fredag 14 december 2012

Sandahlskandalen igen - och lite längre

Så här går det till. Dagens Seglora draqr igång och får med sig Expo. Inte för att Seglora hade så mycket fakta att dra fram - men Expo hakar på och använder den kända metoden att intyervjua - Helle Klein. Av detta blir det "massiv kritik". För att få understöd till tanken att situationen är allvarlig, kallas experter in för jag har ju, som pastor Kelin uttrycker saken i Expo, valt att placera en artikel i det värsta man kan tänka sig. Det värsta? Självfallet ringer man biskop Johansson (som jag umgicks med i förrgår) och ärkebiskop Wejryd (som jag umgicks med i går). De ska uttala ett fördömande. Jag återkommer till detta, tänkte jag.

I en kommentar till Dagens Seglora frågade signaturen OPanoptikon efter själva texten. Panoptikon tycks mig vara SSU-are av den rejäla sorten. Någon text hänvisade Mattias Irving inte till, bara till utdrag. Det är nog rätt informationsbärande, som man säger. Men än mer. Irving kompletterar sitt lilla referat med orden: "Någonting ditåt, fast tillspetsat." Gång på gång upprepas också av Dagens Seglora att jag valt att skriva i Dispatch. Mattias Irving har fåptt besked att jag svarade på en fråga men det förtigs. Självfallet!

Jag tror jag skymtade Mattias Irving i ett Luciatåg i går. Han hade på sig den där dumstruten som kallas stjärngossemössa men tycktes leta efter något. Jag fattade! Han letade efter sin förlorade journalistiska heder. Kanske hittar han den när snön töat bort - om han alls någonsin haft den. Dagens Seglora torgför sig som modig. Rätt epitet är "lögnaktig". Mod är något annat att ljuga, nämligen. Mod är att säga Sanningen.

Experterna så. Anna-Lena Lodenius tycker det är "ytterst anmärkningsvärt att en hög företrädare flr Svenska kyrkan skriver i Dispatch International. Jag skulle, som medlem i Svenska kyrkan, rentav vilja säga att det är oacceptabelt." Men texten då? Inte ett ord. Men det där med "hög företrädare" har sina poänger, det medges. Varför kan jag inte låta bli att skratta?? Det kommer mera!  "Att en företrädare för kyrkan, den moderna svenska kyrka som jag vill se, ger sitt stöd åt detta är bedrövligt och måste starkt ifrågasättas."
Någonting säger mig att Lodenii traktan efrter modernitet inte riktigt träffar vad jag står för. Det är kanske dock inte så underligt om "en expert på svensk högerextremism" inte riktigt har pejl på vad jag står för.

Annika Hamrud är nästa expert Dagens Seglora lockat fram: "Självklart kan man inte skriva i Dispatch International om man vill behålla något som helst anseende." Tankegången är denna: DI är "en viktig skrift i en internationell konspiratorisk och växande rörelse". Av denna rörelse var Anders Behring Breivik mycket inspirerad. Hans främsta ideologer och vänner är också DI:s ideologer och vänner. Guilt by association, alltså.

Jag läste via Expo att en kulturell Jönsson på Svenska Dagbladet menade att Ingrid Carlquist på DI var rättshaverist och därmed avfärdad. Jag gillar inte den sortens avfärdande av person. Ska vi få ett allvarligt samtal måste människor ha rätt att få sina frågor hanterade - avhandlade eller avfärdade, vilket som - men hanterade. Visst finns det problem att tala om - i Malmö och Köpenhamn där judar manas att inte bära kippa av risk för överfall. I Oslo där unga norska flickor blir utsatta för stenkastning i en stadsdel som på något sätt hålls för att numera vara muslimsk. Var det i förrgår som Metro hade en artikel om flickan som fick välja mellan att bli bortgift eller dödad? Den här sortens frågor måste upp till öppet samtal. Det är när man inte kan hantera det människor uppfattar vara ett stycke verklighet i Sverige som socialdemokratiska väljare går till Sverigedemokraterna. Det är närmast politiskt självförvållat. Om detta talas icke. Här talas om Sandahlskandalen och den har inte så mycket med verkligheten att göra. Men vad då? Den modiga Dagens Seglora måste ju få till det - rent marknadsmässigt. Intresset ljuger aldrig - eller alltid.

Biskop Johanssonm ville inte att jag skulle tala eller skiriva på tyska. Jag får försöka låta bli. "Hej Helle!" Märk nu att konsonanten var "j". Och skaran som skanderar "Die Helle denkt für uns" är kanske inte så stor när allt kommer till allt?

Helle tänkte sig att tigandets tid är förbi. Då blir det nog problem för henne och hennes lögnaktiga Dagens Seglora.

Tystandets teknik - för avsikten med smutskastningen av mig syftar till att tysta -  har ett problem med sig. Dagens Seglora och Expo tycks ge Dispatch International rätt. Grundläggande fri- och rättigheter är i fara och tryckfrihetens fiender finns överallt. Men det visste vi kanske sedan tidigare?

9 kommentarer:

  1. Svårt, övermåttan svårt att försvara sig, när snaran dragits åt. Gör man det ändå, är man rättshaverist och kan avfärdas bara därigenom.

    Ett riktigt judiskt predikament: En verkligt obehaglig liten jude, den där Sandahl. Han försvarar sig, när man slår honom.

    Samma metoder.

    Der Stürmer. Neues Deutschland. Seglora Smedja. Tidsandans piska viner då som nu. Den som vågar stå i vägen vältes och krossas. "Die Partei, die Partei, die hat immer Recht", sjöng man i Arbetare- och Bondestaten DDR. Stanken från Seglora Smedjas ässja är giftigt rödbrun. Rödbruna är Smedjans journalistiska glasögon. Rödbrun är metoden. Fördummande och förfalskande dess rödbruna verkan.

