onsdag 12 december 2012

Tysta de obekväma

Tekniken går alltid ut på att tysta de obekväma, inte sällan under anspråket att man i sin snällism på så vis ger de nedtystade en röst. Tidningen Expo ringde. Det är alltså rasiststämpeln som nu satts på mig. Den ambitiöse reportern drog sina frågor ett par varv, mer än  jag hade tid till på snövädrets Öland, där vi hade vår diakonala grötfest - men jag svarade när samma nummer ringt tre gånger för det kunde vara något viktigt. Sedan havererade telefonen en stund på eftermiddagen. Inget nät. Men metoden förstod jag. Först Seglora-folket, därefter ett uppbåd. Helle Klein kallar på folk som ska avtvingas en mening - och ärkebiskopen ska helst gripa in. Det gjorde han för 13 år sedan. Vad ska han göra nu? Säga att en kyrkokristen måste hålla avståndet till de islamkiritiska - för de är parias och ska kallas "rasister". Varför ska man inte lyssna på dem - och när man lyssnat också ta sakdebatten?

Jag är förstås inte rätt person att högt värdera den kultur där man tystar folk genom paroller om att inte tiga. Så går det till i kyrkopolitiken. Människosorterandet blir en dygd - och jag är lite trött på det. Det sorteras efter åsiktskonformitet. När jag läste min gamle vän Jan-Erik Petterssons politiska biografi Stieg Larsson, Telegram Bokförlag 2010, insåg jag att det också finns faror med att i demokratins namn jaga det antidemokratiska.

Undersökande journalistik, ja - och öppen debatt om det som den undersökande journalistiken redovisar. Ett politiskt arbete där människors röster hörs och där de kan tala om sina farhågor utan att stämplas som "rasister" eller att de skulle lida av någon slags fobi. Ett vitalt kyrkligt arbete så att stadsdelskyrkan också kan bli en mötesplats för människor av många olika slag. Engagerade lärare - som svenskläraren på gymnasiet som tog den nazistiske eleven på allvar, läste Mein Kampf, diskuterade och ett halvår senare uppsöktes av eleven som anförtrodde henne "Jenny, jag är inte nazist längre." Men det krävdes lite mer tid än arbetstiden för insatsen och det krävdes först och främst en beredskap att möta den unge mannen.

Det finns många medel för att få upp frågor och farhågor till samtal. Helle Klein använder andra metoder och agerar uppifrån som den översåte hon skolats att bli och vara. Utifrån den positionen kan hon alltid framträda som orakel - och klassens ordningsman, som springer till magistern och skvallrar om någon förbrutit sig mot någon av hennes reghler och pratat med de oönskade. Går någon egentligen på det - utom intresseklubben?

Expo-journalisten underade om jag kunde tänka mig att medverka i en nazistisk tidskrift. Det är en bra fråga, men jag kan väl nöja mig med att jag skrivit i det som betraktades som extremvänsterns organ. Men frågan står kvar: Om någon ber en präst kommentera en företeelse i Svenska kyrkan, måste man då först avgöra vad den frågande politiskt eller religiöst står för - eller kan man helt enkelt svara på frågan? Och, oss emellan, vem tror att en tidning får respektablitet för att jag skriver i den?

Anklagelsen om rasism återges i dag i lokaltidningen Barometern - men hur var det - löd inte anklagelsen först att jag kallat den fina biskopen i Lund för nazist? Hur ska vi egentligen ha det? Är det svårt att hålla reda på lögnerna så skaffa er ett kartotek!

16 kommentarer:

  1. Tyvärr har det gått så långt i vårt land att man blir kallad rasist vid minsta antydan till något negativt med invandringen. Det är ju inte alla som vill ha islam som statsreligion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Islam som statsreligion, Gud förbjude, men när man ser det Seglora Smedja har att bjuda på inser man att det trots allt finns det som är värre.

      Radera
  2. Vik inte ner dig Dag. Helle Klein är urtypen för en farisé. Hon är programmatiskt ”god”, håller alla politiskt korrekta regler och tänker mycket högt om sig själv. För att upprätthålla denna show måste hon attackera och brännmärka de som bryter mot normen. Detta har nu drabbat dig.

    SvaraRadera
  3. En PK-bekännelse som torde falla Klein och hennes gelikar på seglora i smaken torde lyda: det finns ingen gud och därför kan alla vara hens profet.

    SvaraRadera
  4. VILKEN förgriplig åsikt rikskyrkobusen nu Sandahl egentligen har, är närmast likgiltigt. Dock kan allmänheten vara övertygad om, att han har just förgripliga åsikter, och alltså inte utan hälsorisker kan höras eller läsas. Paria. Oren. Oberörbar. Dalit.
    Det viktiga är, att inskärpa hos allmänheten att här har vi någon ful och farlig, "en redit lömsker en" som det gäller att nogsamt akta sig för. Detta visste och tillämpade en gång Joseph Goebbels och grabbarna. Någon smuts uppfinnes och kletas. Den fastnar ack så lätt och vips är man av med en farlig kritiker.
    Metoden är väl känd av Helle och hyenadrevet. Ett tips, Helle: Varför inte upptäcka, att Sandahl egentligen är jude, och att hans skriverier och illvilliga kritik stammar från den sionistiska byken?
    Vill man slippa undan och bli ett aktat namn, är det bara att "visa upp sig för prästerna", göra bot och bättring, invänta karantäntidens utgång och aldrig mera gläfsa eller bita efter Helle och eliten, de som utdelar gos, belöningar och hundgodis efter beteende och nytta hos vovvarna.

