tisdag 11 december 2012

Svarte Petter

I går var det konfirmandsamling i prästgården med inledande glögg, pepparkakor och pepparkaksdeg, en ansenlig bit som jag införskaffat. Det gick åt. Pepparkaksdeg är en delikatess många fnyser inför. De envisas ge Eon och Fortum och Vattenfall pengar för att få knapra när man helt enkelt kan läta den lena degen och dess arom fylla gommen. Sedan var det mackor och ljusdekorerande samt lite prat om julens händelser och gudstjänster. Eleganta var ljusen med en julbild från Petrusskåpet snyggt ditsatt och stolta kunde konfirmanderna bära hem sina ljus, tyckte jag. Snön föll inte så mycket och den snö som fallit i natt har inte hindrat Birgitta från att köra ut tidningarna. Det ska bli värre under dagen, sägs det men när de släppte vädret i svensk tv fick jag inte särskilt mycket sakinformation. Danskarna är bättre. Där var norra Öland rejält markerat. Det ska bli snökanon från notrdost i dag.

Danskarna är bättre på kristen jul också. De senaste 20 åren har skolor och dagis knutit an till kyrkor mer än tidigare. 40% av förskolorna dramatiserar julevangeliet, vilket är en fördubbling jämfört med hur det var för 20 år sedan. Många unga föräldrar vill att deras barn ska få någon hum om julens innehåll.

Här? Helle Klein noterade att rektorerna kan låta skolans elever gå på teater utan att rektorerna läst och godkänt pjäsens manus i förväg. Bra för Shakespeare att veta, förstås. Och bra att rektor inte säger: "Ni får gärna gå till teatern bara det inte spelas någon pjäs." Å andra sidan visste konfirmanderna berätta att en lärare informerat om att det var prästen som förändrat julavslutningstraditionen. Vad som är sagt, vet jag inte. Detta var vad eleverna hörde. Inte blir jag förvånad. Skolan ser till att Kyrkan - och enkannerligen kanske den lokale prästen - ska sitta med Svarte Petter i detta julspel! Blir man trött eller blir man trött?

Vad eleverna vill, har jag förstått för nu har jag upprepat fått frågan om jag kommer på skolavslutningen. Jag kanske ska klä ut mig till tomte och sitta i det kalla vapenhuset? Får jag säga "hohoho" utan att det ska ses som förkunnelse i annan form? "Blir det inga pepparkakor heller?", löd frågan. Inte om inte lärarna spritar pepparkakshjärtan med alla elevers namn på. Arbetslaget med någon förstärkning har spritsat och församlingen bjudit på hjärtat. Pepparkakshjärtat var också det en form av förkunnelse - du är någon och du är någon speciell, någon vi gillar. Någon gång kanske jag hasplat ur mig ett ord om Guds kärlek till människor i sammanhanget också.

Månne man skulle flytta till Danmark, där de vet att hylla det lilla Basusjernet och där de slet ikke behöver tro - Den danske folkekirke tror for dem. Elaka och buffliga är danskarna (och Danmark är vår arvfiende) men de är i vart fall inte skolverksneurotiska och det ser jag i dessa tider som en klar fördel.

14 kommentarer:

  1. Du får väl skylla dig själv för att ha läst teologi i Lund och formats av Laurentiistiftelsen! Om man läst teologi i Lund, bott på Laurentiistiftelsen, haft tillgång till både den gammalkyrkliga traditionen och Gustaf Wingren, samt influenser från Danmark, och ser smålurkorörelsens betydelse där ( som byggde små kyrkor i nya stadsdelar till skillnad från ex Stockholm som byggde stora stenkatedraler, vilket ex stockholmsprästen Källander kritiserade Stockholm för ijämförelse med just Köpenhamn) så kan man se hur saker hör ihop på ett sätt som är mer främmande för Uppsala vars traditioner, såväl högkyrkliga som folkkyrkliga har ett annat perspektiv. Den stora skillnaden går inte mellan ex högkyrklighet och folkyrklighet utan mellan Lund och Uppsala, där Lund alltid haft en annan modell än Uppsala. Den magiska gränsen går mellan stiften och dess skilda traditioner. Låg och högkyrklighet sprungen ur sockenkyrkan kontra att överleva i av frikyrkligheten påverkad miljö. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var mycket intressanta upplysningar! Själv märkte jag ju stora skillnader på Växjö stift och på Lunds stift, men naturligtvis påverkar tidigare historiska förhållanden även nutiden.
      Jag måste läsa mera om detta. Det kan ge nya infallsvinklar till mina guidningar.

