lördag 22 december 2012

Bluffprästen Helle - ?

Helle Klein vet att berätta hur fyra biskopar uttalat sin glädje över Dagens Seglora. Biskop Johansson också. Jag borde fråga om det inte var så, att när han efter sammanträde och julbord med stiftsstyrelse och personal till sist fick tid att skicka in ett svar på frågan om att jag skrivit (inte vad jag skrivit) i Dispatch International så formulerade han en vänlighet till Dagens Seglora. Det räckte för att göra biskop Johansson till reklampelare. Men Sandahlskandalen bar ju inte.

Nu drar Helle det hela ett varv till genom att upprepa sig. Det påminner om doktor G i Berlin. Ja, det är bäst att anonymisera honom lite - men Kurt Tucholsky har skrivit flera underhållande smädesdikter om honom, om ni vill försöka lista ut vem Dr G egentligen är. Han var en hejare, doktor G, litteraturvetare till professionen. Upprepas en lögn tillräckligt ofta så uppfattas den som sanning, sa han. Det var ett program han följde i sin verksamhet.

Nu tar vi Helles påståenden ett efter ett:
1. Vårt avslöjande att --- DS skrivit en artikel i den rasitstiska och anti-muslimska tidskriften Dispatch International ... Hur kan man avslöja något som redan var känt? - för DI är väl ingen osynlig tidskrift och att jag skrev där, berättade jag i blogginlägget Oren, oren, oren den 25 okt. DI nekar inte till att vara islamkritisk men förnekar talet om rasism. Risken med talet om att tidningen är "rasistisk och antimuslimsk" är förstås att kritiken går fel, blir svepande och oprecis. Är man emot DI måste man väl rikta kritiken mot det som DI verkligen står för att den är för?

2. Kända rasism-experter har uttalat sin oro. Rasism-experter, vilket befängt uttryck!  Men de sa inte ett enda ord om texten , bara om sammanhanget och de framstod med förlov sagt som rätt oinitierade och lutade sig mot sina egna föreställningar. Det var också därför de var tillfrågade som experter.

3. Jag påstås ha liknat DI vid Aftonbladet och DN. Visst - men i en helt annan mening än den Helle återger. Jag tar inte ansvar för annat än mina egna texter, oavsett vilken tidning jag skriver i. Jag sägs också "flera gånger" ha låtit mig intervjuas av DI. Jag undrar det. Tidningen har mig veterligt ringt en enda gång. Jag försöker vara vänlig och när folk frågar försöker jag svara. Det leder Helle till bedömningen att jag "agerar som Dispatch Internationals huspräst." Var får hon allt ifrån - och vari består modet att ljuga till det hela så?

4. Fakta talar. "I sin blogg upprepar han gång efter annan hur hemska vi på Dagens Seglora är" - vilken högstadieelev är det som skriver? Jag bedriver kritik, godmodig och som en alternativ röst i kyrka och samhälle. Jag tror nämligen att kärlek och kritik kan samsas i kyrklolivet. Jag tror också att man ska citera rätt och komplicera sammanhang. Det enda Helle kan förstå av detta är att jag tar till det vanliga knepet att göra budbäraren till syndabock. Om det vore så enkelt!

5. Han kallar mig "bluffpräst", skriver Helle. Så här skrev jag: "Modigt vore snarast att kalla Helle Klein en hyfsat välbetald och mycket uppmärksammad bluff i prästskjorta. Men det är det väl ingen som gör, får man hoppas."
Av detta blir "bluffpräst" -?! Då kunde väl Helle lika väl klaga över att jag skulle ha kallat henne "hyfsat välbetald präst"? Men jag har sålunda aldrig kallat Helle Klein "bluffpräst". Också detta skulle teologiskt sett bjuda mig emot.

6. "Sandahl har tidigare liknat biskopen i Lund vid nazist och kyrkans stora samling Världens fest i Malmö vid Nürnbergdagarna." Det är väl ändå i sin helhet en hialös läsning av texter och uttryck för massiv oförståelse av språk och innehåll. Men det blir kanske så med nödvändighet om kritik ska uppfattas på det där högstadiemässiga viset "hur hemska vi är" -? Det kanske inte är en merit att ha varit vid en kvällstidning, intellektuellt sett, menar jag.

