fredag 2 december 2011

Dr Fyrlunds passande munterhet

Dr F ringde. Jag ska inte säga att han skrek av skratt eller ens att han slog sig på knäna av munterhet men hans förtjusning var av det där vanliga, passande slaget för en kyrkokristen när han/honm ställs inför kyrkolivets absurditeter. Dr F gör nämligen vad jag försummat. Han läser Kyrkans Tidnings annonser för anställningar men går därerfter in på den hänvisning till hemsidan, som kan förekomma. Och, det blev jag varse, det är där det förekommer!

Lediga tjänster, alltså. En komministertjänst innebär försasmlingsarbete, får man veta. Det må så vara. Men programmtiskt anges också: "För alla våra komministertjänster krävs förmåga att kommunicera och samarbeta med både kyrkliga medarbetare, förtroendevalda och lekfolk i församlingarna." Gäller det bara komministrar, undrar den fåkunnige. Och vad med dem som står utanför den kyrkliga gemenskapenj - ska man inte behöva kommunicera med dem? Problemet med preciseringar är, som alltid, att det precisa tappar perspektiv.

Jag bråkar emellertid inte utan läser vidare - och det var här dr F förtjusades: "Vi värdesätter goda kunskaper om Svenska kyrkans tro och tradition, vilja till varsam förnyelse och förmåga att förmedla evangeliets glädje!" Värdesätter! frustade dr F. Inte förutsätter! Finns det alltså präster som inte har goda kunskaper om Svenska kyrkans tro och tradition? Borde inte ett sådant förhållande i så fall vara en fråga för biskop och domkapitel?

Jag ska inte låtsas förvånad. En mig närstående komminister hävdar att filmerna Polisskolan (1-9 eller hur många de är) träffande beskriver pastoralinstituten och dess elever. Skaffa hem en eller ett par av filmerna och låt er upplysas om den framtid som väntar, alltså.

Dr F har lärt mig att det på nätet finns intressant kunskap bara man ids följa upp annonseringen. För egen del var jag kvar i den gamla föreställningsvärden, den där man lockade till prästtjänster med vacker natur och möjlighet till älgjakt och kräftfiske. Men jag börjar ju bli gammal. Många som prästvigdes efter mig går eller har gått i pension. Själv traskar och tröskar jag vidare. Jag tror det börjar bli anledning att bryta adventsfastan. Ibland måste man bedöva sig själv för att inte bedövad falla till golvet. Men går inte allt väldigt mycket fortare nu - som om allt accelerar i utförslöpan?

6 kommentarer:

  1. Redan när jag gick på pastoralinstitutet 1984 var förtrogenhet med kyrkans tradition sällsynt.Vi var väl en tredjedel som hade sådan. Dock hade det nya institutet då ännu en ambition att bibringa sådan. Det är inte längre fallet.

    Gustaf Björck

    SvaraRadera
  2. Vilken idé!

    Komedierna Prästskolan 1-9.

    Vilka möjligheter till sympatisk framställning av SvK och inkännande, knasrolig skildring av det multikulturella svenska samhället?

    Var finns filmskaparen som gör denna Jönssonliga?

    Per S

    SvaraRadera
  3. Fysik. Vill minnas att det är en fysikalisk lag att när man befinner sig i fritt fall ökar hastigheten ända tills det blir tvärstopp.

    Varför inte skriva i annonsen: Det är en fördel om du är kristen (läs fisljumskristen) men absolut inget krav.

    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Utan apostolisk tro och tradition förekommer ingen evangelieförkunnelse utan på sin höjd bara en ryktesspridning om Jesus.
    Thomas Andersson

    SvaraRadera
  5. Filmen bör naturligtvis inte heta Jönssonligan utan Jansson-ligan (efter pastor Jansson...)

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas att farbror Dag (obs det fina sättet att undvika ev. samvetsbetänkligheter hos Dag beträffande bruket att låta kalla sig "fader") tar kommentatorstipset om Pastorsligan på allvar när han - om Gud ger år - sedermera går i något slags pension.

    Jag tror att ett TV-seriemanus av f Dag - utifrån en del inside information från senare präststudenter - skulle bli såväl spelbart som roande.

    Mycket tål kyrkoledningen att kritiseras för - men mera skrattas åt ändå. (Eller tål och tål...)

    SvaraRadera