamnade snett, trillade ned och framstod lite konstiga i storlek eller när de skulle fästas på varandra, ex frukt på träd. Knivskarpa figurer i flanell, är som domprostar och biskopar hämtade ur minnet, men de trillar, allihopa tillsist, en efter en. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  2. Under mer än femtio år har kvinnliga präster delat ut bröd och vin i folkkyrkan Svenska Kyrkan. Mot detta har bland andra Dag Sandahl och Johan Thelin obstruerat. Under Johan Thelins kyrkoherdetid i Nybro fick ingen kvinnlig präst dela ut bröd och vin under kommunionen. Jag känner Nybrobor som vägrade gå i den kyrka där Johan Thelin bestämde.
    Dag Sandahl är inte kyrkoherde men arbetsledande komminister på norra Öland. Jag har ett förslag till Dig Dag eller rättare sagt ett löfte: Jag lovar komma åkandes till Högby kyrka den söndag då du delar ut bröd och vin med t ex " din " kvinnliga kyrkoherde Anna Leander Lundin, men det går bra med vilken kallad och vigd kvinnopräst som helst. Kom loss Dag! Och jag har inte ens gett upp hoppet om Johan Thelin...
    Ulf H Berggren Lund/Hälleberga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att både f Dag och f Johan visst kan tänka sig kvinnliga präster dela ut bröd och vin. Men vid kommunionen handlar det om Kristi kropp och blod och det är något annat!

      Gunnar Andersson

      Radera
  3. Och jag som gick i civil skjorta hela gårdagen! Kunde väl ha haft flanellskjortan om du informerat mig i förväg. Och varför har Yngve inget sagt under alla år. Här har man missat en rolig grej i 35 år!

    SvaraRadera
  4. Jag har ärvt en nattskjorta i flanell av min morfar. Jag ska gå hem från Västerbiblioteket nu och ta på den minnandes min vän Ingmar Ström. Ja vi kände inte varandra personligen men han är den biskop jag uppskattat mest. Och när jag senare under dagen går till Stadsbiblioteket här i Lund tar jag på mig kavaj och slips.
    Jag gör det inte bara i lojalitet med Ingmar Ström men också i protest mot Svenska Kyrkans strukturer med biskopsmöte, kyrkomöte, kyrkorådsmedlemmsr med politiska partibeteckningar, vissa kyrkoherdar, vissa arbetsledande komministrar. Upp till kamp mot föråldrade strukturer i Svenska Kyrkan...
    Ulf H. igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingick ingen mössa i arvet? Det hör till gamla nattskjortor. / Magnus Olsson

      Radera
    2. Det hände ibland att jag om söndagen kom ner till morfar när han var klädd i nattskjorta inkl nattmössa. Det var de enda gångerna han såg prästerlig ut.
      Uttrycket "att tala i nattmössan" har ju en dålig klang. Men vi har ju ett nattliv också. Och för mig är det så att ett kriterium på en god predikan är att prästen talat i nattmössan. En gång har jag hört Dag Sandahl tala i nattmössan. DET länder honom till heder!-u-

      Radera
  5. Förtydligande på förekommen anledning: jag kunde också skriva Kristi kropp och blod. Realitet således - icke metaforiskt eller symboliskt. Luther slog en gång näven i bordet vi d samtal med Zwingli. Tummen upp för Martin L!
    Ulf H i kavaj.

    SvaraRadera
  6. Jag blott råkar ha flanellskjorta på mig idag. Igår hemma på sofflocket var jag inte ens klädd i så sobra plagg.