Jag tror dock att det är fel att beskylla Helle Klein och Dagens Seglora för ohederlighet. Hon och redaktionen tror verkligen sina egna föreställningar och utminuterar dem som sanningar. Det blir förstås inte mindre dumt för det. Men vad säger det att Dagens Seglora skrivs på en nivå som passar fyra biskopar? Och varför inte alla?

Nu tar Dagens Seglora julledigt och återkommer den 7  januari. Då har ni - Deo volente - inte så mycket annan alternativ läsning som uttryck för kärlek och kritik än Bloggardag. Jag ska försöka reflektera under tiden som Dagens Seglora går in i stadiet "Förra årets Seglora", en slags Skansentillvaro, liksom. Högerextremismen tänkte jag skriva om. Och Ljungberg-historien har jag lovat. Håll ut - håll utkik!

Efter helgen ska Jörgen U Bengtsson, enligt besked i en bloggkommentar i går, till domkapitlet i Lund för att svara för en bloggkommentar. Det var en dumhet av domkapitlet, den "domstol" vars ordförande är Antje Jackelén, att besluta sig för att granska en text på Bloggardag, som uppenbarligen misshagar - vilket för övrigt nog alla gör!
Ironi och satir är farliga ting och bloggargenrens stil med snabba texter och kommentarer uppenbarligen en ständig källa till översåtarnas misshag.
Att Jörgen formulerar sig lika expressivt som en tysk reformator på 1500-talet är säkert en omständighet som går domkapitlet i Lund förbi. Icke desto mindre!
Hade Antje varit klok, hade hon stoppat domarledamotens och domkapitlets sekreterares Kafka-liknande undersökning. Det kan gå biskopen i Lund som det gick Gottfrid Billing i fallet med Bengt Lidforss.
Detta kan i sin helhet bara bli intressant - även om jag kan tycka att Jörgen inte skulle behövt fira jul under ett besked om förhör. Var det ändå inte lite kärt, som det heter på skånska, att han i bestyren att läsa julkort och julbrev trodde att domkapitlet skickat honom en önskan om God Jul? Frohe Weihnacht, som det heter.

23 kommentarer:

  1. Jag har läst kommentaren och begriper ingenting.
    Skall Dumkapitelt i Lund nu börja analysera hur det kunde gått om 20 juliattentatet mot Hitler hade lyckats? Och vad har dom med en kontrafaktisk historieskrivning att göra? Som det väl här är fråga om? Sen när blev Kyrkans domstol (förmodligen illegal) den som skall utvärdera det offentliga samtalet./Sven-Åke Nilsson

    SvaraRadera
  2. Så går det med rätta för D S och andra distributörer av "Greuelpropaganda"! Dr Goebbels sanningsmaskineri börjar arbeta. Redaktören Streichers makabra associationer och hedersmördande "Kleinigkeiten" haglar. Här skall inte någon liten "Volksfeind" tro att han undslipper strålkastarljuset från nakna förhörhörslampor i källaren på Prinz-Albrecht-Strasse, eller var det nu Borgmästaregatan eller Krafts Torg?

    Finns månne rentav material för åklagaren Freisler?

    För den som är rädd om sin anställning i SvK gäller det nu att visligen tiga, anlägga klädsam "Mitläufer"-min och på alla sätt ta "Abstand" från Dag och Jörgen U och andra "versteckte Feinde unter uns".

    Helle och Antje trålar.

    Tant Svart

    SvaraRadera
  3. Den där Helle verkar vara betydelsefull då hen upptar denna bloggsida konstanta intresse!
    Kan man jämföra det med vad som händer om någon skulle råka pissa i en myrstack?