    Men visst har den sandahlska skandalen poänger:

    "Hög företrädare", utnämndes han till - någon sorts high commissioner? DS sträcker nog glatt road på sig. Visst är det bibliskt, profetiskt och allmänt småtrevligt att ljuset tycks komma från Prästgården i Högby och inte från Ärkebiskopsgården eller Östrabo? Frågan "Kan något gott komma från Galiléen"? kan därmed besvaras jakande, om den inte kunde det redan tidigare.
    Biskop Johansson tycks avråda från att skriva på tyska? EU:s största språk. Modersmål för lågt räknat 36% av EU-medborgarna. Första främmande språk för ytterligare 14%. Och detta EU:s helt överlägset största gemensamma språk skulle vara så belastat, att enkla landsortspräster avrådes från att använda det, eftersom den Svenska Kyrkan därigenom skulle få dåligt anseende? Så måste väl den biskopliga varningen tolkas?

    Ach Du lieber! Nu blir jag väl föremål för Säpos efterforskningar: Tyska. Och så skriver jag dessutom på den där Sandahls blogg. Ajajaj!!

    Die dummen Schweden, var det visst.


    Tant Svart, skyldig genom association

    SvaraRadera
    Svar
    1. Die Schwule Schwede........

      Den där "biskopissan johansson" kan gott dra sig in i det glödheta. Nej och åter nej igen!!! Det rödbruna giftet från skallerormarna på "smedjan" och "kyrkans hus" eller "aphuset"(de äro ju primater) i uppsala dödar nåt så fruktansvärt gräsligt...Dags att driva ut demonerna och huggormarnas avföda.

      Johannes Kierkegaard

      Radera
  2. En intressant aspekt är att om vi inte får diskutera problemen med bristande integration utan, som vissa ljushuvuden i praktiken förespråkar, är risken stor att vi, eftersom landet är så sekulariserat, får ett muslimskt samhälle. I ett sådant skulle Klein, med största sannolikhet, få vara så snäll att hålla tyst.

    SvaraRadera
  3. Käre Fader Dag,

    Ni vet nog at "seglora smedja" är Lögnaktighetens Kolportörer. De skulle inte ens veta vad Sanningen är, även om Sanningen skulle slå Knock-Out på dem. Svk borde skämmas grundligt för att ge det som finns i kollekthåven till "smedjan".

    Johannes Kierkegaard

    SvaraRadera
  4. Torsdag 13 december kan man lyssna/läsa på ett inslag på Ekot med rubriken "Försvarare av egyptiska brödraskapet - vi hade fel"
    I inslaget får vi veta att många av Egyptens människorättsexperter, som i alla år försvarat islamisternas roll i politiken - mot islamofober i väst, medger nu sorgset att de hade fel.

    Tillmälet "islamofob" som på senare tid börjat bytas mot det starkare ordet "rasist" som man ger människor vilka är kritiska till islamism respektive den islamisering vi ser av västvärlden har sitt ursprung från en amerikansk frontorganisation för Muslimska Brödraskapet (MB). Man insåg helt enkelt hur effektivt ordet "homofob" var i vår del av världen.
    Eftersom tillmälet islamofobi inte längre biter vill man från Organization och Islamic Cooperation (OIC) kalla det för rasism för att därmed kunna lagföras enligt hatlagstiftning som hets mot folkgrupp i våra västerländska länder. Hur kristna å andra sidan behandlas i muslimska länder är uppenbarligen ej av intresse.

    OIC är en sammanslutning av 57 muslimska stater. OIC är efter FN världens största NGO, där de för övrigt har observationsstatus.
    Världens muslimska länder har inte skrivit under FN:s deklaration om mänskliga rättigheter utan har antagit den sk Kairodeklarationen, som uttryckligen säger att dessa rättigheter står under sharia. Vilket innebär att de enda som har några rättigheter att tala om är muslimska män.

    OIC har under ett antal år försökt få igenom en globalt hädelselag eller förbud att kritisera islam. Därav alla dessa "spontana" uppror i den muslimska världen för att trycka på väst så fort man anser någon i väst förolämpat profeten. Något som i princip alltid sker efter fredagsbönen av någon märklig anledning....

    Man försöker nu få igenom resolution 16/18 i FN som innebär att det blir brottsligt att kritisera islam. Dessvärre ser det alltmer ut som att både USA och EU böjer sig för dessa krav varför hela vår demokrati faktiskt är hotad eftersom åsikts- och yttrandefrihet är själva demokratins hörnstenar.

    SvaraRadera
  5. Hej Dag,
    stå på Dig, bry Dig inte om de moraliska dvärgarna som Klein, Expo et al, de använder allt krut de har men kommer ingenstans. Se på mig, en god kristen konservativ som de kallat nazist och ger mig ingen chans att försvara mig. Men nu finns alternativ media, och där får jag försvara mig, det räcker för mig.
    mvh
    Dr. Thomas Jackson

    SvaraRadera
  6. Kaj Munk hette väl prästen som ledde motståndet mot nazisterna i Danmark. Du verkar i hans anda Dag. Helle Klein & co är dom röda fascisterna för den som kan se. Jönsson och liga är medlöparna.

    /Benge

    SvaraRadera
  7. Kejsaren är naken men detta får inte diskuteras, än mindre ifrågasättas och absolut ICKE, något som Gud förbjude kritiseras...

    SvaraRadera
  8. Med präster som dig så kommer jag återigen att besöka kyrkan.. med sådana som Helle vid kyrkrodret förblir jag utanför

    Tack för ditt Mod, din styrka och din tydlighet

    /Ceasar

    SvaraRadera