lördag 29 december 2012

Församlingsprästens glädje och en del annat

Mot årsskiftet kanske man systematiskt sammanfattar året som gått. Jag är inte riktigt där i mitt tänkande men av någon anledning svischade tanken genom mitt huvud: "Jag undrar hur många gånger jag firat gudstjänst som präst i Svenska kyrkan?" Flera tusen blir det. 4000 kan man tänka men det kan bli 5000 och fler också. Räknar man in gudstjänster sön- och helgdagar, veckomässor, tideböner, dop, vigslar, konfirmationer, begravningar samt en uppsättning övriga gudstjäbnster av skiftande slag, blir det en del.

Året 2012 var det kring hundra gudstjänster sön-och helgdagar. Jag konstaterar saken både som ett sätt att hantera dem som tycker att jag sedan länge inte hör hemma i Svenska kyrkan (fast jag nog är mer stabil här än de flesta!) och som ett sätt att uttrycka ett stycke församlingsprästerlig glädje. Det är mycket en församlingspräst får dela med människor, många förtroenden prästen får och en församlingspräst får leva i glädjen över mötet med människor. Norra Öland befolkas av rejält folk, människor att hålla av. Vi firar gudstjänst i rätt fantastiska kyrkor och möter människors engagemang för bygden. Sockenkänslan är - på gott och ont - stark.

Det är dock inte en bygd som förskonas från det svåra. Dubbelmordet i Flakeböle oroar människor, några tidningar spekulerar friskt och de så kallade sociala medierna är skvallerarena. Min gamle vän Ulf Karlsson, som är kommissarie vid Kalmarpolisen, försöker på allt sätt tona ner ryktesfloden, men det verkar som om hans framgångar är begränsade. Det hör väl till vår mänskliga natur att vi är gemenskapsvarelser och därmed benägna för skvaller och spekulationer om andra - men när folk har klara föreställningar om vem mördaren är - folk, inte polisen uppenbarligen - blir det inte alldeles roligt. Åttonde budet gäller fortfarande. Församlingsprästen skulle vara väsentligen gladare om folk sa: "Polisen har stora resurser och är kompetent att sköta utredningen." Men oron är verklig. Folk håller utebelysningen tänd och läser denna dag Ölandsbladet som vet att meddela att briottsoffer och gärningsman kände varandra och är bosatt "inte alltför långt från brottsplatsen". Det gör knappast oron mindre, förstås - men vad Ölandsbladet skriver är inte vad polisens talesman Ulf säger.

Jag ska nu fortsätta hävda att gudstjänstfirande betyder att bygden har värme- och ljuskällor för att stå det onda emot och att bönen för bygden, för offren och för gärningsmannen är en rimlig kristen hållning. Jag får väl säga det enkla, att om ni bara ber precis lika länge som ni pratar, tänker och spekulerar om mordet, så gör vi skillnad. Det är en glädje att fira gudstjänst och gudstjänst är på många sätt ett verksamt motmedel. Medel mot ondskan. Det är inte meningslöst att vara församlingspräst och få stå samman med viktiga människor - församlingsborna.

Som vanligt, hade jag nu kommit dragande med frågan om en prästkallelse i Svenska kyrkan , hade svaret varit ett kyrkopolitiskt betingat NEJ.

Vilken lögn! Vilket lögnväsende som upprätthålls i Svenska kyrkan! Och folk håller påfallande mycket käft om denna funktionella ateism, där kyrkopoliiker bestämmer vem Gud ska kalla till prästämbetet. Nu blir jag så förbannad i all min glädje och allt mitt engagemang att jag lugnar mig genom att gå ut och låta hunden pissa. Ta det symboliskt, biskopar! Johansson också.

12 kommentarer:

  1. Gud kallar präster av vilket kön det vara må till Svenska Kyrkan. Jag räknar inte Dig Dag Sandahl till godo detta: I Högby kyrka har du effektivt motat bort präster - kvinnor kallade av Gud- från att dela ut nattvardens bröd och vin. Du har kunnat göra det i egenskap av arbetsledande komminister. Du ser till att t ex en kvinnoprästmotståndare som Carl Johan Thelin vikarierar när du är ledig. Det tycker jag är något för Dig att betänka .... Ulf H Berggren Lund-Hälleberga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är osmakligt att hänga ut en människa som argument i en fråga där man ej delar bloggarens åsikt i en sakfråga genom att tillvita vederbörande något och sedan söka stöd för detta genom att hänvisa till en annan människa med namns nämnande. / Magnus Olsson

      Radera
    2. "Gud kallar präster av vilket kön det vara må..." Skulle vara mycket intressant att få veta hur Ulf H Berggren fått veta det av Gud.