    SvaraRadera
  4. Jag instämmer i mycket av detta, men jag anser inte att det är omdömesgillt att medverka i ett pressorgan som DI.Det borde Dag kunna medge./Gustaf Björck

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustaf Björk, som chefredaktör för Dispatch International, undrar jag vad du menar. På vilket sätt skulle det vara icke omdömesgillat att skriva i en tidning vars devis är: "Freedom of the press cannot be limited without being lost." – Thomas Jefferson

      Till skillnad från andra tidningar skriver vi om de stora och svåra problemen i dagens samhälle. På vilket sätt är detta fel? Har du själv läst vår tidning? Vet du vad du talar om?

      mvh
      Ingrid Carlqvist

      Radera
  5. Man får vara beredd på allt när modern "teologi" behandlar helig Skrift och Tradition enbart som material för livsåskådningsbygge. Hur skall det inte då vara för våra texter och inlägg. Allt tolkas givetvis till det sämsta för textförfattaren. Allt det vi säger och gör kan användas mot oss. Men vi har friheten att hålla oss till Sanningen den absoluta Sanning som gör oss fria.

    SvaraRadera
  6. Seglora tar tydligen julledigt och återkommer den 7 januari. Seglora bloggar ingenting om man inte får fet ersättning.

    Så väl att Dags bloggande inte är bidragsfinanserat och man kan få se fram emot god läsning under både jul, mellandagar och nyår.

    God Jul Dag!

    SvaraRadera
  7. Har man med modernister och postmodernister att göra gäller inte exegetik utan den passande kontextens "eisegetik" dvs. man läser in den tolkning som passar för tillfället. När man i sina egenhändigt uppbyggda "tolkningarnas hus", "tankesmedjor" eller vad det nu kan vara, behandlar helig Skrift och Tradition bara som ett underlag för sina "andliga svar", hur skall det då inte vara när de försöker tolka de texter och inlägg vi skriver. De menar nog att vi får finna oss i att bli tolkade hur som helst och att deras tolkning av våra tankar är lika värdefulla som våra. Skulle vi säga att vi står för Sanningen blir de rasande. Ett sådant anspråk får vi inte ställa.

    SvaraRadera
  8. Men hur är det med präster som alfrig haft någon längre församlingstjänst? Präster som inte haft församlingstjänst mer än några få år och sedan skaffat sig andra arbetsgivare, hur skall vi se på dem?
    Jag ser det som om någon fattas hos dem. Herdeskapet är centralt i utsändandet av apostlarna och här finns det några som vill ha en fin prästtitel men inte ta herdeansvaret för en församling!
    Det går tydligen bra att behålla ämbete (helt OK) och missiv, där det borde åtfölja ett tillsynsansvar för biskopen.
    Någon som vet hur många år som Helle Klein varit i församlingstjänst?
    Annika Borg?
    Orgelpiparen?
    Dag Sandahl?

    Prästämbetet och dess bekymmer beskriv väl av Johannes Chrysostomos i "Om prästämbetet", men den verkar inte vara vida läst av prästkandidaterna i SvK.

    Om jag härmed kritiserar Helle Klein för att haft alldeles för kort församlingstjänst, är det klandervärt av mig? Eller bara en bråkdel så klanderväärt att jag kommenterar på denna blogg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem är orgelpiparen?

      /Idefix

      Radera
    2. Orgelpiparen är han som tog 30 silverpenningar för sina tjänster och nu bloggar andligt mörker i väntan på sitt ensliga slut.


      /Miraculix

      Radera
  9. Om Helle Klein kan man konstatera:

    Mene, Mene, Tekel Upharsin........


    Johannes Kierkegaard


    SvaraRadera
  10. С Рождеством Христовим!

    God Jul o Gott Nytt År...