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig haft någon flanellskjorta men funderar nu att köpa en - för att minnas. Jag kom ju som nyprästvigd präst till Stockholm 1978. I februari. Bertil Gärtner särvigde mig för tjänst i SESG Stockholm. Jag hade då halvtid i Katarina församling, tre månader i taget i nästan fyra år. Jag bad sedan Ingmar Ströms efterträdare f gen sekr i SESG Lars Carlzon om fast tjänst. Det var mitt livs kortaste samtal. Han sa: Vi har ingen användning för sådana som dig. Sedan la han på luren. Det var så vi kom till Småland. Nu förstår jag bättre varför. Tack, Dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var ju Lars Carlzon, om inte Stasibiskop, så dock folkfrontsbiskop i "progressiv" mening. Du är i bästa sällskap, Håkan. Bekännelsetrogna och judevänliga präster hade man inte heller användning för i ... (Ajaj, det får man inte nämna eller dra paralleller med, då hamnar man i Des Tages Seglora när man efter juluppehållet samlat krafter att ge sig på Bloggardag! )

      Tant Svart

      Radera
    2. En framstående författare höll föredrag för eleverna i Missionsförbundets predikantskola på Lidingö. Han sade därvid att "man verkar ha så konstiga biskopar i Stockholms stift". Den som återgivit detta menade att författaren syftade på Ström, Carlzon och Stendahl./Jansenisten

      Radera
    3. Som svar på en fråga: författaren var Lars Ahlin./Jansenisten

      Radera
  8. Vet nåen var en köpe en flanellskjorta idag??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos Ellos.
      http://www.ellos.se/search?Ntk=All&Ntt=flanell

      Min far, tapetseraren, hade alltid rutiga flanellskjortor när han arbetade.

      Radera
    2. En får tacke!!Ellos var det.

      Radera
  9. Denna Ströms beryktade predikan har knappast burit den goda frukten som frid är. Om man som Ström och marcionisterna separerat Guds goda lag från evangeliet och ersatt den med det moderna samhällets tillfälliga regler eggar man bara upp den sekulära mobben och uppmuntrar till fortsatt nedrivning av svenska kyrkan.

    SvaraRadera
  10. Tänk att en vanlig vardagsskjorta kan föranleda så många utläggningar från teologer, vilka annars borde ha viktigare ting att dryfta! Sunnliden tackar också sin (ämbetsbroder) Dag särskilt, medan Peter T återknyter till sitt sofflock, Magnus Olsson längtar efter mössa och nattskjorta och Lindahl ångrar att han var klädd i "civil" skjorta, hur nu en sådan ser ut!

    Vad månde komma härnäst på det nya året? Andra lämpliga, eller olämpliga, plaggs ventilering? Det finns ju bevars ej blott flanellskjortor men väl en rad andra. Vad de nu har med teologi och kyrka att göra!
    Så Sunnliden kanske inte precis behöver skynda sig att köpa just en flanell; jag tror att han minns väl ändå. Det visar han ju fuller väl i sitt inlägg.

    Ingen bärare av flanellskjortor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herr/fru/Hen anonym! Min längtan känner Ni ej, än mindre mina sängvanor men om det är Er någon tröst sover jag utan annan klädnad än lakan och utan sällskap. Fö anser jag att en del kommentatorer här borde sova mer och längre. / Magnus Olsson

      Radera
  11. Jag hörde Ström predika en enda gång, det var på sönd. f. domsöndagen. Han slutade predikan med att säga att Gud nog släppte in dom fem fåvitska också, fast liksom efter det att texten slutat.
    Sen såg jag honom ganska många år senare på T-banan i Sthlm. Han såg väldigt gammal och väldigt ledsen ut. Jag tänkte nästan gå fram till honom och fråga hur han mådde, för det såg inte bra ut. Kanske borde jag ha tagit mod till mig och gått fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mycket mänskligt citat från Ingmar Ström kommer jag ihåg ungefär så här: Att bli gammal eller att bli ensam kan jag nog klara, men att bli både gammal och ensam är nästan mer än jag orkar.
      Kanske var det då du såg honom.

      en Björn i Kyrkan

      Radera
  12. "Ingmar Ströms nyårspredikan fick Yngve Kalin att den 2 januari gå och köpa en flanellskjorta. Han ville inte uppträda klädd som präst i en kyrka av det slag Ström kreerade."

    Jag förstår inte. Har Yngve Kalin avsagt sig prästämbetet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det ingen, till exempel Dag själv(!), som vill svara?

      Radera