      Radera
  2. Om Dag sammanlagt firat 5.000 gudstjänster - eller ännu flera - blir det, räknat efter en varje vecka utan semester 52 per år, varpå man multiplicerar den siffran med tio och får 520 på tio år. Tjugo års tjänst ger 1040, fyrtio års 2080 och åttio års tjänst 4160 gudstjänster.
    Har Dag varit präst i åttio år?

    Nej, nu överdrev han antalet en hel del, vilket inte förringar det totala antalet ändå.

    Iakttagare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser man rätt innantill, är det nog Dag som har rätt. För inte så länge sedan tjänstgjorde många präster vid både två och tre gudstjänster per röd dag. Rentav fyra gick att klämma in. Dessutom lite då och då i övrigt.

      Numera finns dubbelt så många präster och mindre än hälften av gudstjänsttillfällen, jämfört med för en generation sedan. Kyrkoherdar tycks dessutom i tilltagande grad nöja sig med att administrera i stället för att ministrera. Vad som administreras och varför kan man fråga sig, när det nu inte ministreras. Kanske folkkyrkans avveckling? - Svenska Kyrkan som ett Treuhand för avveckling och bortslumpande av tillgångar efter ett stort paradigmskifte? Kanske en passande uppgift för kvarvarande personal? Tur att denna under de närmaste tio åren tycks gå i pension till övervägande delen och knappast ersättas. Det underlättar den avveckling som redan rusar.

      Dag Sandahl och hans likar är ett försvinnande släkte, försvinnande liksom Svenska Kyrkan. Om några generationer finns knappast minnet kvar. För stora delar av vår befolkning gäller att man enbart känner främlingskap och obehag inför kristendom och kyrka. Väckelse lär inte komma inom Svenska Kyrkan. Det mesta har blivit fel.

      Nog kämpade Dag Sandahl och jättar som G A Danell länge och väl. Nog fyllde de kykorna med lovsång och gudsfolk. Men nu lever vi i dvärgarnas och svanesångens tid. Än bjudes Guds frälsning... Men hur länge?

      Församlingsbo i Asa

      Radera
    2. Varför bara en gudstjänst i veckan, Iakttagare? Det framgår ju av första stycket i det Dag skriver, att han räknar in veckomässor, tideböner, dop, vigslar, begravningar osv. Och det med rätta, för dessa är också gudstjänster.

      Ingegerd Johansson

      Radera
    3. Min far var SvK-präst på en ö nära Stockholm med fyra medeltidskyrkor. Ännu på 1970-talet fanns på ön två präster (kyrkoherde och komminister) som bodde i var sin prästgård där och förrättade två högmässor varje söndag (förutom allt annat), således högmässa i alla fyra kyrkorna varje söndag. Idag hålls högmässa i en av kyrkorna per söndag. Ingen av prästerna - tror jag - är bofast på ön. Så fort har allt förändrats...

      Radera
  3. Tänk att den gamla föreställningen att en präst firar gudstjänst en timme på söndagen, och sedan är ledig resten av veckan, fortfarande är aktuell!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men är det inte så? Och jag som tänkte mig prästeriet som ett feriejobb ;)

      Mvh//Eva-Lisa Söderström

      Radera
    2. Feriejobb?
      Det är nog just präxist vad icke så få av dagens liberala präster, ofta av liberalt kön därtill, tänker sig.
      Liberal moral på diverse områden, liberala arbetstider, liberala arbetsuppgifter och liberal arbetsdisciplin hänger nämligen samman.
      Och varför inte? Vi har en i vidaste mening liberal kyrka med liberal framtoning och liberal teologi, om ens någon.

      Tant Svart, deciderat exliberal

      Radera
  4. Vill dessutom påpeka att det var 62 sön-och helgdagar på ett år och nu efter annandag pingsts borttagande är 61. Dags 5000 gudstjänster verkar inte orimligt./Gustaf Björck

    SvaraRadera
  5. Gustaf Björck får nog friska upp sina matematiska kunskaper, ty inte ens om Dag hade varit präst i åttio år - vilket han ju som bekant inte har (än) - går det att nå den totala siffran 5.000 gudstjänster, räknat efter en gudstjänst per vecka, år ut och år in - utan semesterperioder. Dag har ju själv i sin kommentar visat tvekan inför sin första siffra.

    4.160 gudstjänster under åttio års tjänst blir totalsiffran enligt ovan. Och alltså 2.080 under fyrtio års prästtjänst.
    Vilken Guds tjänare i Svenska kyrkan kan ståta med ens sistnämnda siffra? Samtidigt tror jag inte att Gud ägnar sig åt, och värderar, sådan matematik. Men en viss ordning bör det ju vara även i bloggdebatter!

    Iakttagare







    SvaraRadera