    Johannes Kierkegaard

    SvaraRadera
  11. Peter T. Jag vigdes till präst när jag var 25 år, det är 23 år sedan på Trettondagen. Jag har tjänstgjort som präst i en rad församlingar i Stockholms stift (såväl innerstad som förort) och som häktespräst och studentpräst. Har också ägnat mig åt forskning och åt att utbilda och handleda bl a blivande präster på universitetet. Jag kombinerade församlingstjänst med forskning under en del perioder och forskade på heltid andra. Att präster forskar anser jag är viktigt. Sedan har jag skrivit böcker och varit en hel del i media, bl a som radiopratare och debattör. Vidare har jag utbildat och fortbildat/föreläst kring bl a teologiska/kyrkliga frågor i massor av församlingar. Jag bemöter det här för att jag är ganska trött på den där vandringsmyten om att jag suttit i en TV-soffa hela mitt liv. Jag är av uppfattningen att det är viktigt att präster bidrar med sin kompetens och kunskap i många olika sammanhang och deltar i samhällsdebatten. Att präster har arbeten vid sidan om är ju dessutom klassiskt. Tyck vad du vill om mig, men se gärna längre än en bild i tidningen.//Annika Borg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är bra att ni finns; "kändispräster".

      Ju fler som vänder kappan dit medievindarna blåser, desto bättre.

      Förr hela grunden är rutten. Att tjäna kungen/staten mer än vår Herre är protestAndarnas - i slutänden döfödda - utgångspunkt. De må hete Ma Oftedal, K G Hammar, Jonas, Helle, Anna-Karin, Kent-Karin eller vad hen som helst.

      Kyrkan är, var o kommer vara annorlunda. Hon grundades av vår Herre på ett klippfast sätt, under det att dHA blåste korsdrag över hela (h)jorden. Gud är - tack o lov o pris - större än denna teologiska, svedaliensiska ankdam...

      Radera
    2. Hej Annika.
      Din hemsida säger mycket om vad du gjort. Dock berörs församlingstjänsten endast med orden "Sedan 1991 är jag präst i Svenska kyrkan och har arbetat i församlingar i Stockholm, men också som häktespräst och studentpräst."
      Man får även uppfattningen att du inte är anställd av SvK från 2009. Mer fakta än så har du inte lyckats förmedla.

      Då församlingstjänsterna inte beskrivs närmare gör jag tolkningen att den inte var så viktig för dig att du b ekymrar dig om att beskriva den näramre. Det kan ju vara en förmäten tolkning av mig, men det som hjärtat är fullt av talas ofta i många ord av munnen, eller ordbehandlaren i detta fall. Om jag inte minns helt fel så började väl studentpräståren i slutet av 90-talet?
      Att det är "klassiskt" att präster skulle ha andra anställningar vid sidan om sin prästerliga gärning är för mig som hobbypatristiker en nyhet.

      Men det jag gjorde var att ställa en fråga, så hur många år har du varit anställd av SvK som församlingspräst på heltid (häktes- och studentpräståren oräknat)?

      Radera
  12. Det är tur att Domkapitlet i Lund inte har makt i samhället i övrigt. Det vore ett riktigt otäckt scenario. För övrigt kommer jag även i fortsättningen att skriva under preudonym. Domkapitlens syn på tillsyn fungerar inte riktigt ihop med mina nerver. Sorry, ni som vågar sticka ut hakan på riktigt!

    SvaraRadera
  13. P.S, Vad åren går, men inte riktigt så fort ändå. 22 år är det faktiskt, inte 23. :-) /Annika Borg

    SvaraRadera
  14. Kanske dags att skriva till Domstolsverket och fråga huruvida Domare skall tillåtas vara med i den specialdomstol som dom-kapitlen är? Eller skall vi hellre kalla det privatdomstol?
    Sven-Åke Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är och bör vara helt ok för en domare att vara verksam i en ideell förening (som Sv kyrkan i mångt och mycket är). Förmodligen är det också en fördel att det finns juridisk kompetens i domkapitlet; det kan avvärja de värsta stollerierna. Ett avsättande kan ju också, dessbättre, bli föremål för prövning i riktig domstol (tingsrätt alt. Arbetsdomstolen).

      Radera
  15. Tack, Annika Borg, att du gick in i denna debatt och satte ner foten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men "man skall se upp var en stamper, en får lätt randiga ben" som blinde drängen sade i kohagen !

      Radera
  16. Man kan anta att Lunds stifts Domkapitel kallar till förhör med syftet att 'utreda ett sakförhållande'... (Stasis standardfras)

    SvaraRadera