    "Stray dogs are seldom fed, and only by fools."

    Tant Svart

    SvaraRadera
  5. Ja, och - halleluja - man anses vilja tvångssterilisera folk för att man hävdar att varje person som föder sitt barn är barnets mor, och aldrig någonsin dess far! Man kränker då s.k. transsexuella, ja, man förnekar allas lika värde! (Det gör man däremot inte när man aktivt eller passivt understödjer utsorterandet av foster med Downs syndrom, för det är liksom lite finare och har med s.k. reproduktiva rättigheter att göra).

    Sverigedemokraternas inträde i riksdagen är i stort sett ett beklagligt elände, liksom många av de reella problem med invandringen som jag är beredd att ta av humanitära skäl (och med tanke på att 1 miljon svenskar utvandrade 1840-1930). Men faktum är att SD idag är det enda partiet i Sveriges riksdag som tror att bara kvinnor kan föda barn - och som röstade för samvetsfrihet för vårdpersonalen. Läge för SD att - trots skandalerna - fördubblas för tredje valet i rad? Det är så man skäms, i synnerhet som folkpartist. (Fast medskyldiga är alla de som stämplade Folkpartiet som halvrasistiskt - en variant av Dansk Folkeparti! - bara för att vi konstruktivt försökte påtala integrationsproblemen).

    SvaraRadera
  6. Du har råkat ut för Helles Kleinkunst!
    Förefaller vara ett sekulärt instrument.

    SvaraRadera
  7. Hoppas du orkar stå på dig, Dag. De här dreven mot de som avviker det minsta börjar bli alltmer absurda. Jag tar det som ett tecken på att Expo mfl börjar bli desperata. Människor börjar mer och mer våga säga vad de tycker om saker och ting, det är bra, det borde en riktig demokrati tåla. Ingen som tänker själv bryr sig längre om de epitet som ska klistras på människor för att skrämma dem och andra till tystnad. Vi har genomskådat deras strategi, den fungerar inte längre. Stå upp igenom stormen. De är få men högljudda. Och de har inte den stora massan med sig, faktiskt.

    Lycka till!
    Mvh Kaisa Olsson

    SvaraRadera
  8. http://expo.se/2012/massiv-kritik-mot-prast-som-skriver-for-hattidning_5539.html

    SvaraRadera
  9. http://www.barometern.se/nyheter/oland/dag-sandahl-utpekas-som-rasist%283563274%29.gm


    Sandahl har skrivit PÅ TYSKA. Ergo. Schuld ist bewiesen. Hitlers vrålande chefsåklagare Roland Freisler hade beundrat logiken. Men då hade väl det belastande språket utbytts mot jiddisch i anklagelseakten?

    SvaraRadera
  10. Tysta folk är väl bara normal härskarteknik. Alla med makt försvarar den - eller förlorar den. En noggrann analys av hur du själv agerat i livet skulle helt säkert ge vid handen att du själv tystat ett antal personer. Att du själv har möjlighet att gnälla om ett försök att tysta dig visar väl mest att det inte lyckades.

    SvaraRadera
  11. Dag jag tycker du är en god människa. De andra ser jag nog mer som indoktrinerade än onda. Om de inte vaknar snart så vet jag inte vad. Att aldrig bli medveten, se inåt, vara självkritisk, kanske är det värsta av allt. Expo är nog den hemskaste organisationen Sverige har. DI är hundra gånger mer moralisk. Seglor Smedja kan jag bara ana vad de står för. Lierar de sig med Expo i kamp mot människors åsikter så finns det bara mörker där.

    SvaraRadera
  12. Var inte rädd!

    De Bibelorden, var inte rädd, har kommit till mig flera gånger när jag befunnit mig i svåra situationer. Därför säger jag nu med Bibelns ord: Var inte rädd, Dag!

    SvaraRadera
  13. Rökarna syns från Seglora Smedja. Ässjorna glöder.Släggorna hamrar.
    Vad tillverkar man där?
    Något användbart?
    Eller är de anställda bara svaga små klensmeder som tillverkar ständigt nya modeller av firmans specialitet: munlås att dela ut till misshagliga så här i julklappstider?

    LG

    SvaraRadera
  14. Jag vill ändå problematisera detta med att publicera sig i apokryfa och tveksamma organ. Jag har en gång i tiden på ett bananskal halkat in i bloggen http://soldatmamma.blogspot.se som då var ganska skojfrisk och underhållande, redan då långt från mina uppfattningar och värderingar, men man lär sig lite av att läsa likasinnade. Jag hade bra meningsutbyte med några sverigedemokraterna i kommentarerna. Men efter Breivik urartade bloggen allt mera och blev en blandning av rasistiska och antimuslimska inlägg med apologetik för SD, det skojfriska dog ut och jag ville ärligt talat inte att SÄPO skulle se mig på denna blogg, att vara anonym är inget alternativ för mig. Det saknas helt klart forum för diskussion där det är högt i tak och där man inte associeras med klart obehagliga ideologier och tankeriktningar.

    SvaraRadera
  15. Tack Dag för ditt träffsäkra inlägg! Åsiktspilisen EXPO har NOLL trovärdighet. Kan passa på att rekommendera Hilaire Bellocs bok om Islam. Gud välsigne!

    SvaraRadera