      Radera
  2. Du kan sitta i vapenhuset och förbanna eleverna, för det har inte Skolverket förbjudit.

    SvaraRadera
  3. Vill bara fråga er andra om ni tycker att nedanstående är förtal av "tredje person" (Alf Svensson)? Det påstår i alla fall f.d, f.d, f.d fästmön, som förklaring varför hon inte lägger ut kommentaren som var ett svar på hennes nya förtal mot mig. http://lilatankar.blogspot.se/2012/12/ar-det-vimsighet.html Hon tillåter inte att jag kritiserar Skolverket, men det har jag gjort ändå, därav påhoppen på mig på hennes egen och på biskop Bonniers blogg.

    "Jag bara säger vad jag vet och tycker om det. Det var på biskop Bonniers blogg, som jag inte fick skriva. Men det finns en förhistoria till detta, som Ntl som relativt ny kd-medlem inte känner till.

    Man ska inte väcka den björn som sover, säger ordspråket. Men det var precis vad Alf Svensson gjorde, när han ville ändra på skolans neutralitet i vissa värdefrågor.

    Sedan segern var vunnen, och den borgerliga regeringen under 90-talet, hade skrivit in kristendomen i skolans värdegrund, hoppade Alf på ett annat tåg och lämnade fältet fritt för ateisterna att återerövrat vad de hade förlorat. Men nu gällde det inte en återgång till neutraliteten, utan ett direkt ställningstagande mot kristendomen. Skolverket erövrades, kända ateister fick anställning, och Skolverket blev ett verktyg för ateisternas offensiv i skolorna. Är det så konstigt, när lobbyister styr i stort sett allting annat? Men det är pinsamt att påpeka, tycker Ntl. Men är det inte Ntl själv som har hamnat snett?"

    Sedan tycker jag inte att relationsproblem av det här slaget angår offentligheten. Men det har alltså redan nått offentligheten när nu jag vill ge min version.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, LFL, jag tycker inte att det är pinsamt att påpeka att lobbyister styr skolverket. Jag tror att detta är lögn! Och jag har ingen som helst anledning att lägga ut lögner eller förtal om mitt nya parti på min blogg.
      Mina personliga förhållanden tar jag mig däremot rätten att kommentera på min egen blogg.
      Vad har för övrigt den här kommentaren på den här bloggen att göra? Du skulle ju lägga ut den på din egen blogg, sade du till mig. Kan du inte skilja på bloggarna?

      Radera
    2. Tillåter inte? Det är skillnad på att tillåta och att vara urtrött på ett evigt malande och harvande om samma saker!

      Radera
    3. Att pepåka politikers svek är snarare en medborgerlig plikt än förtal.

      Radera
    4. Man kan kanske begränsa antalet ord! Därav min kritik!

      Radera
  4. Det er et yndigt land. För oss reservdanskar (Skåne, Halland, Blekinge) är Danmark ett kärt gammalt fädernesland.

    Skolornas tramsande börjar bli absurt. Ska ungarna inte (åtminstone) få veta något om sin egen kultur, där kyrkan obestridligen står för en stor del? Och nu ska skulden läggas på kyrkan också?! Aj, aj, aj, jag blev välsignad! Oh, så ont det gjorde! Och, hemska tanke, tänk om det sitter någon någonstans och ber till Gud för att jag ska bli kristen! Aaaaaah!!

    Men det är som det är. Man kan verkligen instämma i Fritiof Nilsson Piratens änkas ord: Man förvånas, om man gitter.

    Vad gäller väder kan jag tipsa om www.klart.se som har en riktigt bra vädertjänst. De har för det mesta rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller fullständigt med dig Elisabeth om att denna diskussion har gått över alla gränser ifråga om löjlighet. Men det är väl som Anders Wejryd sade att där folk är på god fot med varandra där är det inga problem.
      Jag tror knappast att folk skulle notera ens om en präst uttalade en välsignelse. Allra minst gäller väl detta eleverna som nog har annat i huvudet sista dagen före jullovet. Men några suger på dessa debattkarameller som om de vore de allra mest välsmakande de har fått.
      Om sedan skolorna övertolkar Skolverket så är det ju skolornas och inte Skolverkets fel. Jag tycker inte att reglerna är eller har verkat oklara. I min by, där man alltid har avslutningen i kyrkan, har jag aldrig hört talas om några problem, men de är kanske dolda?
      Varje kyrkan kan väl bjuda in till gudsjänst i samband med avslutningen! Så gör de här på vissa ställen har jag hört. Så kan ju alla som vill komma och de som inte vill slipper. För sådana finns naturligvis också, annars hade det knappast blivit en debatt, eller hur?

      Radera
  5. Nåväl, broder Dag,vad hade du egentligen väntat dig? Hycklande feghet hittar man lite varstans och inte bara bland skolans personal. För övrigt är vi väl som klippta och skurna för rollen som svartepetter och gärna för min del utan förorening av spetsnattlinnen men där vet jag att böjelserna är olika:-)Greppet med namnade pepparkakshjärtan är helt underbart! Det är något att ta efter där det (fortfarande) är praktiskt möjligt.

    SvaraRadera
  6. Nu var alltså min fråga: Har jag förtalat fördde kd-ledaren Alf Svensson? Är det förtal att Alf Svensson ville skriva in kristendomen i skolans värdegrund? Jag kan försäkra Ntl att han hade hela partiet (kd) bakom sig. Samt åtskilliga kristna i andra partier.

    Är det förtal att jag påstår att Alf (och kd), när segern var vunnen, lämnade "bytet" obevakat så att ateisterna i det fördolda kunde återtas vad de förlorat - och mer därtill? Eller är det förtal mot någon ateist, t.ex. avhopparen från Livets ord Per Kornhall, numera styrelseledamot hos Förbundet Humanisterna och undervisningssråd på Skolverket?

    Låt oss då friska upp minnet. Ateisterna har aldrig visat något större intresse för att starta skolor. Desto större intresse har de visat att ta över skolor, som andra har startat. Huvudfienden för undervisningsrådet P K är de religiösa friskolorna, som är kd:s speciella skötebarn.

    P K hade varit medlem i Livets ord under 17 år, alltså även under den första, sekteristiska tiden, och blev då enligt egen utsago "hjärntvättad". Denna påstådda hjärnskada hindrade honom dock inte att skaffa en mycket gedigen naturvetenskaplig-biologisk utbildning. Han kunde mycket väl ha blivit den första skapelsetroende biologiprofessorn i Sverige - vilket hade givit honom en oerhörd prestige inom skapelsetrorörelsen. Han var närmast självskriven skolchef hos Livets ord. Med andra ord hotade han Livets-ordgrundaren Ulf Ekmans ställning som Guds närmaste medarbetare i Sverige.

    Upprinnelsen till dåvarande KDS var en namninsamling under 1960-talet mot beslutet att slopa den obligatoriska morgonbönen i skolan. Det var först efter framgångarna med Sjvp, alltså de sjukvårdspartier som ställde upp i landstingsvalen under 1980- och 1990-talen, som KDS /kd skiftade fokus från skolan och utbildningen till sjukvården.

    KDS /kd har förlorat praktiskt taget alla politiska strider för de kristna värdena, och inte minst abortfrågan, där partiet har svängt nästan 180 grader. Gränsen mellan religiöst och profant var länge ett problem för KDS/kd, som faktiskt ville tvinga in de icke troende i den kristna livsstilen. Så förlorade man också kampen för de troendes rätt att leva som tron föreskriver.

    Detta är en förhistoria till dagens symbolstrid om skolavslutningarna. Men det kan inte Ntl veta, eftersom hon var socialdemokrat vid den tiden. Kristna väljare, och inte minst kd:s egna väljare förstås, förväntar sig att kristdemokrater ska ta politisk strid för religionsfriheten.

    Skolavslutningarna är en ren symbolfråga. Det är inget större kyrkligt intresse att ha skolavlsutningarna i kyrkan. Vad frågan handlar om, är om profana myndigheter ska bestämma över vad prästerna får göra i kyrkan. Vad blir nästa steg? Kommer julottan att ersättas med tomtemys framför altaret?

    Förbundet Humanisterna vill förbjuda religiös påverkan, som riktar sig till barn. De vill förbjuda barndop. Kyrkan ska endast ha vuxna medlemmar. Föreställningen att religionen är farlig, bygger naturligtvis - förutom på det vi läser om talibanskolor - på undervisnignsrådet Per Kornhalls upplevelser som "hjärntvättad" Livets ord-medlem.

    För vem är det som jag nu har skrivit "pinsamt"? Och har jag förtalat Alf Svensson och kd? Självfallet önskar jag min f.d. (?) fästmö allt gott, och att hon ska uppleva framgångar för sitt nya parti.

    SvaraRadera